محمدتقی انوشه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مصرف بیش از اندازه شکر منجر به تجمع چربی و بیماری‌های جدی کبدی می‌شود؛ بنابراین اولین قدم برای محافظت از کبد، کاهش مصرف شیرینی است.

انوشه تاکید کرد: برخی مواد غذایی می‌توانند بر روی سلامت کبد تاثیر بگذارند؛ به همین دلیل است که افراد باید به سلامت مواد غذایی که مصرف می‌کنند، توجه داشته باشند.

او افزود: افراد باید در برنامه غذایی خود از مصرف بیش از اندازه غذای سرخ کردنی، فست فود‌ها، غذا‌های چرب و نمک، نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزند، زیرا این مواد غذایی با ورودشان به بدن انسان به چربی تبدیل  و برای پاکسازی به کبد منتقل می‌شوند پس در نهایت حجم چربی که باید کبد تصفیه کند، بیش از حد می‌شود؛ که این یکی از دلایل ابتلا به کبد چرب است و فرد باید مصرف این گونه مواد را به حداقل برساند تا از فشار زیاد به کبد جلوگیری شود و این عضو حساس بتواند کارکرد طبیعی خود را انجام دهد.

 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: افراد باید مصرف انواع  چربی‌های اشباع شده مانند گوشت چرب، پیه، پنیر، کره، خامه، روغن و مارگارین را به حداقل برسانند.

او تصریح کرد: این روز‌ها افراد هر وقت دردی سراغشان می‌آید در اولین مرحله مواجهه با آن به دنبال مصرف خود سرانه دارو آن هم با تجویز خودشان هستند. این کار را فراموش کنید و حتما تحت نظر پزشک متخصص، دارو مصرف کنید، زیرا مصرف خودسرانه دارو، تاثیر منفی روی کبد  می‌گذارد.

 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: سبک زندگی ناسالم و کم تحرکی یکی از علائم مهم در ایجاد کبد چرب است؛ برای داشتن کبدی سالم باید علاوه بر رژیم غذایی سالم به اصلاح سبک زندگی خود نیز بپردازید.

انوشه با بیان اینکه وظیفه کبد ذخیره سازی و سوخت ساز چربی است، افزود: این عضو بدن کار دفع سموم را نیز بر عهده دارد اگر میزان چربی کبد، بیشتر از حد مجاز برسد (۶ درصد وزن کبد چرب شود) یعنی به کبد چرب مبتلا شدید.

اوادامه داد:کار کبد سوزاندن و تنظیم سوخت و ساز چربی‌هایی است که فرد وارد بدن می‌کند و اگرمیزان چربی‌های مصرفی فرد بیش از حد باشد؛ فشار زیادی به کبد وارد می‌شود .

انوشه در پایان  توصیه کرد: بهتر است مواد غذایی را انتخاب کنید که برای بدنتان مفید است و کمترین ضرر را به بدن وارد کند.