معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تشریح کرد
انگ، تبعیض و ترس از بیماری ایدز منجر می شود، افراد برای تشخیص ایدز اقدام نکنند و یا درصورت تشخیص، برای دریافت خدمات مراجعه نکنند و یا اگر تحت درمان هستند، درمان را نیمه کار رها کنند.
کد خبر: ۸۰۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹ 03 December 2019

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص رویکرد نوین آموزش اچ آی وی با اعلام این مطلب گفت: کاهش انگ و بدنامی اچ آی وی و اصلاح باورهای غلط از اهداف اصلی برنامه کنترل اچ آی وی است که زیرساخت و مبنای اصلی برای فراهم آوردن امکان رسیدن به سایر اهداف برنامه کنترل اچ آی وی می باشد.

وی با اشاره به اینکه کنترل اپیدمی اچ آی وی در گرو دستیابی به سه هدف مهم است گفت: اول افراد مبتلا شناسائی شوند و این افراد به خدمات درمانی دسترسی پیدا می کنند و تحت مراقبت و درمان قرار گیرند و باید تا آخر عمر درمان را ادامه دهند تا با یک درمان موثر، تعداد ویروس در خون آنها به قدری پایین آید که ضمن تضمین سلامت خود، احتمال انتشار بیماری به سایرین به حداقل ممکن برسد.

وی از اچ آی وی بعنوان یک بیماری عفونی قابل کنترل نام برد و اظهار داشت: در صورت تشخیص و درمان به موقع، هم فرد می تواند طول عمر طبیعی داشته باشد و هم امکان انتقال بیماری به دیگران به حداقل ممکن می رسد.
وی گفت:اچ آی وی متعلق به گروه جمعیتی، نژاد و یا ملیت خاصی نیست و هر انسان درصورتی که در معرض تماس با ویروس اچ آی وی قرار گیرد، می تواند مبتلا به اچ آی وی شود.

وی ادامه داد: اچ آی وی یک بیماری عفونی مانند سایر بیماریهای عفونی است.و همه انسانها دارای گلبول سفید هستند، اگر گلبولهای سفید در معرض ویروس اچ آی وی قرارگیرند فرد می تواند به اچ آی وی مبتلا شود و این امر ارتباطی به عقاید و دین و مذهب افراد ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با روشهای درمانی کنونی، اچ آی وی دیگر یک بیماری کشنده نیست و اگر به موقع تشخیص داده شود و تحت مراقبت و درمان قرار گیرد، نه تنها فرد می تواند تا آخر عمر بدون علامت و عوارض بماند، بلکه خطر انتقال به دیگران را نیز نخواهد داشت.

وی از اچ آی وی مانند یک بیماری مزمن شبیه دیابت نام برد و گفت: ایدز یک بیماری است که سالیانه جان هزاران نفر را گرفته و به سرعت گسترش یافته است اما امروزه کشورهایی هستند که موفق شده اند بیماری را کنترل کنند این موفقیت تنها زمانی حاصل شده است که آنها توانسته اند درصد بالایی از افراد مبتلا را تحت درمان قرار دهند زیرا زمانی که فرد تحت درمان قرار می گیرد هم خودش می تواند زندگی سالمی داشته باشد و هم تعداد ویروسها در خونش کم می شود و بنابراین بیماری را خیلی کمتر به دیگران منتقل می کند و به این ترتیب بیماری در آن جوامع کنترل شده است.

دکتر طباطبایی در خصوص کنترل این بیماری نیز گفت: کنترل این بیماری فقط زمانی امکان پذیر است که افراد مبتلا از بیماری خود مطلع باشند و برای گرفتن خدمات مراقبت و درمان اقدام کنند و همچنین خدمات مراقبت و درمان را به صورت مستمر دریافت کنند.

وی با اشاره به این موضوع که اچ آی وی هیچ علامت مشخصی ندارد گفت :این بیماری هیچ نشانه مشخص ندارد که با آن بشود به وجود بیماری شک کرد و باورهای غلط و نگرشهای منفی در جامعه باعث میشود افراد از ترس اینکه دیگران متوجه بیماری آنها بشوند برای تشخیص اقدام نکنند و این بیماری فقط از طریق آزمایش قابل تشخیص است و این آزمایش ممکن است به راحتی در دسترس افراد نباشد و دانش ناکافی و باورهای غلط باعث می شود افراد مبتلا فکر کنند بیماری مخصوص افراد خاصی است و امکان ندارد آنها مبتلا شوند.

دکتر طباطبایی در خصوص راه های انتقال این بیماری گفت: ویروس اچ آی وی از 3راه اصلی، تزریق خون و فرآوردههای خونی، تماس جنسی و از طریق مادر مبتلا به کودك می تواند وارد بدن انسان شود.

وی در خصوص مراکز مشاوره بیماری های رفتای نیز گفت: در راستای آگاه سازی، مشاوره و آموزش بیماریهای رفتاری (اچ آی وی، بيماريهاي آميزشي، هپاتيت، اعتياد و . . .) خدمات مشاوره ،آموزش و آزمایش در محیطی امن و دوستانه بطور رایگان و با رعایت اصل احترام و راز داری ارائه می گردد.

وی با اشاره به این موضوع که 3 مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری در شهرستان های زاهدان و خاش و سراوان خدمات مشاوره، آموزش و آزمایش را انجام می دهند گفت: مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری زاهدان به آدرس زاهدان خیابان رازی، روبروی راز ی24 - جنب مرکز خدمات جامع سلامت امام جواد(ع) با شماره تلفن 05433437138 در شهر ستان سراوان به آدرس تقاطع خیابان بهشتی و آزادی-فلکه ولایت مرکز شماره 3 شهری با شماره تماس05437643026 و مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری خاش به آدرس خیابان انقلاب جنب جهادکشاورزی مرکز خدمات جامع سلامت شهید بهشتی با شماره تلفن05433728199 آماده پاسخگوی شما هموطنان عزیر در زمینه اچ آی وی هپاتیت و بیماری های آمیزشی هستند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار