سرمربی آلمانی استقلال با حکم اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال برکنار شد و فرهاد مجیدی روی نیمکت این تیم نشست البته دعوای‌های سریالی شفر و معاون باشگاه استقلال اگر هر بار با تکذیب همراه بود اما این اتفاق افتاده بود و خطیر از هر فرصتی برای خراب کردن شفر استفاده می کرد. بازی با پدیده ختم این دعوا به سود معاون استقلال بود. باشگاه خبرنگاران جوان، وینفرد شفر در حالی از سمت سر مربی گری استقلال برکنار شد که این تیم هنوز روی کاغذ شانس قهرمانی دارد و این نوع برکناری در نوع خودش جالب توجه بود. پروسه برکناری شفر شاید از یکی دو ماه قبل کلید خورده بود و بعد از شکست در دربی مقابل پرسپولیس تشدید شد و در نهایت بهترین بهانه بازی مقابل پدیده و ناکامی در کم کردن فاصله با پرسپولیس بود که در نهایت برخی افراد را به اهداف خود رساند و قصد داریم در این گزارش موضوع برکناری شفر و اشتباهاتی که انجام شد را بررسی کنیم.
کد خبر: ۷۳۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸ 30 April 2019

تاثیر اخراج شفر در ۳ بازی آینده استقلال چیست و با کدام فلسفه تغییرات به این سرعت انجام شد؟

تیم فوتبال استقلال تهران در صورت پیروزی بر پدیده مشهد می‌توانست دوباره در کورس جدی قهرمانی قرار گیرد و شفر نتوانست از این موقعیت به سود استقلال استفاده کند و در نهایت به یکی از شانس‌های ضعیف قهرمانی تبدیل شد و سرنوشت این تیم به دست رقیب دیرینه یعنی پرسپولیس افتاد و در این حالت استقلال برای ۳ بازی آینده اگر تغییراتی هم حاصل نمی‌کرد اتفاق خاصی رخ نمی‌داد چرا که از هر ۳ بازی استقلال بدون شفر و یا با حضور وی می‌توانست امتیازات کامل را بدست بیاورد و تعجیل برای برکناری وی آنهم درست بعد از بازی بسیار نامعقول به نظر می‌رسید و سوال اینجاست که فرهاد مجیدی برای ۳ بازی آینده کدام شق القمر را قرار است انجام دهد؟ هر بازی ۳ امتیاز دارد و این روی نیمکت تفاوتی ندارد هر شخصی روی نیمکت باشد استقلال همان امتیازات را خواهد گرفت و این اولین اشتباه و یک تغییر بی منطق در تیم آبی‌های پایتخت بود.

محمد نوری پیشکسوت باشگاه استقلال در مورد تعلیق وینفرد شفر و انتخاب مجیدی به عنوان سرمربی موقت تیم استقلال گفت: مجیدی چند ماه است که به عنوان دستیار شفر فعالیت می‌کند و او با قبول این تصمیم ریسک بالایی انجام داده است. مجیدی یکی از بازیکنان خوب و با اخلاق باشگاه استقلال بوده است و امیدوارم در سمت جدیدش برای باشگاه استقلال عملکرد خوبی داشته باشد.

تمام اشتباهات برکناری وینفرد شفر/ دستور اخراج از کجا صادر شد؟

نوری در مورد شرایط نه چندان خوب تیم استقلال در این روز‌ها و ریسک مجیدی اظهار کرد: تیم استقلال این روز‌ها شرایط چندان خوبی ندارد و حواشی اطراف تیم زیاد شده است، مجیدی کار سختی برای موفقیت این تیم خواهد داشت. به نظر من بهتر بود شفر تا انتهای فصل در تیم می‌ماند و بعد از آن در مورد مجیدی تصمیم گیری می‌کردند. امیدوارم موفق باشد اما قطعا کار بسیار دشواری در پیش خواهد داشت.

واعظی آشتیانی در این باره گفت: جدایی وینفرد شفر در این مقطع لازم نبود و اقدامی غیر اصولی بود، چرا که این سه بازی تاثیری در نتایج نداشت و می‌توانستند با همین سر مربی تا پایان فصل ادامه دهند و در نهایت کمیته فنی در این مورد بررسی‌های لازم را انجام می‌داد. سوال من این است که در مورد بحث‌های فنی آیا هیئت مدیره نظرش مهم است یا کمیته فنی؟ چرا آقایان نظر خودشان را بر نظر کمیته فنی ترجیح دادند؟!

دستور تغییرات در استقلال از کجا صادر شده بود؟

شنیده می شود در راستای تغییرات کادر فنی استقلال هیئت مدیره و مدیر عامل این باشگاه تنها افراد تاثیرگذار در جابجایی و برکناری شفر نبوده اند و بیرون از مجموع باشگاه استقلال افرادی جدایی شفر و تغییرات در کادر فنی را خواستار بودند و باید این اتفاق ریشه یابی شود چرا که اگر این شایعات واقعیت داشته باشد قطعا نوک پیکان اتهام به سمت رئیس مجمع باشگاه استقلال یعنی مسعود سلطانی فر بر می گردد و باید وزارت ورزش و جوانان هر چه سریعتر در این باره شفاف سازی کند.

اگر دخالت های این چنینی در باشگاه استقلال وجود داشته باشد باید فکری به حال این اتفاق کرد اما باور این موضوع سخت است مگر اینکه به اظهارات حسن زمانی عضو سابق هیئت مدیره استقلال استناد کنیم که معتقد بود: "استعفا دادم چون وزارت ورزش و جوانان در تصمیمات استقلال دخالت می کرد".

تغییر در ارکان باشگاه وظیفه مدیر عامل است و دخالت در این موضوع می تواند عواقب بدی برای آبی های پایتخت داشته باشد.

علی جباری پیشکسوت باشگاه استقلال تهران در مورد انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی موقت تیم فوتبال استقلال گفت: وزارت ورزش بالاخره کار خودش را کرد. تمام کار‌ها زیر نظر وزیر ورزش و پسرش انجام می‌شود. یعنی هر شخص بخواهد آب بخورد باید از این ۲ نفر اجازه بگیرد. وزیر ورزش و پسرش چه کاره اند که در کار باشگاه دخالت کنند؟ از زمان افتخاری این دخالت‌ها آغاز شد. مجیدی قرار بود در زمان مدیریت افتخاری سرمربی شود، اما کمیته فنی این موضوع را تائید نکرد و الان در زمان مدیریت فتحی او را به تیم آوردند. نقشه این افراد آوردن مجیدی بود و بالاخره این اتفاق افتاد. این پولی که باید به شفر بدهند را نگه می‌داشتند چند بازی باقی مانده انجام شود و بعد از آن تصمیم گیری می‌کردند.

تمام اشتباهات برکناری وینفرد شفر/ دستور اخراج از کجا صادر شد؟

او ادامه داد: من نمی‌دانم وزیر ورزش پرسپولیسی چه کاره است که در امور باشگاه استقلال دخالت می‌کند. فقط در حال ضربه زدن به استقلال هستند.

آیا برکناری شفر با این روش درست بود؟

وینفرد شفر بعد از بازی با پدیده به سرعت از تمرینات کنار گذاشته شد و طبق اعلام باشگاه استقلال که البته در یک تناقض یکروزه از سوی معاونین و مدیر عامل بالاخره اعلام شد و شفر وقتی به محل تمرین آبی ها آمد او را به زمین راه ندادند و وینفرد شفر هم از این موضوع نهایت استفاده را بُرد و از این اتفاق فیلم گرفت.

باشگاه استقلال بهتر بود در یک اقدام مسالمت آمیز و مصلحتی از وی در بازی های بعدی هم استفاده می کرد چرا که تاثیری در سرنوشت استقلال نداشت و پس از پایان فصل در جلسه ای با سر مربی آلمانی برای جدایی توافق می کردند و در نهایت ضرر مالی کمتری نصیب استقلال می شد و از سوی دیگر اخلاق ایرانی زیر سوال نمی رفت.

راه ندادن شفر در تمرینات تیم فوتبال استقلال بعد از ۱۹ ماه تلاش و در حالی که او با استقلال قرارداد داشت از لحاظ عرف و اخلاق هم مناسب باشگاه استقلال نبود و این یکی دیگر از اشتباهات برکناری وینفرد شفر آلمانی از استقلال بود.

علی فتح الله زاده مدیرعامل سابق باشگاه استقلال درمورد تعلیق شفر از سرمربیگری تیم فوتبال استقلال تهران اظهار کرد: به اعتقاد من شفر نشان داد که مربی خوبی است و نتایجی که او در چند بازی اخیر به دست آورده است به خاطر خرابکاری‌هایی است که در بعضی از نقاط فوتبال ما رخ می‌دهد. بازیکنان بزرگ استقلال از این تیم جدا شدند، اما او تیم را به عنوان مدعی معرفی کرد. در اینکه شفر مربی خوبی است شکی وجود ندارد و اعتقاد دارم که دست‌های پشت پرده خواسته اند به شفر لطمه بزنند.

تمام اشتباهات برکناری وینفرد شفر/ دستور اخراج از کجا صادر شد؟

استقلال چقدر بابت نوع اخراج شفر از لحاظ مالی ضرر می کند؟

وینفرد شفر تصمیم باشگاه را پذیرفت اما اسناد و مدارک مود نظر را برای مواقع لزوم و شکایت به فیفا جفت و جور کرد تا بدین ترتیب هم طلب این فصل هم قرارداد فصل آینده را از استقلال دریافت کند. شفر با حساب سر انگشتی و با دلار های امروز حدود ۲۴ میلیارد تومان از استقلال طلب دارد و در صورت اصرار وی برای دریافت طلبش به طور حتم فیفا رای را به او خواهد داد.

روال کار در این گونه اخراج ها تعامل و جلسات توافقی است و استقلال بهتر بود که برای پرداخت جریمه کمتر با وینفرد شفر تفاهم می کرد و بی سر و صدا قضیه را ختم به خیر و سر مربی جدید را هم اعلام می کرد و شاید بازی با شان و شخصیت یک سر مربی مطرح برای این باشگاه گران تمام شود.

آرش شکر ریز کارشناس حقوقی فوتبال در مورد اخراج وینفرد شفر سرمربی استقلال تهران گفت: برکناری شفر باید از راه خودش انجام می‌شد و بهتر بود که به صورت مسالمت آمیز در جلسه‌ای او را مجاب به فسخ قرارداد کنند و اینگونه اخراج برای استقلال تهران تبعاتی را به همراه دارد.

او ادامه داد: نامه تعلیق و اخراج فقط فیفا را مجاب می‌کند که تمام قرارداد شفر را از استقلال بگیرد و در صورتی که او به این مرجع جهانی شکایت کند اسناد خوبی در اختیار دارد که یکی همان نامه تعلیق است و دیگری فیلمی که امروز از راه ندادن شفر به تمرین استقلال بیرون آمده است و این باعث می‌شود شفر تمام مبلغ قرارداد این فصل و فصل آتی را از استقلال دریافت کند بدون اینکه در ایران حضور داشته باشد.

تمام اشتباهات برکناری وینفرد شفر/ دستور اخراج از کجا صادر شد؟

چرا مدیران استقلال در مورد پرداختی شفر نگران نیستند؟

باشگاه استقلال طبق اعلام همین مدیرانی که در راس باشگاه قراردارند پول فصل آینده را هم از حامی مالی گرفته و پیش خور کرده اند و تسویه حساب این فصل هم روی دستشان مانده است اما براحتی بدون تفکر صرفه جویی و مدیریت شفر را برکنار می کنند و از بابت شکایت و ... نگرانی خاصی در آنها دیده نمی شود.

اصل ماجرا اینجاست که وقتی مجلس اعلام کرد این دو تیم باید خصوصی شوند و آخرین مهلت شهریور نود و هشت اعلام شد و با توجه به شرایط خصوصی سازی که هر باشگاه با تمام بدهی هایش برآورد و قیمت گذاری می شود، مدیران استقلال هم به خوبی می دانند در زمان واگذاری خطری متوجه آنها نخواهد بود و بدهی ها در پروسه خصوصی سازی گم می شود و مالک جدید هم موظف است تمامی بدهی را پرداخت کند و از سوی دیگر اگر خصوصی سازی هم رخ ندهد باز هم بدهی ها از مدیری به مدیر دیگر به ارث می رسد.

واعظ آشتیانی مدیر عامل اسبق باشگاه استقلال در مورد تبعات جدایی وینفرد شفر از استقلال گفت: این جدایی تبعات زیادی برای استقلال خواهد داشت و شفر پول خود را از طریق مسالمت آمیز و یا شکایت دریافت خواهد کرد اما این رقم کلان را آیا هیئت مدیره می دهد؟ آیا از پول بیت المال هزینه می شود؟ در این مورد وزارت ورزش باید پاسخگو باشد و مسائل و مشکلات احتمالی را بررسی کند.

تمام اشتباهات برکناری وینفرد شفر/ دستور اخراج از کجا صادر شد؟

نقش کمیته فنی در برکناری شفر چه بود؟

در تمام باشگاه های معتبر دنیا تصمیم گیری در مورد مسائل فنی و کادر فنی بر عهده افرادی است که در قالب کمیته موضوعات فنی را رصد می کنند و تغییرات و یا هر تصمیمی بر عهده آنها خواهد بود و در نهایت نظر خود را به مدیر عامل تیم انتقال می دهند.در برکناری شفر کمیته فنی نقش نداشت و این بعنی بی اثر بودن این کمیته و فرمایشی بودن حضور افراد که در ماه های اخیر گاهی مورد مناقشه باشگاه و کمیته فنی با شفر بود.

هیئت مدیره در مورد برکناری شفر نظر داد و همان ایده برای گذاشتن مجیدی ارائه شد و در نهایت کمیته فنی بی اثر ترین بخش باشگاه در این برکناری بود.دعوت از وینفرد شفر در کمیته فنی می توانست با توجه به تجربه این افراد در امور فنی وینفرد شفر را مجاب کند دلایل خود را توضیح دهد و در نهایت او را قانع می کردند که عملکرد مناسبی نداشته تا به صورت توافقی از استقلال جدا شود.

تمام اشتباهات برکناری وینفرد شفر/ دستور اخراج از کجا صادر شد؟

علی جباری در مورد اینکه هیئت مدیره و کمیته فنی هیچ نقشی در انتخاب مجیدی نداشتند گفت: هیئت مدیره برای این تغییر هیچ جلسه‌ای تشکیل نداده است. هیئت مدیره استقلال نمایشی است و چون وزیر و پسرش این کار را انجام می‌دهند باقی افراد نیز باید بگویند چشم. هیئت مدیره پس برای چه کاری تشکیل شده است، برای این هیئت مدیره متاسف هستم.

واعظی آشتیانی نیز در این باره گفت: جدایی وینفرد شفر در این مقطع لازم نبود و اقدامی غیر اصولی بود چرا که این سه بازی تاثیری در نتایج نداشت و می توانستند با همین سر مربی تا پایان فصل ادامه دهند و در نهایت کمیته فنی در این مورد بررسی های لازم را انجام می داد. سوال من این است که در مورد بحث های فنی آیا هیئت مدیره نظرش مهم است یا کمیته فنی؟ چرا آقایان نظر خودشان را بر نظر کمیته فنی ترجیح دادند؟

نقش وزارت ورزش در این اتفاقات چیست؟

وزارت ورزش و جوانان بارها در مورد بحث بودجه ای استقلال از سوی هواداران این تیم مورد شماتت قرار گرفته است و سئول نشینان تاوان زیادی در ورد تبعیض بین دو تیم سرخابی پایتخت را تحمل کردند. اصل ماجرا این است که هواداران استقلال هم می دانند که بودجه دو تیم پایتخت از سوی وزارت ورزش و جوانان و حای مالی تقریبا یکسان است اما نوع مدیریت ها باعث ایجاد تفاوت در موفقیت تیم ها شده است.

گاهی وزارت ورزش و جوانان به خرید های دو تیم و مبالغ نقل و انتقالاتی هم ورود داشته است و گاهی چشم را بر برخی اتفاقات هزینه بر در این دو تیم بسته است.امروز مسعود سلطانی فر باید در مورد این تغییرات ازباشگاه استقلال سوال کند و دلایل را بخواهد چرا که این تیم هنوز دولتی است و از بودجه بیت المال ارتزاق می کند.

حُسن این بررسی این است که حداقل وزارت ورزش و جوانان از انگ دخالت در کادر فنی استقلال نجات پیدا می کند و از سوی دیگر مدیران زیر دستی وزیر در تیم های سرخابی حساب کار دستشان می آید که مرجعی برای رسیدگی و نظارت بر تصمیمات آنها وجود دارد.وزارت ورزش اگر پی گیر این ماجرا نباشد حتما در آینده با چالش بزرگی روبرو می شود و این هم یکی از اشتباهات در راه برکناری شفر است.

حسن زمانی عضو سابق هیئت مدیره باشگاه استقلال گفت: وزارت ورزش و جوانان بداند هواداران استقلال در مورد هر تصمیمی سکوت نمی‌کنند و هر برخوردی را قبول نخواهند کرد. دخالت‌های وزارت ورزش و جوانان در یک سال اخیر در هیئت مدیره استقلال وجود داشته است و بنده صبر کردم شاید این اتفاق درست شود، اما تصمیم گرفتم این موضوعات را رسانه‌ای کنم و تا زمانی که سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در این سمت است دوست ندارم در ورزش فعالیت کنم و تمایلی هم برای حضور مجدد در هیئت مدیره ندارم.

تمام اشتباهات برکناری وینفرد شفر/ دستور اخراج از کجا صادر شد؟

ماجرای دعوای داخلی در استقلال چه بود؟

دعوای های سریالی شفر و خطیر معاون باشگاه استقلال اگر هر بار با تکذیب خودشان و باشگاه همراه بود اما ما معتقدیم که این اتفاق افتاده بود و خطیر از هر فرصتی برای خراب کردن شفر استفاده می کرد. بازی با پدیده ختم این دعوا به سود معاون استقلال بود چرا که درست زمانی که امیر حسین فتحی اخراج را تکذیب کرد یکی از معاونان اخراج را تایید و جایگزین را هم معرفی کرد.

این دومین اشتباه استقلال بود چرا که جنگ های داخلی در استقلال و به ویژه قبل از دربی از مسادئلی بود که به شفر ضربه زد و استقلال تمام ناکامی را به نام مرد آلمانی نوشت. باور این موضوع ساده نیست که شفر در فاصله دو هفته از روی دست هواداران به زمین افتاده و از لقب "شیرِ پیر" به "پیر مرد بدرد نخور" تبدیل شود.

این اشتباه استقلال در انداختن بار ناکامی روی دوش شفر شاید در سه بازی آینده گریبان این تیم را بگیرد و در نهایت سهمیه آسیا برای فصل آینده را هم از دست بدهد. به هر حال باشگاه استقلال در مورد وینفرد شفر و نحوه برکناری اش اشتباهاتی داشت و باید دید چرخ تقدیر این اتفاقات را به سود آبی ها خواهد کرد و مجیدی بی تجربه در استقلال معجزه می کند یا مدیران خودشان باید جوابگوی هوادار برای این تغییرات عجولانه باشند. علی دایی هم در باشگاه سایپا نتیجه نگرفت اما آنکه تغییر کرد مدیر باشگاه بود و استقلالی ها هم باید این نکته را در نظر داشته باشند که تغییرات از آنچه فکر می کنید به شما نزدیک تر است.

امیر رضا واعظی آشتیانی مدیر عامل اسبق استقلال پس از برکناری وینفرد شفر اظهار کرد: وضعیت به وجود آمده در استقلال حاصل حاشیه هایی است که خودشان برای تیم درست کردند و بار روانی این اتفاقات در کنار نتایج سینوسی وینفر شفر شرایط استقلال را به این جا رساند و به نظر می رسد در این تغییرات قصد داشتند با اقدامات پوپولیستی شرایط استقلال را توجیه و از این وضعیت فرار کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار