معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: پرونده ثبت میراث معنوی شب چله سیستان و بلوچستان برای ثبت در فهرست ملی کشور در حال تهیه و تکمیل است.
کد خبر: ۸۰۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵ 21 December 2019

پیگیری برای ثبت میراث معنوی شب ِچله سیستان و بلوچستان

مهدی ارباب نیا اظهار کرد: پرونده ثبت میراث معنوی شب چله سیستان و بلوچستان برای ثبت در فهرست ملی کشور در حال تهیه و تکمیل است.

معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان افزود: در سیستان، شب چله به جای واژه شب یلدا در میان مردم به کار می‎رود و این شب بلند‌ترین شب سال و آغاز زایش دوباره خورشید و بازگشت گرما و روشنی به زندگی است که چله ‌بزرگ نام دارد و تا دهم بهمن ادامه دارد و پس از آن چله خرد یا کوچک آغاز می‌شود و تا بیست اسفند ادامه می یابد.

این مسئول ادامه داد: از گذشته تا امروز آداب خاصی در منطقه سیستان برای شب چله اجرا میشود و خوردنی های خوشمزه و زمستانه ای برای این شب آماده می‌شود.

وی گفت: از جمله خوراکی های شب یلدا در سیستان هندوانه هایی است که در تابستان لابلای کاه و خنکای کاهدان برای این شب نگهداری میکنند.

ارباب نیا بیان کرد: چولی، ستو، شیرینک و دوشو (دوشاب) که از ترکیب خرمای خوب مضافتی به همراه روغن زرد حیوانی که در یک مشک آماده می‌شود و انواع تخمه‌های شور هندوانه و خربزه و نیز انار سیستان از خوراکی های دیگر شب یلداست که در یک سفره بزرگ گذاشته می‎شود و اعضای خانواده با رفتن به منزل پیران و سالخوردگان این شب را با شنیدن روایت های کهن و شاهنامه خوانی سپری میکنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار