ه گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ صدای اعتراض، آتش زدن بانک‌ها، غارت فروشگاه‌، کشته شدن مردم و نیروهای انتظامی، رسیدن نرخ تورم به ۴۴ درصد، قطعی اینترنت سراسری و ضرر‌ میلیارد دلاری به اقتصاد و استارتاپ‌ها و ... تنها بخشی از اخبار روزهای اخیر در پی تغییر قیمت بنزین است که موجب شده میزان شادی و نشاط در جامعه به شکل محسوسی کاهش پیدا کند. شهر غمگین این روزها اما غمگین‌تر به نظر می‌رسد. مردم کوچه و بازار لبخندی بر لب ندارند و قیافه‌های پریشان و نگران‌شان از دور هم مشخص است. رسانه ملی هم که کارش شده سیاه‌نمایی و وارونه نشان دادن اخبار. این روزها صدا و سیما گویی از مردم هزاران کیلومتر فاصله دارد و به همین خاطر گفته‌هایش چنگی به دل نمی‌زند. براساس آمارها، جامعه ایران به لحاظ سرمایه‌های اجتماعی فقیر شده است. سرمایه اجتماعی همان چیزی است که همبستگی اجتماعی را بالا می‌برد؛ همان حسی است که باعث می‌شود مردم در کمک کردن به یکدیگر از هم سبقت بگیرند و همان دلیلی است که می‌گوئیم یک جامعه زنده، سرحال و شاد است. به گفته جامعه‌شناسان، اگر جامعه‌ای فاقد سرمایه اجتماعی باشد، نیروهای گسیختگی اجتماعی در آن فعال می‌شود و به‌تدریج در مسیر فروپاشی قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۰۲۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲ 06 December 2019

در این رابطه امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس اجتماعی و استاد دانشگاه، به خبرگزاری برنا گفت: احساس افسردگی جامعه در مواجهه با دوستان و دیدن مردم در مترو، اتوبوس، بازار و سطح جامعه کاملا مشهود است و نشان می‌دهد آنها چقدر بی‌پناه هستند.

او ادامه داد: افسردگی مردم از جایی سرچشمه می‌گیرد که آنها احساس بی‌پناهی می‌کنند و براین باورند هیچ‌ فردی در راس جامعه در قبال‌شان احساس مسئولیت ندارد و آنها حتی مسئولیت خطاهایشان را نمی‌‌پذیرند. همه این عوامل باعث شده آنها برای آینده‌شان ناامید باشند.

این جامعه شناس با بیان اینکه ناامیدی بدترین شرایطی است که یک جامعه با آن روبه‌رو می‌شود، عنوان کرد: این همان دلیلی است که باعث می‌شود سرمایه‌های اجتماعی فروکش کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مردم به این باور رسیده‌اند برخی مسئولان کشور فقط زندگی خودشان را می‌بینند و فاصله بین مردم و مسئولان بیش از هر زمان دیگری افزایش پیدا کرده، ادامه داد: وقتی ما به مسئولان رای می‌دهیم، اولین انتظار ما این است که آنها در جهت توسعه و پیشرفت کشور، رضایتمندی مردم از زندگی‌شان، عدالت و دسترسی به امکانات گام بردارند، اما با این شرایط چرا این روزها نسل‌های قبلی زیر لب از خود می‌پرسند با وجود این گرانی‌ و بیکاری‌ها، آینده فرزندان‌مان چه خواهد شد؟!

حریرچی با بیان اینکه متاسفانه در برخورد برخی مسئولان نوعی تحقیر نسبت به مردم وجود دارد، افزود: چرا مسئولان کشور وقتی نمی‌خواهند برای مردم قدمی بردارند و کمک حال‌شان باشند، آنها را تمسخر و تحقیر می‌کنند و این حالت تحقیرشدگی در چهره‌های مردم کاملا نمایان است. متاسفانه مسئولان ما حتی نمی‌خواهند در رابطه با شرایط امروز جامعه و اخبار افسار گسیخته شبکه‌های اجتماعی شفاف‌سازی کنند و این نشان می‌دهد مردم غریبه هستند.

این جامعه‌شناس رفتارهای نادرست رسانه عمومی را در کاهش اعتماد مردم بسیار موثر ارزیابی کرد و توضیح داد: صدا و سیما که باید مورد وثوق مردم باشد، مشکلات را وارونه نشان می‌دهد تا در قبال یک جناح خاص خوش خدمتی کرده باشد.

او با تاکید بر اینکه آمار افسردگی شدید اجتماعی در میان مردم در روزهای اخیر بیشتر شده است، گفت: در گذشته ما افسردگی فردی داشتیم و حالا این افسردگی با توجه به اتفاقات اخیر به کل جامعه سرایت پیدا کرده و سرمایه‌های اجتماعی را به خطر انداخته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار