سفیر ایران در افغانستان با بیان اینکه ویزای ایران در افغانستان به راحتی خرید و فروش می‌شود گفت: صدور ویزا برای نخبگان اقتصادی راهکار داده شود؛ ما برای افغانستان صدها ویزای توریستی صادر می‌کنیم اما چند نفر به طور واقعی توریست هستند؟
کد خبر: ۷۸۵۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۱ 16 October 2019

حسین امینیان، سفیر ایران در افغانستان عصر امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی اظهار داشت: همه سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی می‌توانند بخشی از دستگاه دیپلماسی باشند.

 وی گفت: یکی از اولویت‌ها در بخش دیپلماسی کشور نیز اقتصاد مقاومتی و سیاست همسایگی است که باید مدنظر قرار گیرد و اقتصاد مقاومتی یعنی کشور خود را به سمتی ببریم که با وجود فشارهای مختلف کشور دچار مشکل نشود و بحران‌ها را کنار بزنیم.

 سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با بیان اینکه باید روی مباحثی سرمایه گذاری کنیم که قابلیت ضربه زدن به آن نیست و در این راه باید با همسایگان خود ارتباط داشت افزود: افغانستان اولویت اول در سیاست خارجی و نظام است و سیاست همسایگی یعنی اینکه روابط ما با کشورهای همسایه طوری باشد که قابل خدشه دار شدن نباشد.

 

امینیان با بیان اینکه رابطه ایران با افغانستان را به سمت پیوندهای ساختاری ببریم تصریح کرد: ایران یک کشور فرهنگی بوده و هدف آن نیز مسائل فرهنگی است اما ارتباط فرهنگی ایران با افغانستان از طریق اقتصاد صورت می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: باید مردم ایران و افغانستان احساس کنند که روابط آنها با همدیگر آینده را روشن می‎کند و می‌توانند صلابت، امنیت و رفاه داشته باشند.


سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مسئولان در کشور به دنبال اروپا و آمریکا هستند اما تاکنون از اروپا و آمریکا «هیچ» نصیب ما شده ‌و بسیاری از مسائل را می‌خواهند برای کشور خنثی کنند و آن چیزی که در برجام برنامه ریزی شده نگذاشتند به آن برسیم.

 

امینیان اظهار کرد: افغانستان جایگاه زیادی برای ما دارد و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد؛ افغانستان در اقتصاد مقاومتی، سیاست همسایگی و مدیریت جهادی اولویت اول کشور ایران است.

 

وی افزود: در ارتباط با کشور افغانستان باید استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در اولویت باشند چرا که بخش خصوصی و سرمایه گذاران می‌توانند بخشی از دستگاه سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی باشند.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: در موضوع اقتصاد زمانی موفق خواهیم بود که بخش خصوصی و استان‌های همسایه به عنوان بازوی اجرایی پای کار باشند.

 

امینیان بیان کرد: بخش خصوصی باید قدرت گیرد این بخش هنوز آن توان و بلوغ ندارد؛ تغییر دیدگاه‌ها یکی از برنامه‌های سفارت است و باید تصورات اشتباه موجود اصلاح شوند و ساختار را باید تثبیت کرد و نفت و انرژی و راه افغانستان باید از ایران فراهم شود.

 

وی عنوان کرد: هدف ما تثبیت پیوندهای ساختاری است و قوانین داخلی خود را باید اصلاح کنیم؛ باید بحث گمرک مالی را تغییر داده و رابطه مستقیم با ولایت‌های مرزی ایجاد کرد.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با بیان اینکه افغانستان مزیت‌های زیادی دارد و تنها بخش کشاورزی نیست تصریح کرد: برداشتن ویزا و پرواز هر روز از خراسان جنوبی به افغانستان امکان‌پذیر نیست چرا که بیرجند به تهران پرواز هر روز ندارد چگونه می‌تواند به افغانستان این پرواز را داشته باشد.

 

امینیان با بیان اینکه ویزای ایران در افغانستان به راحتی خرید و فروش می‌شود گفت: صدور ویزا برای نخبگان اقتصادی راهکار داده شود؛ ما برای افغانستان صدها ویزای توریستی صادر می‌کنیم اما چند نفر به طور واقعی توریست هستند؟

 

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار