رئیس گروه آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تغییرات اقلیمی عمده دلیل وقوع سیل در جنوب کرمان، هرمزگان و به‌صورت خاص در منطقه سیستان و بلوچستان بوده است.
کد خبر: ۸۱۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ 26 January 2020

محمد صباغی با بیان این که تغییرات اقلیمی عمده دلیل وقوع سیل در جنوب کرمان، هرمزگان و به صورت خاص در منطقه سیستان و بلوچستان بوده است افزود: میزان و شدت بارندگی که در این مناطق اتفاق افتاد بی سابقه بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه سیستم های هواشناسی کشور امروز بسیار قوی است، اظهارداشت: سازمان هواشناسی هشدارهای لازم را در این زمینه داد اما کسی باور نمی کرد بارش با این میزان و شدت در منطقه اتفاق بیفتد و خسارت به بار آورد.

رئیس گروه آبخیزداری و پیشگیری از سیلاب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: نکته اینکه در برخی از شهرستان های استان سیستان و بلوچستان در یک نوبت بارندگی 185 میلی متر بار ش ثبت شده که معادل بارندگی یکسال برخی از مناطق کشور است.

وی افزود: یکدفعه 185 میلی متر بارندگی در مدت 24 تا 48 ساعت در منطقه سیستان و بلوچستان اتفاق بیفتد به یقین وقوع سیل اجتناب ناپذیر است.

صباغی ادامه داد: جدا از این حوزه های جنوبی استان سیستان و بلوچستان نیز شرایط ویژه ای دارند به عبارتی همه به شکل کشیده، موازی همدیگر و همه هم به دریای عمان می ریزند.

وی گفت: شکل حوزه ها، نوع بافت خاک و پوشش گیاهی منطقه نتوانسته آب ناشی از بارندگی را نگهداری کند و آمده در خروجی ها موجب ایجاد خسارت شده است.

رئیس گروه آبخیزداری و پیشگیری از سیلاب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: بر اساس برآورد های اولیه تاکنون بارندگی با این میزان و شدت در استان سیستان و بلوچستان ثبت نشده است.

وی اظهارداشت: همچنین ارتباطی که با همکاران در استان هرمزگان و جنوب کرمان در این زمینه گرفته شد نه از نظر تجربی و نه آمار و اطلاعات کسی به یاد ندارد که چنین بارندگی در جزیره قشم اتفاق بیفتدو باعث آبگرفتگی و خسارت شود.

صباغی تصریح کرد: کمیته آب جهاد که در سال 1370 به معاونت آبخیزداری تبدیل شد یعنی 28 سال پیش از همان زمان در استان سیستان و بلوچستان عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در حال اجراست حال اینکه چقدرظرفیت وجود داشته و چقدر کار انجام شده این یک بحث دیگری است.

وی ادامه داد: بطورکلی از مجموع 164 میلیون هکتارعرصه کشور 125 میلیون هکتار قابلیت اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری را دارد.

رئیس گروه آبخیزداری و پیشگیری از سیلاب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: واقع مطلب اینکه از این میزان عرصه تاکنون فقط 12 تا 12,5 میلیون هکتار یعنی در حدود 10 درصد طی این سال ها عملیات آبخیزداری انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر دستکم 15 تا 20 میلیون هکتار عرصه مطالعه و آماده اجرا برای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح کشور وجود دارد.

صباغی در ادامه یادآورشد: نبود اعتبارات کافی از جمله دلائل کندی اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در مملکت است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار