کد خبر: ۸۱۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷ 07 January 2020

بحث واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، در قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ به شکل مشخص تعریف شده است. بر اساس این قانون، واگذاری به روش‌های مختلف از جمله مزایده، بورس (واگذاری به مردم) و روش مذاکره (قانون مبنای واگذاری تمام شرکت‌های اصل ۴۴) امکان‌پذیر است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، علی بیک زاده، مدیر بازار اولیه سازمان بورس اوراق بهادار در خصوص واگذاری این دو باشگاه اعلام داشت: در قانون بودجه سال ۹۸ تکلیف شده است که ۵ درصد از سهام استقلال و پرسپولیس در بورس عرضه و کشف قیمت شود و بعد بلوکی فروخته شود، قانون گذار، این را برای حکمران در بند «ح» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۸ تکلیف کرده است.

بیک زاده عنوان داشت: وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی طی ۲۰ جلسه، مسأله را بررسی کرده‌اند ولی اهم مطالب و اساس ساز و کار بورس بحث شفافیت صورت‌های مالی است بدین معنا که وقتی یک شرکت به مردم عرضه می‌شود اولین موضوعی که مردم بر اساس قوانین و قانون تجارت مطالبه می‌کنند صورت‌های مالی شفاف است.

مدیر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: در این دو باشگاه، حساسیت بسیار خاصی وجود دارد که یک فرصت به وجود آورده است؛ ما می‌توانیم هواداران را به سهامداران تبدیل کنیم اما سهامداران و هواداران هم باید شفافیت داشته باشند. این دو باشگاه سال‌ها به شکل دولتی اداره شده‌اند و اکنون نیازمند این موضوع هستند. در حالی که در صورت‌های مالی زیان دارند و بندهایی در حسابرسی دارند که باید تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: ازدیاد بدهی‌ها به دارایی‌ها ایجاد زیان می کند، یعنی اگر در باشگاه یا مجموعه درآمدها کفاف هزینه‌ها را ندهد زیان ایجاد می‌شود. در قانون تجارت تعریف زیان مشخص است و موارد متعددی دارد باید توجه داشت که صورت های مالی شرکت‌ها، دارایی‌ها و بدهی‌ها می‌تواند متعلق به سال فعلی یا منتقل شده از گذشته باشد. یک شرکت یا مجموعه اقتصادی گردش حساب دارد و ممکن است بدهی‌هایی از گذشته داشته باشد.

مدیر بازار اولیه سازمان بورس در ادامه بیان داشت: ما باید در صورت‌های مالی به دنبال جزییات باشیم. یادداشت‌ها و اسناد مالی شرکت باید در صورت‌های مالی شرکت دیده شود زیرا نگاه به صورت‌های مالی از بعد اقتصادی، وضعیت بدهی های گذشته را مشخص می‌کند،  همه این‌ها در بحث‌های مالی تعریف دارد. در تعیین تکلیف بدهی گفته می‌شود طلب چقدر است و بابت آن چک داده می‌شود.  نیاز مردم برای حمایت از این باشگاه‌ها شفافیت است. ممکن است تعداد سهامداران این دو باشگاه بیشترین تعداد سهامداران تاریخ بورس کشور شود.

وی در این خصوص افزود: موضوع دوم اصلاح ساختار مالی است. ما در این دو باشگاه یک مقدار زیان و یک مقدار سرمایه داریم که باید تعیین تکلیف شود. در یک باشگاه یک میلیون تومان و در یک باشگاه ۱۰ میلیون تومان سرمایه داریم. اگر قرار بر واگذاری باشد باید ظرفیت دادن سهم به خریداران را داشته باشد و این نیازمند افزایش سرمایه است و این سرمایه به واسطه قانون تجارت باید افزایش پیدا کند.  طبق قانون تجارت سرمایه و سهام شرکت به مردم عرضه می‌شود، بنابراین سرمایه باید افزایش پیدا کند که بتوان سهام را به مردم عرضه کرد.

این مقام مسوول با اشاره به بندهای قانونی این واگذاری اظهار داشت: بر اساس بند «ح» تبصره ۲ قانون بودجه ۹۸، باید ۵ درصد از سهام این دو باشگاه به مردم عرضه و کشف قیمت شود و سپس به صورت بلوکی فروخته شود.

وی با اشاره به عرضه های بازار سرمایه بیان داشت: میزان عرضه‌های اولیه بستگی به متقاضیان عرضه و بورس‌ها دارد، در فرابورس هر ماه یک تا دو عرضه داریم. در مورد عرضه این دو باشگاه، وزارت ورزش و هیات مدیره استقلال و پرسپولیس مسوول هستند. چارچوب و بستر آماده است ولی احصا این شرایط به این دو باشگاه مربوط است.  لذا، اگر دوستان اسناد و مدارک را ارائه کنند و شرایط داشته باشند واگذاری انجام می‌شود،  اما اینکه آیا می توانند این شرایط را داشته باشند یا خیر باید از هیات مدیره استقلال و پرسپولیس این موضوع را جویا شویم.

بیک زاده در ادامه با اشاره به اطلاعات لازم برای واگذاری سهام این دو باشگاه گفت: قانون برخی از ابهامات این واگذاری اعم از شرایط و ضوابط شفافیت اطلاعاتی، سرمایه کافی و بحث اظهار نظر حسابرس و بحث برند این دو باشگاه را برای ما مشخص کرده است. ‌ اگر با این موارد همه ابهامات برطرف شود، ما بر اساس قانون مکلف هستیم و عرضه را انجام می دهیم.

بیک زاده با بیان اینکه ما بیشترین تعداد صنایع را در بورس داریم افزود: جای شرکت‌های ورزشی در بورس خالی است که اگر درآمدزایی و شفافیت مالی آنها بررسی و مشخص شود می توانند در بورس عرضه شوند.

مدیر بازار اولیه سازمان بورس اوراق بهادار کشور در پاسخ به این سوال که آیا عرضه باشگاه ها به بورس را راهکار مناسبی می دانید یا خیر؟ گفت: بورس برای صنایع سودده و گسترش تامین مالی بهترین راهکار است و در اکثر کشورهای دنیا نیز سهام باشگاه ها در بورس پذیرفته شده اما متاسفانه باشگاه های ما درآمد مشخصی نداشته و بیشتر به صنایع یا دولت وصل هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار