کد خبر: ۸۲۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲ 04 February 2020

کرونا، ویروسی که نیازمند مراقبت است

کرونا ویروسی خطرناک که منشا آن از کشور چین آغاز شده و این روزها موج گسترش آن در سایر کشورهای جهان همه را دچار نگرانی کرده، ویروسی کشنده که تاکنون دارویی برای آن کشف نشده و پیشگیری و مراقبت بهترین راه جلوگیری از ابتلای به آن است.

کرونا ویروسی که اواخر سال گذشته میلادی در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان واقع در استان هوبی چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروشند آغاز شد و حال به یکی از خبرهای داغ و مهم رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده است.

کرونا ویروس جدید که ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونه Sarbecovirus است، در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ نخستین مورد مرگ ناشی از این ویروس در کشور چین گزارش شد.

اکنون با گسترش این ویروس به ۲۶ کشور دنیا، سازمان بهداشت جهانی، وضعیت فوق العاده در ارتباط با این ویروس اعلام کرده و زنگ خطر شیوع این بیماری در جهان را به صدا در آورده است.

بررسی و رصد روزانه و ساعتی رویدادهای مربوط به این ویروس توسط رسانه ها اعم از خبرگزاری‌ها و روزنامه ها و سایت های خبری داخلی نشان از اهمیت این موضوع دارد.

رسانه‌ها با انجام مصاحبه های مختلف از مسوولان کشوری، وزارت بهداشت و سایر مسوولان مربوط به این حوزه سعی در اهمیت مقوله پیشگیری، مقابله با ویروس کرونا و آگاهی بخشی جامعه برای عدم ابتلای به این ویروس را دارند.

رسانه های رسمی و معتبر داخلی با ارایه عملکرد و برنامه های لحظه ای از وضعیت این ویروس سعی در آگاهی بخشی به مردم را دارند و ضروریست که مردم عزیز به این منابع مراجعه کرده و از اخبار و شایعات غیر واقعی که در برخی از صفحات مجازی منتشر و باز نشر می شود دوری کنند.

توصیه های پیشگیرانه برای ابتلا نشدن به ویروس کرونا

تا این لحظه دارو و نسخه درمانی برای ویروس کرونا ارایه نشده و محققان همچنان در حال تحقیق و بررسی این ویروس هستند.

بهترین و آسان ترین راه برای ابتلا نشدن به این ویروس و ویروس های مشابه دیگر رعایت نکات بهداشتی و فردی است.

ویروس کرونا مانند ویروس آنفلوانزا است و از تماس دست‌آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطرات تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت چهره به چهره به مدت طولانی) منتقل می‌شود و استفاده از ماسک از جمله راه‌های مهم پیشگیری از آن است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اینباره اظهار داشت: گروهی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند هم در انسان و هم در برخی حیوانات باعث بیماری شوند، در انسان، بعضی از ویروس ها فقط بیماری خفیف مانند سرماخوردگی ایجاد می‌کنند، اما برخی دیگر مانند ویروس کرونا مواردی از بیماری شدید تنفسی ایجاد کرده و منجر به مرگ می شود.

عباس رحمتی با بیان اینکه ویروس کرونا در چین باعث عفونت شدید تنفسی در برخی مبتلایان شده است، اظهار داشت: علایم مهم این بیماری شامل تب، سرفه، گلودرد و تنگی نفس است که در اغلب موارد به شکل یک بیماری تنفسی خفیف شبه آنفلوانزا تظاهر می‌یابد، اما در گروهی از مبتلایان ممکن است به بیماری شدید تنفسی تب‌دار تبدیل‌ و باعث بستری شدن بیمار شود.

این پزشک فوق تخصص ادامه داد: افراد باید از تماس نزدیک با فردی که به بیماری تنفسی مبتلا است خودداری کرده، در صورتی‌ که در معرض تماس با فرد مبتلا به بیماری تنفسی هستند از ماسک استفاده کنند بطور مکرر دست‌ها را با آب و صابون به خصوص بعد از تماس با فرد بیمار، یا تماس با یک حیوان بشویند.

رحمتی تاکید کرد: افراد از تماس و لمس حیوانات وحشی یا اهلی (چه زنده و چه مرده) خودداری کرده، مواد غذایی را خوب بپزند، مواد غذایی خام و پخته را کنار هم قرار ندهند و از تماس آنها خودداری کنند و بعد از تمیز کردن و قطعه‌قطعه کردن مواد غذایی حیوانی خام (گوشت و سایر محصولات مرغ، ماهی، میگو، گوسفند و گاو)، ظروف، تخته و چاقویی را که استفاده شده بلافاصله با آب و مواد شوینده بشویند و از تماس ظروف شسته نشده با مواد غذایی پخته، خودداری شود.

به گفته این فوق تخصص بیماریهای عفونی، هنگام تماس با حیوانات، دام، طیور و محصولات آنها، از دستکش و ماسک استفاده کرده و بعد از تماس بدون دستکش، حتما دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

 رحمتی افزود: استفاده از ماسک معمولی، پرهیز از در آغوش گرفتن، دست دادن و بوسیدن دیگران، پوشاندن دهان موقع عطسه و سرفه با دستمال، انداختن دستمال‌های مصرف‌شده در یک کیسه نایلونی و گره زدن در آن، شستشوی  مکرر دست‌ها با آب و صابون به‌ ویژه بعد از عطسه و سرفه یا تماس با فرد بیمار ضروری است.

 سیستان و بلوچستان بدون کرونا

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب  موقعیت جغرافیایی همواره در معرض خطر ورود بیماریها قرار دارد اما با تدابیر اتخاذ شده و مراقبت ها و کنترلهای لازم نگرانی زیادی وجود ندارد با این حال با توجه به ورود غیرمجاز اتباع خارجی که به دور از دید مرزبانان انجام می شود ضروریست تمام نقاط مرزی با تشدید گشت ها و استقرار نیروها کنترل و مراقبت و از تردد این قبیل افراد با جدیت جلوگیری شود.

این استان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.

همسایگی سیستان و بلوچستان با ۲ کشور افغانستان و پاکستان و دسترسی به آب های آزاد زنگ خطر ورود ویروس کرونا از کشورهای مجاور به این استان را به صدا در آورده و نیاز به تشدید مراقبت های ویژه از مبادی ورودی به این منطقه را دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تقویت نظام مراقبت سندرمیک بیماری‌ها در پایانه مرزی میرجاوه برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا تشدید شده است.

دکتر سیدمهدی طباطبایی ادامه داد: با توجه به گزارش ابتلا این ویروس در کشور پاکستان تقویت نظام مراقبت سندرمیک بیماری ها در پایانه مرزی میرجاوه برای پیشگیری از ویروس کرونا صورت گرفته است.

وی بیان کرد: تمام افرادی که از مبادی ورود قانونی از جمله مرز میرجاوه وارد کشور می شوند مورد ارزیابی قرار می گیرند.

طباطبایی تصریح کرد: ضروری است هم استانی های عزیزی که قصد مسافرت خارج از کشور را دارند حتما اطلاعات بهداشتی لازم را از شهر و کشور مقصد خود از واحد پیشگیری از بیماری های واگیر معاونت بهداشت کسب کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل در شمال سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون هیچ گزارشی از ویروس کورنا در منطقه سیستان گزارش نشده و این دانشگاه در آماده باش کامل است.

هادی میرزایی اظهار داشت: همسایگی شمال سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان و وجود بیماری‌های متعدد در این کشور شرایط این منطقه را خاص کرده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر خطر جدی مردم را تهدید نمی‌کند اما رعایت مسائل بهداشتی و شست و شو دست با آب و صابون برای کنترل این ویروس امری ضروری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در جنوب سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

دکتر مهران امینی فرد با تکذیب شایعاتی مبنی بر شناسایی یک نفر بیمار مبتلا به ویروس کرونا بیان کرد: تاکنون هیچ موردی از ابتلای شهروندان منطقه بلوچستان و حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر مشاهده و یا گزارش نشده است.

وی افزود: با هماهنگی صورت گرفته با مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت خوشبختانه آمادگی لازم برای مواجهه، شناسایی و اقدامات مناسب برای بیماران احتمالی در مراکز معین وزارت بهداشت وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر در حوزه آموزش گفت: انتشار اطلاعیه و نصب بنر در سطح شهرهای زیرپوشش، آموزش در سطح مدارس و ادارات با هدف رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه از جمله کارهای صورت گرفته در این حوزه بوده است.

وی بیان کرد: همچنین بیماریابی و شناسایی در مبادی ورود قانونی افراد چه در حوزه مرزهای زمینی و چه دریایی از جمله برنامه های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر برای مقابله با این ویروس است./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار