حجت‌الاسلام جواد حیدری امروز در گفت‌وگو با فارس، در خصوص مطالبی با عناوین تطبیق سیل و باران‌های اخیر با علائم ظهور که در فضای مجازی و حقیقی در حال انتشار است، اظهار کرد: در منابع روایی ما، احادیثی در خصوص سیل و باران و ارتباط آن با ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) وجود دارد؛ اما باید به چند نکته توجه داشته شود، نخست آن‌که این احادیث از جهت سندی دارای اشکال و ارسال هستند و بسیاری از آنان قابل‌اعتماد نیست.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی افزود: با در نظر گرفتن مجموع این روایات و رجوع به کتب متعدد ازجمله کتاب ارشاد مرحوم شیخ مفید و الغیبه مرحوم طوسی، فارغ از بحث سندی، در محتوای این روایات اشاره به چهل روز بارندگی آن‌هم در کل ماه جمادی‌الثانی و ده روز از ماه رجب می‌شود، که این اتفاق تاکنون پیش نیامده و لذا نمی‌توان اتفاقات اخیر را با این روایات منطبق دانست.

وی افزود: درصورتی‌که این اتفاق افتد، این سوال مطرح می‌شود که آیا همان سال، سال ظهور است یا خیر؟ در این مورد به چند دلیل تطبیق صحیح نیست چراکه اولاً اصل سیل، باد و باران پس از یک دوره طولانی خشک‌سالی، مسبوق به سابقه است و درگذشته هم در کشورهای مختلف و هم در ایران اتفاق افتاده و در آینده هم اتفاق می‌افتد.

حیدری در ادامه تصریح کرد: نکته بعدی که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که برخی از روایات، اشاره به سرزمین عراق دارد، نه سرزمین ایران که باید این موضوع را هم مدنظر داشت.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: باید از خداوند بخواهیم تا این سیل و باران‌ها، علائمی هشداردهنده باشند که زمینهٔ آمادگی ما را برای یاری حضرت ولی‌عصر (عج) فراهم آورند اما تطبیق دادن قطعی، به چند دلیل صحیح نیست، نخست امکان بداء، دوم قطعی نبودن شرایط با شرایط فعلی و سوم لزوم جمع و فراهم شدن شرایط و علائم دیگر.

 وی در ادامه نتیجه آنچه مطرح شد را این‌گونه مطرح کرد: به فرض این‌که بسیاری از علائم ظهور، جمع شده باشد، باید به دنبال شرایطی باشیم که از مهم‌ترین آن‌ها، آمادگی اکثریت جامعه جهانی جهت فداکاری برای ظهور و تجلی عدالت است.

مدیر مجموعهٔ فرهنگی تبلیغی پاسخگو در پایان وظیفه منتظران ظهور را زمینه‌سازی برای حضور آن منجی عالم بشریت دانست و گفت: وظیفه ما به‌عنوان منتظران ظهور را رفتن به دنبال علائم و شرایط ندانست بلکه وظیفه را آمادگی همه‌جانبهٔ فردی و عمومی برای ظهور حضرت و زمینه‌سازی برای آن منجی عالم بشریت بیان فرمودند.