کد خبر: ۷۸۳۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۷ 15 October 2019
 

خبرآنلاین نوشت: حجت‌الاسلام احمد مازنی، رئیس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از قدمت راهپیمایی اربعین گفت.

احمد مازنی با بیان این نکته که در کتب حدیث و روایی نیز احادیث و روایات زیادی وجود دارد که بر زیارت مزار امام حسین (ع) تأکید شده گفت: «درباره سابقه پیاده‌روی اربعین و حرکت زائران به سمت بارگاه حضرت اباعبدالله (ع) شاید تاریخچه دقیقی وجود نداشته باشد اما در سیره و سنت علما و بزرگان حوزه علمیه نجف به‌ویژه علمایی که در حوزه علمیه نجف در کنار امام خمینی (ره) بودند، این پیاده‌روی معمول بوده و پیاده‌روی فضلای حوزه علمیه نجف از نجف به کربلا هم همیشه وجود داشته است.»

وی همچنین در ارتباط با مزار امام حسین (ع) و تأثیرگذاری حضور مردم در کنار این مزار مطهر گفت: «بارگاه حضرت سیدالشهدا (ع) همواره آثار ظلم‌ستیزی داشته است. این حرم در طول تاریخ مورد تعرض ظالمان و ستمگران قرارگرفته و بارها تخریب و بعدازآن بازسازی‌شده است. البته در دوران بازسازی هم مانند بازسازی که مأمون پس از مرگ هارون‌الرشید انجام داد، شاید جنبه تزویر وجود داشته است.»

حجت‌الاسلام مازنی افزود: «در دوران کنونی نیز در مقطعی رژیم بعثی حاکم بر عراق که جنایت‌های زیادی در کشور خود و ایران انجام داد، عزاداری برای امام حسین (ع) را ممنوع کرده بود. بر همین اساس راهپیمایی اربعین هم متوقف شد. به دیگر سخن راهپیمایی اربعین نه به گستردگی امروز اما در گذشته هم وجود داشته است. بسیاری از مناسک بعد از انقلاب اسلامی در ایران و کشورهای اسلامی رایج شد و گستردگی پیاده‌روی اربعین هم از برکت انقلاب اسلامی است.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار