کد خبر: ۷۷۴۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶ 24 August 2019
 
پای حرف اهالی مرزنشین| رئیس جمهور اگر می‌خواهد محرومیت را ببیند به ارشق بیاید/ صف‌های طولانی برای یک جرعه آب

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مردم مرزنشین بخش ارشد این روزها در محرومیت و بی آبی به سر می‌برند و حرفشان این است که رئیس جمهور اگر می‌خواهد محرومیت و بی‌آبی را ببیند به بخش مرزنشین ارشق سفر کند.

امروز راهی منطقه مرز نشین ارشق شدیم تا گزارشی از این منطقه تهیه کنیم که با چالش‌ها و موضوعات مختلفی مواجه شدیم.

بخش ارشق که در 50 کیلومتری اردبیل قرار دارد مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان را دارد و مردم این منطقه بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

 منطقه ارشق که بیش از 85 روستا دارد بیش از 12 هزار نفر نیست جمعیت دارد که در فصل تابستان در زمان کشاورزی جمعیتی منطقه به 17 هزار نفر نیز می رسد.

زمین‌های کشاورزی این منطقه دیم است و چشم و امید مردم این منطقه به نذولات آسمانی است تا در موقع برداشت محصولات کشاورزی شرمنده خود و خانواده خود نباشند.

رئیس جمهور اگر می‌خواهد محرومیت و بی‌آبی را ببیند به ارشق سفر کند

یکی از اهالی روستاهای ارشق در خصوص مشکلات حوزه آب این منطقه اظهار داشت: رئیس جمهور اگر می‌خواهد محرومیت و بی‌آبی را ببیند به ارشق سفر کند

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان اردبیل افزود: در حال حاضر زمزمه‌هایی ملی به سفر رئیس جمهور به استان اردبیل وجود دارد و ما از رئیس جمهور می‌خواهیم که حتماً در سفر خود به استان اردبیل به منطقه اشرق نیز سفر کند تا از نزدیک محرومیت و بی‌آبی را ببیند.

وی تصریح کرد: انتظار ما از مسئولان استانی نیز این است که مشکلات، دغدغه‌ها و محرومیت بی‌آبی را به گوش رئیس‌جمهور برسانند تا رئیس جمهور در سفر خود به استان اردبیل به منطقه ارشق نیز سفر کند کند تا حداقل درد مردم مرزنشین ارشق را از نزدیک ببیند و شاید مرحمی برای این دردها داشته باشد.

قنات‌ها و چشمه‌هایی که رفته رفته خشک می‌شوند

دیگر مردم مرزنشین ارشق که چشم و امیدشان به قنات‌ها و چشمه‌هایی بود که سال‌ها آب خود را از آن‌ها تامین می‌کردند نیز نا امید شده‌اند چراکه در حال حاضر آب این قنات‌ها و چشمه‌ها نیز در حال خشک شدن است.

در کنار این چشمه‌ها و قنات‌ها با آه و ناله و گریه‌های مادران و کودکانی همراه می‌شویم که دل هر انسانی را به درد می‌آورد و در حالی که مسئولان استان نیز در این رابطه فقط وعده می‌دهند.

یکی دیگر از اهالی روستاهای ارشق نیز با بیان اینکه سال‌ها است که برای آبرسانی به منطقه ارشق مجتمع سبلان وعده می‌دهند اظهار کرد: سال‌ها است که برای آبرسانی به منطقه است مجتمع سبلان وعده می‌دهند اما این امر نیز در حد شعار است و تاکنون هیچ امری در این راستا تحقق نیافته است.

بیش از 80 روستای منطقه ارشق با مشکل آب رو به‌ رو هستند

ظاهر نوری بخشدار ارشق گفت: در حال حاضر بیش از 80 روستای منطقه ارشق با مشکل آب رو به‌ رو هستند و اهالی این روستاها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

نوری با اشاره به اینکه تاکنون اقداماتی برای آبرسانی از مجتمع سبلان به منطقه ارشق صورت گرفته است بیان کرد: تاکنون اقداماتی برای آبرسانی از مجتمع سبلان به منطقه ارشق صورت گرفته است ولی تاکنون هیچ اقدامی به طور کامل عملی نشده است و مطالبه جدی مردم نیز تحقق این امر مهم و اساسی است.

وی تصریح کرد: تاکنون اقداماتی برای آبرسانی با تانکر و حتی با آتش‌نشانی برای روستاها در منطقه ارشق انجام می‌شود تا بتوانیم حداقل دغدغه روزانه این مردم ارشق را برطرف کنیم.

بخشدار ارشق اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات منطقه‌ ارشق بحث تامین آب شرب و آب کشاورزی مردم این منطقه است که امیدواریم مسئولان استانی و کشوری برای حل این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به قناتها و چشمه های این منطقه افزود: برخی از قنات‌ها و چشمه‌های منطقه ارشق بیش از 2 هزار سال قدمت دارد و آب بسیاری از روستاها و مردم منطقه از این قنات آب چشمه‌ها تأمین می‌شود.

افزایش مهاجرت در منطقه ارشق

دیگر مردم منطقه ارشق با مشکلات بسیاری رو به رو می‌شوند که بسیاری از خانواده‌ها را مجبور به مهاجرت کرده است و با توجه به اینکه امسال هم نزولات آسمانی هم در منطقه ارشق کم بوده است کشاورزان این منطقه را نیز با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.

مردم ارشق علیرغم هر مشکلی دست از کار و تلاش بر نمی‌دارند و به کشت محصولات کم آبی همچون پسته و گل محمدی مشغول هستند تا سرمایه‌ای از این طریق به دست بیاورند.

برخی از آثار تاریخی منطقه ارشق همچنان خاک خورده باقی مانده است

به منطقه ارشق که می‌رسیم با برخی از آثار تاریخی این منطقه رو به رو می‌شویم که همچنان خاک خورده باقی مانده است و اقدامات آن چنانی انجام نشده است.

به گفته بخشدار ارشق بیش از 20 آثر تاریخی در این منطقه وجود دارد که نیازمند حمایت مسئولان استانی برای ساماندهی این آثار تاریخی در منطقه ارشد هستیم .

طرح هادی نیز یکی دیگر از مشکلات اساسی و مهم روستاهای این منطقه است که همچنان در حد حرف و وعده باقی مانده است و اقدامات آن چنانی در این حوزه انجام نشده است گرچه در حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این منطقه اقدامات خوبی انجام شده است و با راه‌اندازی ناحیه صنعتی رضی امیدی عظیم به مردم این منطقه بازگشته است و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از طرح‌های مختلف در عرصه‌های مختلف در این شهرک صنعتی حداقل برای 5 هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

آری امروز که در منطقه ارشق حضور داشتیم که با مشکلات و چالش‌های مهمی رو به رو شدیم که دل هر انسانی را به درد می‌آورد مردمی که امروز مرزداران میهن اسلامی ما ایران هستند در مورد بی‌مهری‌های بسیار قرار گرفته‌اند و از خدمات اولیه زندگی نیز بی‌نصیب هستند.

مطالبه اصلی مردم ارشک این است که همچون سایر مناطق کشور از خدمات اولیه زندگی همچون آب، برق، گاز و آب کشاورزی بهره‌مند شوند تا شرمنده خانواده خود نباشند.

انتظار مردم ارشق این است که رئیس جمهور در سفر به استان اردبیل به منطقه ارشق نیز سفر کند و پای درد و دل مردم این منطقه نیز قرار گیرد و این محرومیت‌ها و بی‌آبی‌ها را از نزدیک ببیند تا حداقل گوشه‌ای از مشکلات این منطقه توسط رئیس جمهور حل شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار