کد خبر: ۸۳۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳ 09 April 2020

کمبود این ماده معدنی باعث تورم غده تیروئید می‌شود که به بیماری گواتر موسوم است؛ کم کاری تیروئید همچنین می‌تواند باعث خستگی، ضعف عضلانی و افزایش وزن باشد،

در اینجا به چند منبع غذایی غنی از ید پرداخته می‌شود که می‌تواند به پیشگیری از کمبود ید کمک کند.

ماهی Cod
ماهی سفید بسیار مفیدی است و همینطور بافت ظریف و نرم و طعم دلپذیری دارد. این نوع ماهی نسبتاً کم چرب و کم کالری است، اما مقدار مختلفی مواد معدنی و مواد مغذی، از جمله ید را دارد.

مقدار ید در ماهی Cod می‌تواند یکسان نباشد، بستگی به این دارد که ماهی در مزرعه رشد کرده است یا به طور وحشی و همچنین منطقه‌ای که ماهی در آن پرورش یافته است، اهمیت دارد.

لبنیات

مقدار ید در شیر و ماست به اندازه زیادی است که بر اساس محتوای ید در خوراک دام و استفاده از ید ضدعفونی کننده‌ها در طول دوره شیردهی حیوانات متفاوت است. ماست یک نوع لبنیات ید دار است. یک فنجان ماست معمولی نسبتا نصف مقدار روزانه توصیه شده ید را دارد.

نمک ید دار

اضافه کردن ید در نمک مخصوص طبخ در ایالات متحده در اوایل دهه ۱۹۲۰ برای کمک به پایین امدن وقوع گواتر و یا تورم غده تیروئید آغاز شد. حدود ۷۱ میکروگرم ید در یک چهارم قاشق چای خوری نمک یددار وجود دارد که ۴۷ درصد از مصرف روزانه را شامل می‌شود.

در چند ساله گذشته مصرف ید در ایالات متحده کم شده که این امر احتمالاً به علت فشار سازمان‌های بهداشتی برای محدود کردن مصرف روزانه سدیم برای جلوگیری یا درمان فشار خون بالا است؛ با این وجود، به نظر می‌رسد نمک تنها فشار خون را در افرادی که حساس به نمک هستند بالا می برد.

میگو

میگو یک غذای کم کالری، پروتئینی و منبع بسیار خوبی از ید است علاوه بر این، میگو مواد غذایی کلیدی مانند ویتامین B۱۲، سلنیوم و فسفر دارد.

میگو و دیگر غذا‌های دریایی منبع خوبی از ید هستند، زیرا برخی از آن‌ها ید را که به طور طبیعی در آب دریا وجود دارد جذب می‌کنند و برای مصرف روزانه توصیه می‌شود.

ماهی تن
ماهی تن غذایی کم کالری، با پروتئین بالا و غنی از ید است. علاوه بر این، منبع خوبی از ویتامین‌های پتاسیم، آهن و ویتامین B هم محسوب می‌شود.

ماهی تن همچنین منبع خوبی از اسید‌های چرب امگا ۳ است که ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را پایین بیاورد. ماهی‌ها با مقدار چربی بالا، مقدار کمتری از ید را دارا هستند، از آنجا که ماهی تن یک ماهی چرب است، مقدار ید موجود در ماهی تن کمتر از گونه‌های ماهی کوچکی مانند ماهی Cod است. با این حال، ماهی تن هنوز منبع خوبی از ید شناخته می‌شود.

تخم مرغ
تخم مرغ منبع خوبی از ید است. یک تخم مرغ کامل با کمتر از ۱۰۰ کالری انرژی، منبع نسبتاً خوب پروتئین، چربی‌های سالم و همراه با ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ بیشترین مواد مغذی، از جمله ید، در زرده آن وجود دارد؛ همانطور که گفته شد زرده تخم مرغ منبع خوبی از ید است، ید به خوراک مرغ تخم‌گذار افزوده می‌شود و در زرده تجمع پیدا می‌کند.

آلوچه
این خوراکی خوشمزه در واقع آلو خشک شده است. آلو یک منبع بسیار خوب ید، برای رژیم گیاهخواری است. پنج آلوی خشک شده حاوی ۱۳ میکروگرم ید است و می‌تواند حدود ۹ درصد ارزش روزانه توصیه شده برای ید را فراهم کند.

آلوچه معمولاً برای کمک به کاهش یبوست بهترین گزینه بوده و از نظر انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی، از جمله ویتامین K، ویتامین A، پتاسیم و آهن غنی است.

لوبیا
لوبیا منبع بسیار خوبی از فیبر، منیزیم و فولات و انتخاب خوبی برای حفظ سلامت قلب است همچنین این نوع لوبیا منبع نسبتاً خوب ید برای رژیم گیاهخواری است.

با توجه به تغییرات ید در خاک، آب و کود، مقدار ید در میوه‌ها و سبزیجات متفاوت است؛ به طور متوسط یک لیوان لوبیا Lima حاوی ۱۶ میکروگرمید و فرآهم آورنده ۱۰ درصد ارزش روزانه توصیه شده است؛ و در نهایت ید یک ماده معدنی مهم بوده، گرچه منابع غذایی کمی غنی از آن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار