کد خبر: ۸۰۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶ 11 December 2019
سایت‌های خرید آنلاین در روز جمعه سیاه به تقلید از غربی‌ها حراجی به‌راه انداختند و با تخفیف‌های شگفت‌انگیز مشتریان زیادی را به‌خود جذب می‌کنند البته این موضوع موجب انتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی شده است، زیرا که آن‌ها با گرفتن عکس از صفحات دیجی کالا که یکی از همین فروشگاه‌های آنلاین است اعلام کرده‌اند که تخفیف‌های جمعه گذشته ساختگی بوده و خریداران این کالا‌ها فریب خورده‌اند. موضوعی که مدیر روابط عمومی دیجی کالا آن را تخلف برخی از فروشگاه‌ها می‌داند و در این باره به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید که فروشندگان متخلف را جریمه کرده و فروش کالاهایشان را لغو کرده است.

قرار بود جمعه سیاه دیجی کالا و دیگر فروشگاه‌های اینترنتی برای کاربران ایرانی روز تخفیف‌های باورنکردنی باشد. اما آنطور که مشخص شده افزایش ساختگی قیمت برخی از کالا‌ها و سپس اعمال تخفیف چند ده درصدی برای فریب کاربران، تنها یک ترفند برای جذب آن‌ها بوده و در عمل هیچ تخفیفی شامل حال خریداران «جمعه سیاه» نشده است. این موضوع حتی در بسیاری از فروشگاه‌های سراسر کشور نیز مشاهده می‌شود، فروشگاه‌هایی که برچسب‌هایی را روی شیشه چسبانده و با آب و تاب از تخفیف‌های چند ده درصدی کالاهایشان تبلیغ می‌کردند. تخفیف‌هایی که بیشتر ساختگی بود و با وسوسه خریداران، آمار فروش فروشگا‌ه‌ها را افزایش داد.

انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی از فریبکاری فروشگاه‌های اینترنتی با تخفیف‌های ساختگی
در کشور‌های غربی به‌خصوص آمریکا «جمعه سیاه» روزی است که فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌ها اجناس مختلف را با تخفیف‌های بسیار بالا ارائه می‌دهند تا مشتریان خرید مایحتاج خود را در آستانه سال جدید میلادی با قیمت‌های مناسب‌تری انجام دهند. در کشور ما، اما این جمعه سیاه بدون هیچ مناسبتی و صرفا به تقلید از غرب برگزار می‌شود. تقلید کورکورانه‌ای که هنوز علت مشخصی برای آن وجود ندارد. متاسفانه فروشگاه‌های اینترنتی کشور ما به جای اینکه در زمان خرید نوروزی مردم کالاهایشان را با تخفیف واگذار کنند این کار را هنگام سال نوی میلادی جدید انجام می‌دهند و کالاهایشان را به حراج می‌گذارند.
البته حراج کالا‌هایی که خود محل بحث و بررسی است، زیرا که بسیاری از کاربران فضای مجازی نسبت به تخفیف‌های دروغین این فروشگاه‌های اینترنتی گلایه کرده‌اند و متن‌ها و فیلم‌هایی در این باره منتشر کرده‌اند.
یکی از کاربران توئیتر با نام پوریا آزادی در صفحه شخصی خود نوشته است: «دیجیکالا هر روز بدتر از دیروز! بار‌ها گفتم از دیجی‌کالا خرید نکنید. در آخرین شاهکار در جمعه سیاه قیمت اجناس رو چندصد درصد افزایش دادن بعد ۶۰-۷۰٪ تخفیف دادن، طوریکه هنوز از قیمت قبل گرون‌تره.»
یکی دیگر از کاربران نیز عکس زیر را در صفحه خود منتشر کرده و توئیت زده است: «کلاهبرداری جمعه سیاه دیجی‌کالا، جنس رو چند روز قبل ۵۰% گرون می‌کنن، روزی که میخوان تخفیف بدن ۵۰% ارزون میکنن» این کاربر در یکی دیگر از پست توئیتری خود نوشته است: «اینقدر نوسان قیمت تو ۱ ماه یعنی چی؟ چه اتفاق خاصی افتاده؟»
 
«جمعه سیاه» فروشگاه‌های اینترنتی یا فریب مشتریان؟!/ مدیر روابط عمومی دیجی کالا: فروشندگان متخلف را جریمه کردیم

آنطور که مشخص است نحوه فروش برخی از کالا‌ها در «جمعه سیاه» فروشگاه‌های اینترنتی مانند دیجی‌کالا با در نظر گرفتن تخفیف‌های صوری بوده و این فروشندگان در حالی که منت تخفیف را بر سر مشتریان خود گذاشتند، هیچ تخفیفی برای آن‌ها در نظر نگرفته‌اند!

تخلف ۳۰ فروشنده در «جمعه سیاه» دیجی کالا/ مدیر روابط عمومی: آن‌ها را جریمه کردیم
امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا درباره انتقاد کاربران فضای مجازی از تخفیف‌های ساختگی این فروشگاه اینترنتی به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «دیجی کالا سهم ۳۰ درصدی از کالا‌های موجود در این فروشگاه اینترنتی را دارد و ۷۰ درصد کالا‌ها مربوط به تولید‌کنندگان و فروشندگان دیگر است که با نظارت دیجی‌کالا به فروش می‌رسد. آن تخفیف‌های ساختگی نیز مربوط به فروشندگان می‌شود، البته از ۲۰۰ هزار کالایی که برای تخفیف جمعه درنظر گرفته بودیم و ۳ هزار فروشنده مسئولیت آن را برعهده داشتند، ۲ هزار و ۹۶۰ فروشنده کار خود را به درستی انجام دادند و فقط ۳۰ فروشنده تخلف کرده بودند که متاسفانه ما هم نظارت خوبی روی آنها نداشتیم و تصاویر تخفیف‌های ساختگی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید. البته باید بگویم که تمام این ۳۰ فروشنده جریمه شده‌اند و اجازه فروش کالاهایشان را نداده‌ایم.»
او با اشاره به اینکه در جشنواره‌های پیشین نیز تخفیف‌های خوبی برای بسیاری از کالا‌ها در نظر گرفته شده بود اظهار می‌دارد: «بسیاری از این کالا‌ها در جشنواره‌های پیشین نیز تخفیف‌های خوبی داشتند و ممکن است در آن بازه زمانی نیز قیمت‌های مناسبی برای آن‌ها ثبت شده باشد. «دیجی کالا» فقط یک جشنواره نداشته و ندارد.»
مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا درباره نحوه قیمت‌گذاری کالا‌ها در این فروشگاه اینترنتی می‌گوید: «تعیین قیمت لوازم الکترونیکی و آن دسته از کالا‌هایی که قیمت مصوبی دارند و همچنین اعمال محدودیت برای افزایش قیمت آن‌ها کار آسانی است، اما کالا‌هایی مانند پوشاک قیمت ثابتی ندارد به همین دلیل برای فروشندگان این دسته از کالا‌ها بازار رقابتی درست کرده‌ایم و با آیکون‌هایی که در سایت قرار داده‌ایم کمترین و بهترین قیمت‌ها را به مشتریان پیشنهاد می‌دهیم تا خودشان بهترین‌ها را انتخاب کنند. البته این بدان معنا نیست که ما هیچ نظارتی روی این کالا‌ها نداریم بلکه در صورت مشاهده تخلف یا افزایش قیمت نامتعارف حتما فروشنده را جریمه و مانع از فروش کالای او می‌شویم.»
او در پاسخ به این سوال که تکلیف آن دسته از خریدارانی که در تخفیف‌های ساختگی متضرر شده‌اند چیست؟ می‌گوید: «در صورت درخواست مشتری حتما این کالا‌ها مرجوع می‌شود و این نه تنها در مورد این ۳۰ کالا صدق می‌کند بلکه سیاست فروشگاه ما به گونه‌ای است که هر کالای خریداری شده دیگری، در صورت عدم رضایت مشتری، طی مدت یک هفته پس گرفته خواهد شد.»
موسوی درباره نوسان قیمتی در برخی از کالا‌های دیجی کالا تصریح می‌کند: «نمودار قیمتی موجود در هر کالا چند قیمت دارد. آن قسمت که نقطه چین توسی رنگ است قیمت اصلی کالا و آن نقطه‌های آبی‌رنگ قیمت تخفیف‌خورده کالا را نشان می‌دهد. یک فروشنده اجازه افزایش قیمت ناگهانی کالای خود را ندارد، اما مختار است که تخفیف کالای خود را حذف کند یا چند ده درصد تخفیف برای کالایش درنظر بگیرد. این تخفیف در هر دوره زمانی هم می‌تواند اتفاق بیفتد.»
مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا در پاسخ به این سوال که چرا به تقلید از غربی‌ها در روز جمعه سیاه تخفیف قرار داده شده است به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «ما از اسم «جمعه سیاه» برای تخفیف‌های کالاهایمان استفاده نکردیم و عنوان «این جمعه لازمت میشه» را مطرح کردیم. تقریبا هر ماه یک تخفیف‌های شگفت‌انگیزی برای «دیجی کالا» درنظر می‌گیریم، اما از آنجایی که در جمعه پایانی سال میلادی فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین اقدام به تخفیف کالا‌های خود می‌کنند و مردم انتظار تخفیف در این جمعه را دارند، ما نیز جشنواره «این جمعه لازمت میشه» را تعیین کردیم. این کار فقط برای انتظار مردم از ما بوده است.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار