آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس در خطبه‌های نماز جمعه این هفته درباره تایید صلاحیت ها عنوان داشتند« اینکه بگوییم شش مجتهد شورای نگهبان با جناح گرایی حکم می کنند مثل این است که بگوییم پیامبر به نفع داماد و پسرعمویش حکم می‌کند؛ این دو حرف همسان هم هستند. خداوند در آیه بعدی می گوید چرا برخی اینگونه هستند و پاسخ می‌دهد سه علت دارد؛ یا در دلهایشان مریضی است، یا شکاک هستند و یا میترسند خدا و پیامبر حق اینها را از بین ببرند. فقهای شورای نگهبان به اندازه وزن برخی آقایان نماز شب خوانده اند».

آیت الله علم الهدی در سخنرانی خود بدرستی تاکید دارند که دشمن بر مساله مشارکت مردم در انتخابات حساسیت دارد و این که عده ای در داخل عنوان می کنند انتخابات تشریفاتی است حرف دشمن و نادرست است.

اما دشمن ممکن است به طریقی دیگر و با سوءاستفاده نیز زمینه را برای تبلیغ و فضاسازی جهت ترغیب مردم به عدم مشارکت فراهم نماید که در ادامه آورده شده است. نکته هایی که در ادامه به آنها اشاره می شود ناظر به قسمت اول سخنان آیت الله علم الهدی است.

*اول اینکه قیاس فقهای شورای نگهبان با پیامبر اسلام(ص) قیاس نادرستی است؛ چرا که پیامبر عظیم الشان اسلام معصوم و بری از گناه بودند اما فقهای شورای نگهبان ممکن است در تشخیص خود بدون هیچ گونه قصدی دچار خطا و اشتباه شوند. یکی از دلایل این اتفاق نیز قانون بسیار ضعیف و نامناسب انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

 به همین دلیل نیز بوده که در طول هفته های گذشته بسیاری از حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان درباره این موضوع اظهارنظر کرده اند. به عنوان مثال، آیت الله شب زنده دار در درس خارج فقه خود در تاریخ 14 بهمن عنوان می کنند« مساله انتخابات مشکلات فراوانی دارد، یکی از مشکلات مهم اش این است که قانون انتخابات یک قانون پرمشکلی است...».

یا اینکه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در  توییتر می نویسد: «نظارت شورای نگهبان مشکل انتخابات نیست، مشکل انجام ندادن وظایف نمایندگی، از جمله عدم تصویب قانون جامع انتخابات در طول ۴ سال گذشته است. این سوال همچنان باقی است که چرا قانون انتخابات به تصویب نهایی نرسید و بعد از هر بار طرح در مجلس از دستور خارج می شد؟»

بنابراین بخشی از مشکلاتی که در حال حاضر بوجود آمده بدلیل مبنا قرار گرفتن همین قانون است که دقیقاً مصادیق التزام عملی به اسلام، نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه مشخص نیست و همین عامل موجب شده برداشت های مختلفی در این باره پدید آید. مشکل دیگر آن است که حتی اگر این شرایط نیز فراهم شود تضمینی مبنی بر اینکه نامزدی صلاحیت لازم را دارا می باشد، نیست.

بالطبع وقتی 16 هزار نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام می کنند و به بیان یکی از حقوقدانان شورا «کل شب را چهل و پنج دقیقه» توانسته بخوابد آیا احتمال خطا و اشتباه افزایش نمی یابد؟ پس چرا با این شرایط، چنین قیاسی صورت می گیرد.

در واقع نبود قانون قوی و اظهارنظرهای نادرستی که بعضاً برخی از شخصیت های سیاسی در موقعیت های مختلف دارند ممکن است وضعیتی را فراهم آورد که حکم بر رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت توسط شورای نگهبان داده شود و از این رو استنباط نادرستی از جناح گرایی از آن پدید آید.

*اگر چه خواندن نماز شب به خلوص و صفای باطن منجر می شود و موجب پیوند نزدیک تر بین مخلوق و خالق می شود اما این موضوعی نیست که بتوان آن را ملاک و مبنایی برای سنجش عملکرد اعضای شورای نگهبان قرار داد. اگر چه این سخنان به هیچ وجه نیز تایید کننده سخنان افرادی که انتقادات بدون پایه از شورای نگهبان مطرح می کنند و دم از انتصابات و انتخابات فرمایشی می زنند نیست. در واقع تکلیف برخی مقامات روشن و واضح است که به جای پاسخ به عملکردشان که موجب دلخوری مردم شده دائماً از باب طلبکاری و فرافکنی به موضوعات ورود می کنند. اما در حال حاضر نیز سنجه و ابزاز مناسبی برای ارزیابی عملکرد شورا وجود ندارد.

* البته همزمان با این اتفاق بداخلاقی هایی نیز صورت می گیرد و برخی صحبت های قدیمی امام جمعه مشهد به گونه ای بازنشر می شود که گویی جدیداً چنین سخنانی ایراد شده است. مثلاً جمله ای قدیمی از ایشان و متعلق به شش سال قبل که « هر کسی در انتخابات شرکت نکند به جهنم رفتنش قطعی است» این روزها دوباره در شبکه های اجتماعی بسیار بازنشر شده است(نگارنده این موضوع را بر اساس جستجویی که در اینترنت داشته عنوان می کند). این همان اتفاقی است که در جریان اعترضات عراق نیز رخ داد و معاندان از برخی جملات و گفته های ایشان برای تخریب روابط دو کشور بهره گرفتند.

اما بدون شک بیان چنین جملاتی که متعلق به چند سال قبل است هدفی جز عصبانیت مردم و تحریک آنها به عدم مشارکت نیست. البته همین مسئله نشان دهنده لزوم دقت بیش از حد مسئولان در گفتارشان است تا بهانه ای به دست ضدانقلاب داده شود.

در نهایت این که باید گفته شود ایران اسلامی اگر چه با هدایت رهبر انقلاب از اقتدار و قدرت بالایی برخوردار است اما از سوی دیگر در شرایط حساسی قرار دارد و کشورهای غربی علی الخصوص آمریکایی ها بر این تصورند که بعد از اعمال تحریم های گسترده و اتفاقات آبان ماه، زمان مناسبی برای ارزیابی تاثیر سیاست فشار حداکثری و تعیین کنندگی میزان پشتوانه نظام سیاسی بوجود آمده است. بنابراین تمام تلاش مسئولان باید در راستای دعوت معقول و منطقی مردم به حضور در انتخابات از باب علاقه به ایران و نظام سیاسی اسلام باشد و مبادا سخنان به گونه ای بیان شود که فضا برای جولان عناصر ضد انقلاب جهت ایجاد شکاف و اختلاف در جامعه فراهم شود.