رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان از وضعیت بادهای سیستان می‌گوید
رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۴۴ روز سرعت وزش باد در زابل به ۵۴ کیلومتر بر ساعت و بیشتر از آن رسید که نسبت به سال قبل بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۳۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹ 17 April 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان اله بخش ریگی اظهار داشت: در این بین ۱۵۵ روز سرعت وزش باد به ۷۰ کیلومتر و بیشتر و ۲۴ روز سرعت آن به ۱۰۰ کیلومتر برساعت و بیشتر از آن رسیده است.

وی با بیان اینکه زابل جزو بادخیزترین شهرهای کشور بوده و سالانه در بسیاری از روزهای سال شاهد وزش بادهای قابل توجه است، افزود: نه تنها زابل که، اکثر شهرستان های شمال سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط جغرافیایی و تأثیر سیستم های آب و هوایی جزو مناطق بادخیز کشور محسوب می شوند.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سال گذشته میانگین سرعت وزش باد در زابل به ۲۸ کیلومتر بر ساعت و در زهک از دیگر شهرهای شمال استان به ۱۹ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

ریگی تصریح کرد: شرایط جغرافیایی و ژئومورفولوژیک زابل از یک سو و وضعیت توپوگرافی غرب افغانستان و شرق ایران از سوی دیگر سبب شده تا گرادیان فشاری ناشی از دو مرکز کم فشار در شرق ایران و غرب افغانستان و یک مرکز پرفشار در شرق دریای خزر، بادهای شدید در فصل گرم سال در شمال استان تولید کند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بادهای ۱۲۰ روزه، بادهای محلی دیگری نیز در شمال استان جریان دارد که برای نمونه می توان به باد قوس و باد لوار اشاره کرد.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: وزش این بادها ظرفیت خوبی برای تولید انرژی های تجدید پذیر ایجاد کرده است که می توان انرژی پاک قابل توجهی از آن بدست آورد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
PQTmlsoGZnYUIk
|
Viet Nam
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
کیه که قدر این بادها رو بدونه.الان سالهاست شده بلای خانمان سوز مردم
vkOHaIwzJ
|
Viet Nam
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
هرجای جهان بود الان ازش پلاستیک و مرغ هم ساخته بودن،برق که سهله!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار