معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پی انتشار گزارشاتی مبنی بر مسمومیت تعدادی از هموطنان به دلیل استفاده از الکل برای ضد عفونی بدن گفت: ترویج این عمل غیر علمی و خطرناک توسط رسانه های غیر مجاز صورت گرفته است.
کد خبر: ۸۳۱۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ 15 March 2020

 

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان دکتر میری علی آباد معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: از لحاظ علمی  ضد عفونی کردن بدن با مصرف خوراکی و غرغره الکل کاملا اشتباه و خطرناک است.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد سودجو با تغییر رنگ الکل متانول یا الکل چوب، آن را به جای الکل اتیلیک یا الکل سفید به فروش می رسانند و استفاده خوراکی هر دو نوع الکل جهت ضد عفونی بدن از لحاظ علمی مردود بوده و استفاده زیاد الکل خالص، روی پوست بدن نیز عوارض خاص خود را دارد.

وی از هم میهنان گرامی خواست تا اخبار سلامت را از رسانه های رسمی و سایت وزارت بهداشت به آدرس Behdasht.gov.ir و سایت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به آدرس Zaums.ac.ir دریافت کنند.

دکتر محدثه نجاری مسئول مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم گفت: متانول به دلیل سمیت بالایی که دارد، چنانچه بصورت تصادفی خورده شود، مسمومیت شدیدی ایجاد می کند که می تواند منجر به کوری و حتی فوت فرد شود.

وی  افزود: در بیشتر موارد مسمومیت با متانول، بصورت تصادفی ویا به دلیل استفاده اشتباهی از آن مثلا به عنوان ضدعفونی کننده و جایگزین اتانول، رخ می دهد.

وی همچنین اظهار داشت: افرادی که به واسطه شغل خود در تماس مداوم با متانول هستند به دلیل سمیت بالای این محلول و جذب راحت آن از طریق تنفس و یا پوست، در معرض خطر مسمومیت هستند لذا این افراد بایستی از دستکش و ماسک مخصوص استفاده کنند.

دکتر نجاری گفت: برای به حداقل رساندن آسیب ها و مخاطرات جبران ناپذیر مسمومیت با متانول، باید فرد مسموم بلافاصله و در کوتاهترین زمان ممکن به اورژانس بیمارستان و یا مراکز درمانی منتقل شود.

کارشناس دارویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه برای از بین بردن ویروس کرونا و ضدعفونی کردن دست ها و سطوح حتما نیازی به استفاده از اتانول و یا ضدعفونی کننده های مشابه نیست، افزود: بهترین و موثرترین راه برای ضدعفونی، استفاده از صابون و محلول های ضدعفونی کننده معمولی نظیر بتادین، آب ژاول یا وایتکس می باشد که در تمامی خانه ها یافت می شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
RETOcgKbMXFzUW
|
Brazil
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
خدا لعنت کنه شایعه سازای قاتل رو
DIrnEGmZ
|
Brazil
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
ای بابا....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار