کد خبر: ۷۳۲۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷ 09 April 2019

تابناک : سالهاست همزمان با ماه رجب مراسمی تحت عنوان ختم بخاری در زاهدان با حضور جمع کثیری از نخبگان ، طلاب و علمای اهل سنت برگزار می گردد.

اگر چه این مراسم بزرگ و با شکوه به درستی رسانه ای نشد و عده زیادی در داخل آنرا ندیدند و خارج نشینان بدخواه هم ، از ظن خود یار این مراسم شدند ، اما این  همایش  با شرکت هزاران نفراز نخبگان اهل سنت و جمعی از مسئولین  در زاهدان برگزار شد. فعالین رسانه ای که از انتشار اخبار مربوط به این گردهمایی غفلت کردند باید متوجه باشند که این مراسمات نه تنها برای کشور یک تهدید نیست ، بلکه یک ظرفیت عظیم حتی در صحنه بین المللیست و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و عدم توجه به آن از دید بنده نوعی بازی در پازل دشمنان این کشور می باشد.

سالهاست که فشار و تحریم ها بر روی اصل نظام جمهوری اسلامی ایران ، در اصالت وجودی آن خللی ایجاد نکرده است ، ازاین رو از همان ابتدای امر ، دشمنان ایران اسلامی ، سعی در اختلاف افکنی مابین اقوام ، مذاهب و ادیان مختلف ایرانی بوده و هستند.

یکی از اصلی ترین جامعه هدف از سوی این پایگاه های اطلاعاتی ، جامعه اهل سنت و بخصوص بلوچ در استان سیستان و بلوچستان بوده اند ، تلاش های زیادی صورت گرفت تا بلوچ اهل سنت که از اصیل ترین و قدیمی ترین اقوام ایرانی هستند را رودروی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دهند ، اما امروز که نظام جمهوری اسلامی ایران وارد چهلمین سال عمر خود شده است ، نه تنها این اقوام و بخصوص بلوچ اهل سنت رودروی نظام قرار ندارد که بخوبی درکنار نظام و درون نظام فعالیت و مطالباتش را پیگیری می کند.

در حالی در ابتدای سال جدید ، برگزاری با شکوه بیست و هشتمین مراسم ختم بخاری را در زاهدان شاهد بودیم که با توجه به نوع نگاه ، استقبال از مهمانان با همراهی علمای شیعه و سنی استان ، شعارهایی که در بنرها استفاده شده بود ، سخنان آیت الله محامی نماینده ولی فقیه ، سخنان مولانا عبدالحمید و سایر علمای اهل سنت دراین مراسم ، همکاری نیروهای انتظامی و نظامی جهت برقراری نظم و امنیت برگزاری این مراسم  و سایر همراهی های صورت گرفته از سوی دولتمردان با مسئولین اجرایی این همایش ، همه و همه  در نهایت مهر تاییدی دیگر شد بر جمهوریت ، اسلامیت و ایرانیت ، نظام جمهوری اسلامی ایران است.

جمهوریت را حتی اگر از نگاه غربی تعریف کنیم ،  مردمسالاری و آزادی فعالیت برای احزاب و بخصوص گروه های سیاسی و مذهبی از اصلی ترین ارکان آن می باشد که چنین اجتماع عظیمی آنهم از نخبگان اهل سنت کشور ، یکی از مثال های روشن بر جمهوریت نظام است .

می توان گفت :  نظام ، در بحث جمهوریت و مبانی فکری آن در اصول ، موفق عمل كرده است كه توانسته برخلاف خواسته افراد خود فروخته ای همچون حبیب الله سربازى ها و سایر افراد بدخواه ، فضا را برای فعالیت های مذهبی باز کرده و نه تنها جلوی آنرا نمی گیرد ، بلکه در عمل در کنار برگزار کنندگان چنین مراسماتی  نیز قرار می گیرد.

همانطور که بیان شد تلاش های زیادی صورت گرفت تا جامعه اهل سنت و بخصوص بلوچ ایران را رودروی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دهند ، اما امروز شرایط به شکلیست که نه تنها این موضوع برای کشور یک بحران و آسیب نیست ، بلکه به یک نقطه قوت قابل اتکا تبدیل شده است و افزون بر مولانا عبدالحمید بعنوان راهبر این جریان ، جوانان نخبه و تحصیلکرده نیز علیرغم وارد دانستن نقد و اشکال  به برخی ارکان دولتی ، به این نتیجه رسیده اند که اکثر به اتفاق مطالباتشان در زیر چتر همین نظام به سرانجام خواهد رسید و به همین جهت بارها دست رد بر سینه بسیاری از بدخواهانی که نامشان ذکر شد زده اند .

در بحث اسلامیت و این همایش هم جای هیچ شبهه ای باقی نیست ، همایشی که تماما مباحث قرآنی در آن مطرح و سخنرانان به اصول دینی پرداخته و کمترین نشانه های از اختلاف نظرات موجود مذاهب اسلامی در آن مشاهده نمی شود ، درحقیقت یک همایش بزرگ اسلامی می باشد.

یکی از دیگر شبهاتی که بداندیشان مطرح می سازند ، مباحث مربوط به قومیت در ایران اسلامیست ، سعی دارند قومیت ها را از اصالت ایرانی آنان جدا نشان دهند و به شکلی آنان را از بدنه اصلی نظام دور و در نهایت جدا سازند ، اما تجمع جمع کثیری از نخبگان اهل سنت که از قومیت های مختلف از جمله بلوچ ، کرد ، ترکمن ، خوزستانی و .... می باشند ، گواه روشنی بر اتحاد و همدلی مابین مردم و اقوام مختلف ایران کهن و باستانی می باشد و خوشبختانه با درایت های صورت گرفته دو طرفه ، نه تنها امروز ، قومی خود را جدای از این اصالت چندین هزارساله نمی داند ، بلکه هر کدام به نوبه خود در حال تلاش و فعالیت برای بهتر شدن شرایط زیست برای همه ایرانیان هستند.

بدون شک استمرار این رفتارها که پس از سال ها تلاش منجر به چنین نتایج ارزشمندی شده است ، تلاش برای تحقق بیانات ارزشمند رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب و  نوید حرکت صحیح به سمت خودسازی ، جامعه پردازی و تمدن سازی نوین و تحقیق آرمان های حقیقی انقلاب اسلامی را می دهد.

 

یا حق – یونس دهمرده ( کارشناس ارشد علوم سیاسی)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار