سرتیتر اخبار پاکستان(3):
رویدادهای پاکستان به علت همجواری با بخش عمده‌ای از استان سیستان و بلوچستان و نیز به دلیل آنکه بخش زیادی از مردم مرزنشین با آن طرف مرز به واسطه قومیت، خویشاوندی و نیز عوامل اقتصادی و بازرگانی ارتباط دارند، برای مردم سیستان و بلوچستان اهمیت دارد.
کد خبر: ۷۶۵۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 25 July 2019

 رویدادهای پاکستان به علت همجواری با بخش عمده‌ای از استان سیستان و بلوچستان و نیز به دلیل آنکه بخش زیادی از مردم مرزنشین با آن طرف مرز به واسطه قومیت، خویشاوندی و نیز عوامل اقتصادی و بازرگانی ارتباط دارند، برای مردم سیستان و بلوچستان اهمیت دارد.

 تابناک سیستان و بلوچستان بر آن است تا اخبار مهم پاکستان را از رسانه‌های این کشور اخذ و پس از ترجمه و تخلیص در اختیار مخاطبین ارجمند قرار دهد. 

عمران خان: آماده میانجیگری میان ایران و آمریکا هستیم

عمران خان نخست وزیر پاکستان، با اشاره به تبعات خطرناک گسترش تنش در منطقه گفت که کشورش آماده میانجیگری میان ایران و آمریکا، در صورت خواست یک طرف و قبول طرف دیگر است. 

عمران خان افزود: پاکستان خواهان برقراری صلح و امنیت در منطقه است و علاقه‌ای به افزایش تنش ها در منطقه ندارد؛ ما اعلام کرده‌ایم که اگر یک طرف درخواست کند و طرف دیگر نیز موافق باشد پاکستان آماده است نقش میانجیگری را ایفا کند. 

وی با ابراز نگرانی از به وجود آمدن  پدیده تروریستی داعش در افغانستان گفت: طالبان افغانستان یک حزب و جنبش ملی در کشور افغانستان است و آن برای هیچ کشوری خطرناک نیست؛ خظرناک این خواهد بود که اگر مساله افغانستان حل نشود فضا برای تحرک داعش فراهم خواهد شد و همه کشورها دوباره درگیر آن خواهند شد.

گفتنی است دونالد ترامپ در دیدار اخیر با نخست وزیر پاکستان در کاخ سفید بهبود همکاری ها میان دو کشور را به اقدامات بیشتر اسلام آباد مشروط کرد موضوعی که رهبران پاکستان همواره از آن به عنوان اهرم فشار واشنگتن علیه خود یاد می کنند.

اعتراف وزیر سابق پاکستانی به تجارت بین‌المللی مواد مخدر

«رانا ثناءالله» عضو ارشد حزب نواز و وزیر سابق قانون ایالت پنجاب به جرم خود در تجارت و حمل مواد مخدر اعتراف کرد.

افسر تفتیش پرونده در این خصوص اعلام کرده است که وی به تجارت و  توزیع مواد مخدر از نوع هروئین اعتراف کرده است و به شبکه های غیر قانونی فعال در سطح جهانی نیز وصل بوده است.

در مقابل  «جاوید اعوان» وکیل رانا ثناءالله این اظهارات از جانب افسر تفتیش را بی اساس و نتیجه انتقام گیری سیاسی دولت وقت اعلام کرده است.

چند روز قبل راناثناءالله با استفاده از یک خودروی ضد گلوله در حال رفتن به سمت لاهور بود که با عملیات پلیس خودروی وی متوقف و از آن مقدار زیادی ماده مخدر کشف و ضبط گردید.

علاوه بر راناثناءالله 5 سرنشین دیگر خودرو نیز دستگیر شده و برای بازجویی به مراکز پلیس منتقل شده‌اند.

راناثناءالله یکی از جنجالی ترین چهره های حزب نواز است که ملاقات های او با سران افراط گرا و تروریست ها باعث اعتراض بسیاری از مردم پاکستان می شد.

او یکی از متهمین اصلی حادثه خونین مادل تاون است که در آن 14 نفر از طرفداران طاهر القادری کشته شدند و علی رغم گذشت حدود 5 سال از این واقعه هنوز عاملان اصلی آن مجازات نشده‌اند.

بهای گاز در پاکستان ۲۰۰ درصد افزایش یافت
بهای گاز طبیعی روز دوشنبه در پاکستان بیش از دویست درصد افزایش یافت؛ افزایش بها کمتر از یک هفته قبل از آن گرفته شد که صندوق بین‌المللی پول دربارۀ پرداخت یک وام ۶ میلیارد دلاری به این کشور تصمیم بگیرد.

پاکستان هم اکنون با بحران پرداخت بدهی‌ مواجه است و صندوق بین‌المللی پول به اسلام آباد هشدار داده تا برای ایجاد تعادل در نحوۀ هزینه سازی بودجه، تلاش بیشتری کند. پاکستان می‌گوید که افزایش بهای گاز به تامین سریع‌تر کسری ۱ میلیاردی کمک خواهد کرد.

خبر افزایش بی‌سابقه بهای گاز از سوی سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز پاکستان (OGRA) اعلام شد. به گفتۀ این سازمان، افزایش بهای نفت و گاز حاصل کاهش یارانه‌های دولتی است.

این سومین بار از زمان به قدرت رسیدن عمران خان است که بهای گاز افزایش می‌یابد و از لحاظ سیاسی برای کشور پاکستان که برای دهه‌ها از گاز ارزان قیمت بهره می‌برده، موضوعی حساسیت برانگیز محسوب می‌شود.

وضعیت اقتصادی پاکستان در یکسال گذشته نیز هیچ بهبودی را نشان نمی‌دهد.

رشد اقتصادی این کشور در سال مالی منتهی به ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ میلادی ۳.۳ درصد افت داشت و پیش بینی می‌شود در سال آینده بار دیگر دست‌کم ۲.۴ درصد افت داشته باشد. نرخ تورم در پاکستان ماه مه ۹ درصد بوده و انتظار می‌رود در سال آینده نیز تا ۱۳ درصد افزایش یابد.

قرار است صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه دربارۀ پرداخت یا عدم پرداخت این وام به پاکستان تصمیم گیری کند.

عمران خان: طالبان را به مذاکره با دولت افغانستان تشویق می‌کنم
عمران خان، نخست وزیر پاکستان اعلام کرد تلاش می‌کند تا با طالبان دیدار و این گروه را به تماس مستقیم با دولت افغانستان تشویق کند.

این سخنان یک روز پس از تغییر موضع تاریخی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در قبال پاکستان ابراز می‌شود. آقای ترامپ که در سال ۲۰۱۷، در زمان اعلان استراتژی جدید واشنگتن در باره افغانستان، پاکستان را مامن تروریست‌ها معرفی کرده بود، روز دوشنبه نقش اسلام‌آباد برای برقراری صلح در افغانستان را ستود.

به گزارش رویترز، نخست وزیر پاکستان روز سه‌شنبه در انستیتوی صلح ایالات متحده در واشنگتن گفت:‌ «من با طالبان دیدار و حداکثر تلاش خود را برای هدایت آن‌ها برای مذاکره با حکومت افغانستان خواهم کرد.» وی افزود یک هیات از طالبان چند ماه پیش درخواست ملاقات با او را مطرح کرده بود، اما وی به دلیل مخالفت دولت افغانستان، این درخواست را رد کرده است.

ایالات متحده آمریکا از ماه‌ پیش مذاکرات مستقیم با طالبان را آغاز کرده است. هدف نهایی این مذاکرات، خروج نیروهای خارجی و به‌ویژه آمریکایی از افغانستان در برابر تعهد طالبان به ندادن پایگاه به گروه‌های تروریستی عنوان شده است.

دولت افغانستان همواره پاکستان را به حمایت از طالبان متهم می‌کند. اسلام آباد این اتهام را از اساس انکار می‌کند و می‌گوید خود یکی از بزرگ‌ترین قربانیان جنگ در افغانستان است.

این تحولات در حالی روی می‌دهد که گروهی متشکل از ۶۰ گروه از «جامعه مدنی» و شهروندان افغانستان از روز یکشنبه با هیات نمایندگی طالبان در قطر دیدار می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش در سال ۲۰۰۱ و پس از حملات یازده سپتامبر طالبان حکومت طالبان را سرنگون کردند.

 

برچسب ها: اخبار پاکستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار