کد خبر: ۸۰۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۸ 01 December 2019

ناظر گمرکات ایالت بلوچستان گفت: دولت پاکستان برای انجام مبادلات تجاری، بهبود معیشت مرزنشینان تصمیم به راه‌اندازی چهار بازارچه مرزی در مرز با ایران گرفته است.

به گزارش تابناک به نقل از مهر، رضا بلوچ پس از پایان امضای تفاهم‌نامه مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان در زاهدان، اظهار داشت: در این نشست ۲ روزه همه مسائل تجارت مرزی بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و در همین ارتباط به تفاهم‌نامه‌ای با ۲۲ بند رسیدیم.

رئیس هیئت پاکستانی ادامه داد: مواردی که مربوط به استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان است بین طرفین و آن مواردی که مرتبط با دولت‌هاست بین دول مصوب خواهد شد تا برخی موانع و مشکلات موجود در مراودات مرزی در سفرهای مرزی رفع شود. در این تفاهم‌نامه تخفیفاتی برای مرزنشینان نیز در نظر گرفته شده است.

ناظر گمرکات بلوچستان پاکستان خاطرنشان کرد: دولت پاکستان برای انجام مبادلات تجاری دو کشور تصمیم به ایجاد چهار بازارچه مرزی گرفته که این بازارچه‌ها تا یکسال آینده راه‌اندازی خواهند شد. این چهار بازارچه مرزی عبارتند از بازارچه تفتان در خاک پاکستان با بازارچه میرجاوه در خاک ایران، بازارچه پنجگور در خاک پاکستان با بازارچه کهک سراوان در خاک ایران، بازارچه مند در خاک پاکستان با بازارچه پیشین در خاک ایران و بازارچه گبد در خاک پاکستان با بازارچه ریمدان در خاک ایران مراودات تجاری خواهند داشت.

نادر میرشکار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: مذاکرات با هیئت پاکستانی به طور فشرده و با جوی دوستانه به مدت دو روز در زاهدان برگزار شد. سیستان و بلوچستان در ایران و ایالت بلوچستان در پاکستان نقش ویژه‌ای در مبادلات اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور دارند. در همین ارتباط مباحثی از قبیل بررسی فعالیت سامانه‌های الکترونیکی و برقراری تبادلات بین سامانه‌ها، حمل و نقل در توسعه زیرساخت‌های ریلی و زمینی مطرح شده است.

وی ادامه داد: در این کمیسیون در نظر گرفتن تعرفه‌های ترجیحی برای ۶۰ قلم کالای ایران و ۶۰ قلم کالای پاکستان بین طرفین مورد قبول واقع شد که نهایتا باید بین مسئولان ارشد دو کشور به تصویب نهایی برسد. در این تفاهم‌نامه طرفین بر اجرای تمامی تصمیمات گرفته شده در کمیته‌های مشترک تجارت مرزی فی ما بین، به ویژه ششمین مفاد تفاهم‌نامه کمیته مشترک که در تاریخ ۲۳ و ۲۴ مهر سال گذشته در کویته پاکستان به امضاء رسید تاکید و خود را ملزم به اجرای کامل آنها کردند.

میرشکار افزود: تاکید اصلی کمیته مشترک تجارت مرزی بر بهبود روابط تجاری دو طرف، روابط اقتصادی و تسهیل تجارت مرزی بود که در هفتمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی و با عنایت به تشکیل کمیته‌های تخصصی با عناوین امور گمرکی و بازرگانی، ترانزیت و حمل و نقل، شیلات و کشاورزی و تعاملات بانکی وسرمایه‌گذاری موارد کارشناسی شده مورد توافق طرفین قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار