به گزارش فارس، یک رسانه روس زبان با استناد به منابع نظامی و دیپلماتیک صربستان گزارش داد که یک فروند پهپاد ناشناس به هواپیمای حامل وزیر دفاع روسیه حین پرواز بر فراز اروپا نزدیک شد.

به نوشته وبگاه «یوکرین وایر» به نقل از روزنامه «ایزوستیا» در حالی که هواپیمای حامل «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در زمان این حادثه در حریم هوایی کوزوو در حال پرواز بود، این پهپاد به فاصله 150 کیلومتری این هواپیما نزدیک شد.

به دنبال این حادثه، نیروی هوایی صربستان چند فروند جنگنده «میگ-29» خود را برای رهگیری این  پهپاد  مزاحم به پرواز درآورد. این پهپاد در امتداد مرز بین صربستان و کوزوو پرواز کرد.

به نوشته ایزوستیا، این پهپاد احتمالا از نوع  «ام کیو- 9» یا «آرکیو -4 گلوبال هاوک» بود. چنین هواپیماهای بدون سرنشین به ویژه در حریم هوایی اوکراین و بر فراز دریای بالتیک، نزدیک مرزهای روسیه دیده می‌شوند. پهپادهای آرکیو-4 گلوبال هاوک در اروپا متعلق به ارتش آمریکا هستند. این هواپیماهای بدون سرنشین تا 400 کیلومتر برد پروازی دارند و قادر به رهگیری ارتباطات هوایی هستند.

چندی قبل نیز یک فروند جنگنده «اف-18» نیروی هوایی سوئیس به شکلی خطرناک به هواپیمای حامل مقامات پارلمانی روسیه نزدیک شد و آن‌ها را در معرض خطر قرار داد.