با کاهش شدید تقاضا در چین، بسیاری از محموله های نفتی در خارج از سواحل این کشور سرگردان شده اند و مالکان آن مجبورند به دنبال مقاصد دیگری در آسیا باشند.
کد خبر: ۸۲۳۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳ 16 February 2020

تاثیر ویروس کرونا بر بازارهای انرژی روز به روز بدتر می شود. با کاهش شدید تقاضا در چین، بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان، بسیاری از محموله های نفتی در خارج از سواحل این کشور سرگردان شده اند و مالکان آن مجبورند به دنبال مقاصد دیگری در آسیا باشند.
 تا حالا حدود 1500 نفر در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را در چین از دست داده‌اند که باعث اختلال در  دومین اقتصاد بزرگ دنیا شده و بازارهای انرژی را متحول کرده است. قیمت نفت خام برنت از ابتدای سال میلادی جاری 15 درصد کاهش یافته است.
 بسیاری از متخصصان انرژی انتظار دارند تقاضا در سه ماهه اول سال جاری میلادی به خاطر شیوع این ویروس کاهش یابد که اولین کاهش طی این دهه است.
 پالایشگاه های چین 1.5 میلیون بشکه در روز تولید خود را طی فقط دو هفته پایین آورده‌اند که باعث افزایش ذخایر نفت خام آنها شده است.
 بسیاری از نفتکش های بسیار بزرگ که هرکدام قادر به حمل بیش از 2 میلیون بشکه نفت خام هستند، نمی‌توانند محموله های خود را در پایانه اصلی واردات نفت خام چین در چینگ دائو تخلیه کنند.
 سایر محموله‌ها به کره جنوبی، مالزی، سنگاپور و مناطق دیگر در چین تغییر مسیر داده اند. طبق گفته منابع صنعتی، مخازن ذخیره نفت در استان شانگ دونگ به زودی پر می شوند چون پالایشگاه‌های مستقل فعالیت خود را کاهش داده اند.
 
یکی از منابع پالایشگاهی چین می گوید:« ما فعالیت خود را کاهش داده ایم ولی هنوز محموله هایی در راه هستند». منابع ذخیره زمینی نفت محدود هستند و ذخیره کردن آنها بر روی کشتی بسیار گران تمام می شود.
ذخایر نفت خام شاندونگ در حال حاضر به 171.5 میلیون بشکه رسیده است که تا اوج 175 میلیون بشکه ای که در اوایل ژوئن سال گذشته دیده شد، فاصله چندانی ندارد.
الکساندر بوث، تحلیلگر موسسه کپلر گفت:« بر روی کاغذ، ظرفیت مازاد بسیاری برای پر شدن مانده ولی ما تا حالا تا این حد از این ظرفیت ذخیره سازی استفاده نکرده ایم». وی اضافه کرد نرخ استفاده از این ذخایر در حال حاضر در شاندونگ 61 درصد است و در اوج سال گذشته به 63 درصد رسیده بود.
کل ذخایر نفت خام چین 760 میلیون بشکه است. اطلاعات کپلر نشان می دهد این ذخایر در اوایل ژوئن سال گذشته به 780 میلیون بشکه رسیده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار