کد خبر: ۷۵۱۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲ 04 June 2019

وزیر خارجه قطر در پیامی به عربستان سعودی، به این رژیم گفت که چه کسی بر شما «قیمومیت بر کشورهای دیگر را اعطا کرد؟!».

به گزارش تسنیم، در حالی‌که برخی احتمال می‌دادند مشارکت سطح بالای قطر در نشست‌های اخیر در مکه مکرمه، روزنه امید برای پایان قریب‌الوقوع بحران در روابط شورای همکاری خلیج‌فارس است، ولی بیانیه‌های پایانی در این نشست‌ها، که دوحه بندهای آنها را مغایر با سیاست‌های خود دانسته، تنش میان دو کشور را تشدید کرده است.

«ابراهیم العساف» وزیر خارجه عربستان سعودی درباره مشارکت قطر در این نشست‌ها، گفته است که کشورش از گفت‌وگو با قطر استقبال می‌کند مشروط بر این‌که طرف قطری، طبق گفته وی، به راه درست برگردد.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر، روز یکشنبه طی گفت‌وگویی مفصل با شبکه تلویزیونی «الجزیره»، به این اظهارات العساف واکنش نشان داد و گفت: «با تمام احترام به عربستان سعودی یا وزیر سعودی، که چنین اظهاراتی را مطرح کرده است، نمی‌دانم چه کسی به آنها قیمومیت به کشورها را اعطا کرده است که این کشورها به راه درست برگردند یا به راه درست برنگردند؟!»

آل ثانی افزود: «اگر مساله، ارزیابی‌ سیاست‌ها و ارزیابی درست و خطا باشد عربستان سعودی و دیگر کشورهای محاصره کننده در بسیاری از سیاست‌های‌شان دچار اشتباه شده‌اند و جهانیان آن را مشاهده می‌کنند؛ اشتباهات بزرگ فقط توسط دولت قطر سر نزده است. متاسفانه این اظهارات در خور پاسخ نیست. اگر مساله بر اساس احترام باشد خوش آمدید ولی اگر مبتنی بر دیکته و اوامر باشد دین شما برای خودتان و دین ما برای خودمان.»

وی با اشاره به این‌که روزنه امیدی برای حل بحران شورای همکاری خلیج‌فارس وجود ندارد، تأکید کرد که قطر «می‌تواند تا ابد با محاصره همزیستی کند».

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر تصریح کرد، شکاف در داخل شورای همکاری خلیج‌فارس بر امنیت منطقه‌ای تاثیر می‌گذارد. وی به کشورهای محاصره کننده دوحه پیامی با این مضمون ارسال کرد که نمی‌توان کشوری را منزوی کرد، اینک دوران دیکتاتوری نیست.

چهار کشور عربی عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از اوایل ژوئیه سال 2017 پس از وارد کردن اتهام‌هایی علیه قطر از جمله حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند. دوحه این اتهام را رد کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار