کد خبر: ۷۵۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹ 09 June 2019

عقرب گزیدگی موجب مرگ سامان حشمتی کودک ۶ ساله اهل روستای دسک بخش بنت شهرستان نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان شد و فعالان شبکه های اجتماعی و قشرهای مختلف مردم این منطقه را به واکنش واداشت.

به گزارش ایرنا، شماری از روستاییان نیکشهر می‌گویند: عقرب گزیدگی در روستاهای این شهرستان در سالهای اخیر جان تعدادی از مردم را گرفته که در این میان کودکان قربانی اصلی نیش عقرب و کمبود پادزهر آن در محل هستند.

در تازه‌ترین خبرها روز گذشته عقرب گزیدگی جان پسر ۶ ساله اهل بخش بنت را گرفته و این امر موجب اعتراض و واکنش های زیادی در شبکه‌های اجتماعی شده است‌.

در حالی که برخی شهروندان نیکشهری معتقدند: آمپول و سرم عقرب گزیدگی در مراکز بهداشتی و درمانی روستایی وجود ندارد و برای تهیه آن باید از دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر درخواست شود و یا فرد عقرب گزیده به نیکشهر و یا ایرانشهر اعزام شود که دیر رسیدن بیمار به این مراکز موجب مرگ وی می شود، فرماندار نیکشهر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر این ادعا را رد کرده و می‌گویند: مراکز بهداشتی درمانی در زمینه تامین آمپول و سرم ضد زهر عقرب هیچ مشکلی ندارند و این آمپول در تمامی مراکز وجود دارد.

محمداکبر شیرانی از شهروندان نیکشهری به خبرنگار ایرنا گفت: جای تأسف است که عقرب گزیدگی موجب مرگ کودکان این منطقه می‌شود.

مراد رئیسی یکی دیگر از اهالی نیکشهر نیز گفت: متأسفانه کمبود دارو باعث مرگ پسر عقرب گزیده نیکشهر شده و پس از درخواست سرم و آمپول و دیر رسیدن آن کودک را به کام مرگ کشانده است.

«سوالی بزرار» یکی از اهالی روستای ملوران نیز بیان کرد: عقرب‌های موجود در این منطقه متفاوت از سایر عقربها هستند و سرم آنها وجود ندارد.

محمد رئیسی نیز گفت: سمپاشی نکردن موجب افزایش شمار عقرب‌ها بویژه پس از بارندگی‌های امسال شده و نیاز است همه خانه‌های روستایی و مکان‌های متروکه سمپاشی شوند.

جاسم صادقی خاطرنشان کرد: روزی نیست که شاهد عقرب در خانه نباشیم بطوری که روز گذشته سه عقرب زرد را در حین ورود به خانه کشتم.

** نیکشهر مشکل کمبود آمپول و داروی عقرب گزیدگی ندارد

فرماندار نیکشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز أسف از مرگ کودک ۶ ساله بر اثر عقرب گزیدگی اظهار داشت: کمبود امکانات بهداشتی و درمانی را قبول داریم ولی علت مرگ کودک عقرب گزیده مشکل دارو نبوده زیرا دارو در مرکز بهداشتی وجود داشته و به او تجویز شده ولی احتمالاً اثر نکرده و موجب مرگ این کودک شده است.

صاحب گل صالحی افزود: متأسفانه برخی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به دنبال اهداف خاص و تخریب مسئولان هستند از فعالان شبکه های اجتماعی انتظار داریم با رعایت انصاف واقعیت‌ها را منعکس کنند.

وی گفت: قصورات احتمالی در این باره در حال بررسی است که باید پس از تکمیل بررسی‌ها نتیجه به مردم اعلام شود.

 

** دیر رسیدن عامل مرگ بیمار عقرب گزیده بوده است

رئیس مرکز بهداشت شهرستان نیکشهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این کودک پس از گذشت مدت زمان طولانی از عقرب گزیدگی به مرکز بهداشتی درمانی بنت منتقل شده و در این زمان حال عادی نداشته است.

صیدی بلوچی افزود: زهر عقرب معمولاً بعد از ۱۲ ساعت خیلی زیاد در بدن انسان اثر می گذارد و برگشت بیمار به حالت اولیه سخت و یا غیر ممکن است.

وی بیان کرد: کودک عقرب گزیده به محض رسیدن به مرکز بهداشتی درمانی بنت با آمبولانس به نیکشهر اعزام شده اما با وجود تجویز سرم به دلیل دیر رسیدن فوت کرده است.

رئیس مرکز بهداشت نیکشهر ادامه داد: بیمار عصر جمعه به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و دیروز فوت کرده است.

 

** کمبود آمپول موجب مرگ کودک نشده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یک کودک ۶ ساله پس از عقرب گزیدگی به مرکز بهداشتی درمانی بنت منتقل و سریعاً به آن سرم وآمپول ضد عقرب تجویز شده و تحت درمان قرار گرفته است‌.

دکتر محمدمهران امینی فرد افزود: پس از دریافت خدمات لازم بیمار به دلیل وخیم بودن حالش به بیمارستان ۲۲ بهمن شهرستان نیکشهر منتقل شده و بار دیگر به او آمپول و سرم تجویز شده است.

وی تصریح کرد: کمبود آمپول موجب مرگ این کودک نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بیان کرد: عده‌ای معتقدند که آمپول ضد عقرب در مرکز درمانی نبوده، در حالی که در هر مرکز بهداشتی آمپول و سرم ضد زهر عقرب وجود دارد و در صورت تمام شدن، سریعاً براساس درخواست مرکز مربوطه این دارو در اسرع وقت تأمین و ارسال می‌شود.

سرپرست بخشداری بنت نیز اظهار داشت: این بخش با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت از محروم‌ترین مناطق کشور است و با کمبود شدید امکانات بهداشتی درمانی، آموزشی، ورزشی، راه، طرح هادی، آب، برق، تلفن و اینترنت رو به رو است.

بشیر احمد رئیسی زاده افزود: نیاز است در بخش بنت بیمارستان و خدمات بهداستی درمانی لازم و پزشک متخصص مستقر شود.

وی بر جبران کمبودها و محرومیت زدایی از این بخش تاکید کرد و افزود: اینکه یک نفر بر اثر عقرب گزیدگی فوت می کند یعنی اینکه کمبود امکانات وجود دارد.

نیکشهر در ۵۱۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و از نظر بهداشتی و درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار