رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: بر اساس سند آمایش مراکز لجستیک کشور، شهر قم به عنوان یکی از دهکده‌های لجستیکی ایران انتخاب شده است.
کد خبر: ۷۵۳۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 15 June 2019

به گزارش تابناک قم، محمدرضا فرج افزود: لجستیک به فرآیند برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر خدمات و اطلاعات مرتبط با حمل و نگهداری کالا از مبدا تا محل مصرف که با هدف تأمین نیاز مشتری، شامل جریان درونی و بیرونی، درون سو (مدیریت تأمین) و برون سو (مدیریت توزیع) انجام می‌گیرد، گفته می‌شود.

وی اضافه کرد: مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت‌های مرتبط با لجستیک و حمل و نقل کالا در بعد داخلی یا بین المللی و در جهت بهینه سازی فرآیندها و کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: چهار شهر تهران، چابهار، بندر عباس و بندر امام خمینی (ره) به عنوان شهرهای لجستیکی و پس از آن استان قم به همراه ۱۳ استان دیگر به عنوان دهکده‌های لجستیکی کشور معرفی شده‌اند.

فرج با بیان اینکه حیطه فعالیت و سطح عملکردی شهرهای لجستیکی صرفاً بین المللی است، گفت: در دهکده‌های لجستیکی، فعالیت‌ها هم در سطح داخلی و هم در سطح بین المللی خواهد بود و به طور عمومی به دلیل وجود بنادر خشک و دسترسی به ظرفیت ریلی و جاده‌ای از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

وی به اهداف تدوین این سند اشاره و اضافه کرد: کاهش قیمت تمام شده بار، افزایش سهم ریلی بار، کاهش زمان حمل و نقل ترکیبی، کاهش تلفات جاده‌ای و کاهش ضایعات بار از مهم‌ترین اهداف سند آمایش لجستیک کشور است.

وی با بیان اینکه شهر قم با داشتن هشت مسیر ورودی، پل ارتباطی ۱۷ استان کشور است، بیان کرد: روزانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو، سه هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۶ هزار و ۵۰۰ کامیون و تریلر و ۵۴ رام قطار در محورهای مواصلاتی استان آمد و شد می‌کنند.

به گفته رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی قم، روزانه ۱۶۰ پرواز داخلی و خارجی نیز از فضا و پهنه این استان عبور می‌کند که این موارد، اهمیت راه و نقش حمل و نقل در استان قم را یادآور می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه شهر قم در سند آمایش لجستیک کشور، افزود: بر اساس این سند، ۵۴ درصد بار استان قم بین المللی و به کشورهای دیگر ترانزیت می‌شود و ۴۶ درصد آن هم در سهم مبادلات داخلی خواهد بود.

وی افزود: بیشترین سهم کالایی و بار استان مربوط به گروه مواد غذایی، کشاورزی و دامی با ۲۳ درصد است و کالاهای ساختمانی و نفتی- شیمیایی هر کدام با ۱۴ درصد، در رده‌های بعدی قرار دارند.

فرج گفت: بر اساس این ابلاغ، بررسی مقدماتی مکان یابی موقعیت پایانه لجستیکی قم در حال انجام است و در این بررسی باید مسائلی مانند پدافند غیرعامل و حمل و نقل ترکیبی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار