کد خبر: ۷۹۱۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ 24 October 2019

رئیس هیئت ارزیابی سیلاب کمیته ملی سد‌های بزرگ ایران درباره احتمال تکرار سیلاب‌های چند ماه اخیر در سال آبی جاری هشدار داد.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، مصطفی فدایی فرد ابراز کرد: اگرچه پس از سیلاب بهار امسال، تلاش‌هایی برای رفع مشکلات به‌ویژه در مسیر‌های رودخانه‌ها و اطراف سد‌ها شد، اما این اقدامات به هیچ وجه کافی نیست، به‌ویژه اینکه مشکلات به‌وجودآمده در این مناطق در چندین سال ادامه داشته و امکان رفع آن در کوتاه‌مدت ممکن نیست.

وی تجاوز به حریم مسیل‌ها، رودخانه‌ها، ساخت‌وساز‌های غیرقانونی در آن نقاط و همچنین مناطق پایین‌دست و بالادست سد‌ها و کم‌توجهی به پوشش گیاهی و آبخیزداری را مهم‌ترین علل خسارت‌زا بودن سیلاب‌ها برشمرد.

رئیس هیئت ارزیابی سیلاب کمیته ملی سد‌های بزرگ ایران اضافه کرد: به‌عنوان نمونه در پایین‌دست سد بزرگ کرخه به‌طور معمول هر ثانیه چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب باید آب امکان خروج داشته باشد، اما تجاوز‌ها و ساخت‌وساز‌ها در پایین‌دست، ​حتی برای شرایط معمول هم مشکلاتی ایجاد کرده است بنابراین وقتی میزان خروجی آب در زمان پربارش بیشتر شود به‌طور طبیعی خسارت هم در مسیر پایین‌دست افزایش خواهد یافت.

فدایی فرد با اشاره به وضعیت بارندگی‌های متغیر در ۵۰ سال اخیر در کشور، گفت: آمار‌های این سال‌ها نشان می‌دهد وقتی خشکسالی ۱۰ تا ۱۵ سال ادامه پیدا کند بلافاصله چند سال شاهد ترسالی شدید خواهیم بود بنابراین همه دستگاه‌ها باید خود را برای وضعیت بارندگی سال آبی جاری و حتی چند سال بعد آماده کنند.

وی ادامه داد: هرچند طبق پیش‌بینی‌ها بارندگی سال آبی جاری مثل بارندگی بهار امسال نخواهد بود، اما در مجموع، ترسالی و بارندگی مطلوبی خواهیم داشت.

رئیس هیئت ارزیابی سیلاب کمیته ملی سد‌های بزرگ ایران، اشاره‌ای هم به طرح‌های متعدد تدوین‌شده درخصوص آب کرد و گفت: ما در جهان در تدوین طرح‌های جامع مرتبط با آب رتبه نخست را داریم، اما به‌نظر می‌رسد نبودن اعتبارات عملاً اجرای این طرح‌ها را متوقف کرده است که باید برای آن فکر و به آمایش سرزمینی هم توجه ویژه شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
هشدار دادید که دادید.چکار کنیم؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار