کد خبر: ۷۴۹۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹ 27 May 2019

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که به ژاپن سفر کرده است، در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ژاپن، بار دیگر خواستار مذاکره با ایران شده و از نخست وزیر ژاپن خواسته برای میانجیگری بین دو کشور به ایران سفر کند.

به گزارش «تابناک»‌ به نقل از شبکه اسکای نیوز، نخست وزیر ژاپن و دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا امروز دوشنبه در پایان مذاکرات چند روزه دونالد ترامپ در ژاپن، کنفرانس خبری مشترک برگزار کردند.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن اظهار کرد، ترامپ برای میانجی‌گری بین ژاپن و کره شمالی تلاش می‌کند.

نخست وزیر ژاپن گفت با ترامپ درباره کره شمالی،‌ مسائل اقتصادی و نشست سران گروه ۲۰ مذاکره کرده است و ژاپن قصد دارد قدرت ائتلاف دو کشور را به رخ بکشد.

آبه همچنین تأکید کرد که دوست دارد با رهبر کره شمالی دیدار داشته باشد.

ترامپ نیز ابراز امیدواری کرد که رهبر کره شمالی از فرصت استفاده کند و خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره شمالی را بپذیرد.

ترامپ در ادامه سعی کرد تا لحن اظهارات خود علیه جمهوری اسلامی را تا حدی ملایم کند. اظهارات تند ترامپ طی روزهای اخیر موجب تشدید تنش بین واشنگتن و تهران شده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت: بر این باورم که ایران مایل به مذاکره و گفت‌وگوست و اگر آنها مایل به مذاکره باشند، ما نیز حاضریم مذاکره کنیم. خواهیم دید که چه اتفاقاتی خواهد افتاد ولی یک واقعیت را می‌دانم و آن این که نخست وزیر ژاپن روابط بسیار نزدیکی با رهبری ایران دارد، کسی نمی خواهد شاهد رخ دادن اتفاقات هولناک باشد، به خصوص من.

ترامپ همچنین در اظهارنظری بی سابقه گفت: ایران این شانس را دارد که با همین حکومت به کشوری عالی و بزرگ تبدیل شود. ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم.

ترامپ اظهار کرد: ما امضای توافقنامه‌ تجاری دو جانبه برای کاهش کمبود تجاری با ژاپن را بررسی کردیم. ژاپن ۱۰۵ جنگنده‌ آمریکایی از نوع اف ۳۵ از آمریکا خریداری می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد، کیم جونگ اون به دنبال ایجاد کشوری قوی به لحاظ اقتصادی است. امور درباره کره‌شمالی به خوبی پیش می‌رود.

ترامپ: از نخست وزیر ژاپن می خواهم میانجی مذاکره ایران و آمریکا شود/ نمی خواهم اتفاق وحشتناکی بیفتد

ترامپ تصریح کرد، تحقیقات رابرت مولر بازرس ثابت کرد که من هیچ تعاملی با روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ نداشته‌ام.

وی تصریح کرد: دموکرات‌ها باید صحبت با روس‌ها را کنار بگذارند زیرا درباره چیزی صحبت می‌کنند که اصلا اتفاق نیفتاده است. گزارش رابرت مولر خوب بود و هیچ اتهامی علیه من درباره تبانی با روسیه مطرح نشد.

دونالد ترامپ همچنین پیش از این کنفرانس خبری پس از دیدار با شینزو آبه به خبرنگاران گفت: شخصاً فکر می‌کنم اتفاقات خوب زیادی با کره شمالی در پیش باشد. ممکن است نظرم در این باره درست یا اشتباه باشد. احترام خوبی میان آمریکا و کره شمالی شکل گرفته است. باید دید چه پیش خواهد آمد.

ترامپ در اوایل دیدار چهار روزه‌اش از ژاپن در توییتر نوشت، نگران آزمایش‌های موشکی کره شمالی نیست و افزود: مطمئنم کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به تعهدی که به من داده، پایبند است.

به گزارش پایگاه خبری هیل، او در این توییت به عدم پرتاب تسلیحات دوربرد و موشک‌های هسته‌ای اشاره کرد.

او همچنین توصیف جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا، که کیم را دارای «آی کیو پایین» دانسته بود، به سخره گرفت و گفت، به این اظهارات خندیده است.

اظهارات ترامپ اما با گفته‌های جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تضاد است. او در توکیو به خبرنگاران گفت: قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل کره شمالی را از پرتاب هرگونه موشک بالستیک منع می‌کند و بدون شک این کار نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است.

با این حال شینزو آبه در این خصوص با ترامپ هم‌نظر نیست و در حالی که در واکنش به این آزمایش‌های موشکی گفته، این آزمایش‌ها "تاثیری بر امنیت ژاپن نداشته‌اند"، آن‌ها را "بسیار تأسف برانگیز" و "نقض قطعنامه‌های شورای امنیت" خوانده است.

ترامپ اندکی پس از رسیدن به ژاپن در سفارت آمریکا با رهبران تجاری این کشور دیدار و در سخنانی اظهار کرد، تجارت یک مسأله برجسته در گفت‌وگوهایش طی این سفر خواهد بود.

این دو کشور پس از خروج آمریکا از شراکت ترنس پاسیفیک، هنوز به توافقی تجاری دست نیافته‌اند؛ اما ترامپ در سخنان خود گفت: با این توافق، امیدواریم عدم تعادل تجاری جبران و موانع صادرات آمریکا برداشته شود و از منصفانه بودن و تعامل هم‌پا در روابطمان اطمینان حاصل شود و به هم نزدیک‌تر شویم.

رئیس جمهوری آمریکا اما پس از دیدار با آبه اعلام کرد که مذاکرات تجاری به مدت چند ماه و تا انتخابات ژاپن در ما ژوئیه متوقف خواهند شد.

پیشرفت تجاری همچنین یکی از محورهای گفت‌وگوی این دو رهبر در هنگام صرف ناهار پس از بازی گلف بود.

علاوه بر این، آبه و ترامپ در یک مسابقه کشتی ژاپنی نیز حاضر شدند و جایزه فرد پیروز به دست ترامپ اهدا شد.

دونالد ترامپ و همسرش ملانیا ترامپ همچنین در سومین روز سفر به ژاپن با امپراتور ناروهیتو، امپراتوری جدید این کشور و همسر او دیدار کردند.

ترامپ نخستین رهبر جهانی است که با امپراتور جدید ژاپن دیدار می‌کند. ناروهیتو روز یکم ماه می جانشین پدرش شد.

رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر ژاپن پس از دیدار ترامپ با امپراتوری ژاپن بار دیگر در نشستی حاضر شدند و ناهار را با یکدیگر صرف و پس از آن در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.

ترامپ در این نشست اظهار کرد، او و نخست وزیر ژاپن یکدیگر را بسیار خوب درک می‌کنند.

او همچنین اظهار کرد، این دو رهبر برای بازگرداندن شهروندان ژاپنی ربوده شده توسط کره شمالی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

به گفته آبه، این دو رهبر در دیدار خود درباره کره شمالی و «دیگر چالش‌های جامعه بین‌المللی و همچنین نشست گروه ۲۰» که قرار است ماه آینده میلادی برگزار شود، گفت‌وگو کردند.

از سوی دیگر، روزنامه یومیوری شیمبون ژاپن به نقل از منابع آگاه دولت توکیو نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نسبت به تصمیم شینزو آبه برای سفر به تهران در ماه ژوئن و تلاش برای میانجیگری بین ایران و ایالات متحده و کاهش تنش ها بین دو کشور، واکنش مثبتی نشان داده است.

این گزارش افزود: شینزو آبه روز یکشنبه به ترامپ اطلاع داده است که مایل به سفر به تهران و تلاش برای میانجیگری بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران است.

منابع دولت ژاپن گفتند: ترامپ از این پیشنهاد حمایت کرده و خواستار سفر فوری نخست وزیر ژاپن به تهران شده است.

چند روز قبل بود که شینزو آبه درباره سفر به ایران با جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و همین طور محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرده است.

رویترز نیز نوشت: ژاپن متحد نزدیک آمریکا، روابط دیرینه و سنتی با ایران داشته است. در جریان این سفر شینزو آبه می خواهد ایران را تشویق کند تا به تعهداتش پایبند بماند.

خبرگزاری کیودو نیوز نیز گزارش داده است که سفر شینزو آبه به تهران طی روزهای 12 تا 14 ژوئن (22 تا 24 خرداد) انجام خواهد شد. آخرین باری که یک نخست وزیر ژاپن به ایران سفر کرده، مربوط به سفر 1978 میلادی توسط تاکئو فوکودا است. این سفر مدت کوتاهی قبل از سرنگونی رژیم شاهنشاهی صورت گرفته است.

پیش از این عمان نیز آمادگی خود را برای کاهش تنش ها بین تهران و واشنگتن اعلام کرده بود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی تأکید کرده است که تهران در هیچ گونه مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم با واشنگتن شرکت نخواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار