رئیس اداره میراث فرهنگی کازرون از آغاز مرمت برج تاریخی کمارج و بقعه تاریخی شیخ ابواسحاق کازرونی با همت متخصصان و مرمتگران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس خبر داد.
کد خبر: ۷۴۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳ 09 August 2015

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس: محمدرضا معینی اظهار داشت: مرمت و حفاظت این دو اثر تاریخی با استفاده از اعتبارات داخلی و همچنین تکیه‌بر نیروهای متخصص با ظرفیت بالای فنی شروع به‌کار شده است.

به گفته وی این برج در روستای کمارج مرکزی در بالای کوه مشرف بر روستا و به ارتفاع شش متر به قطر 13 متر با پلانی دایره‌ای شکل است که مصالح به‌کار گرفته‌شده در این اثر تاریخی سنگ و گچ بوده و معماری ساده‌ای در داخل طراحی و به‌کار رفته که به دلیل سختی مسیر دست‌یابی عملیات مرمت و استحکام‌سازی با دشواری انجام می‌گیرد.

این مسئول اضافه کرد: در همین راستا مرمت بقعه تاریخی شیخ ابواسحاق کازرونی به شماره ثبت ملی 1509 نیز به‌صورت همزمان و باهمت مرمت‌گران ادامه دارد.

به گزارش فارس، بقعه تاریخی شیخ ابواسحاق کازرونی واقع در بخش مرکزی شهرستان کازرون خیابان حضرتی کوچه حوض گنج‌آباد در محله قدیمی کوزه‌گران قرار گرفته است.

این مقبره در داخل بنای کوچک مربع شکل به ضلع 6.20 متر قرار گرفته که یادآور مجموعه بناهایی است که کانون مرکزی و رهبری این شیخ بزرگ بوده و طی چند قرن فعالیت گسترده توسعه‌یافته، دستخوش تحولات معماری شده و وقایع بسیاری را به خود دیده است.

این عارف بزرگ قرن پنجم باهمت و پشتکار فراوان نقش بسزایی در روی آوردن مردم زمان خود به دین اسلام داشته است.

شهرت شیخ و اعتبار وی به حدی بوده که بر روی سکه‌های قرن هفتم به بعد نام وی حک‌شده است.

این بقعه دارای پلان مربع چلیپایی که به‌وسیله چهار فیل‌پوش و چهارطاق به پلان دایره عرق چین بالایی ختم می‌شود.

معماری بنا بیانگر معماری چهارطاق ساسانی و در نمای بیرونی از طاق کور نیم‌هلال استفاده شده است. مصالح به‌کار گرفته‌ شده در بنا بومی و از گچ و سنگ و در نما از اجر استفاده ‌شده است که بر همین اساس عملیات استحکام‌بخشی، مرمت و حفاظت و بازسازی موردتوجه قرار دارد.

پیش از مرمت این دو اثر تاریخی عملیات جمع‌آوری مدارک و مستندات و همچنین آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار