در پی اقدام تروریستی اخیر آمریکا که فضای منطقه را ملتهب‌تر کرد، صادرکنندگان برنج باسماتی هند تصمیم گرفتند با دریافت پول از پیش یا بر مبنای اعتبارنامه (ال سی)، به ایران برنج صادر کنند.

به گزارش ایسنا، ایران بازار بزرگی برای صادرات برنج باسماتی هند است و تقریبا ۳۰ درصد از کل صادرات هند به ایران انجام می گیرد. در بحبوحه تحولات اخیر منطقه صادرکنندگان هندی با تاخیر در دریافت پول از واردکنندگان مواجه شده اند.

پایگاه خبری تریبون ایندیا به نقل از ان آر گوپتا، رییس انجمن صادرکنندگان برنج هند نوشت: صادرکنندگان برنج باسماتی هندی با مشکل دریافت پول از ایران مواجه هستند. اگرچه آنها ۶۰۰ کرور روپیه در چند ماه گذشته دریافت کرده اند که از ژوئن سال گذشته معوق مانده بود اما همچنان ۹۰۰ کرور روپیه دیگر طلب دارند. به منظور تضمین دریافت پول، ما تصمیم گرفتیم بدون اعتبارنامه یا دریافت پول از پیش، به ایران برنج صادر نکنیم.

اعتبارنامه از سوی یک بانک به بانک دیگر صادر می شود و به عنوان تضمینی برای پرداخت پول به یک شخص مشخص تحت شرایط تعیین شده حساب می شود..

وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی ما به اعضای خود توصیه کردیم که محتاط باشند و بدون دریافت پول از قبل به ایران صادرات نداشته باشند.

صادرات هند به ایران در سال گذشته ۳۴ درصد از کل صادرات برنج باسماتی هندی بود. با این حال صادرات به ایران در بحبوحه تحریمهای آمریکا که دریافت پول هندیها را با تاخیر روبرو کرده است، نسبت به سال پیش کاهش پیدا کرده و این مسئله درآمد صادرکنندگان هندی را با کاهش روبرو کرده است. ایران در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به میزان ۱.۴۸ میلیون تن برنج باسماتی از هند وارد کرد.

کاهش صادرات به ایران به درآمد کمتر کشاورزان شمال هند منجر شده زیرا ایالتهای پنجاب و هاریانا منبع بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد از صادرات برنج باسماتی هند هستند.