از آنجایی که ویروس آنفولانزا می‌تواند تا ۲۴ ساعت و ویروس کرونا تا حدود ۸ روز روی سطوح سخت زنده می‌مانند و زندگی می‌کنند، سطوحی را که فرد بیمار لمس کرده است باید ضدعفونی شوند. اینکه ضدعفونی کردن چه مکان‌هایی از خانه و چه وسایلی از منزل ضروری است برای بسیاری جای سوال دارد. از این رو این ادامه به یافتن پاسخ برای این سوالات خواهیم پرداخت. برای پاسخ به این پرسش‌ها در خصوص پیشگیری از کرونا در ادامه با کابان مگ همراه باشید.
کد خبر: ۸۳۹۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵ 22 May 2020

چه جاهایی از خانه باید ضدعفونی شود؟

هر جایی از خانه که فرد بیمار آن را لمس کرده است را باید ضدعفونی کرد. گاهی هم برخی سطوح که در معرض لمس زیاد هستند نیز می‌توانند مستعد وجود ویروس باشند. به طور کلی برای پیشگیری از کرونا میز، رومیزی، کنترل تلویزیون، پیشخوان آشپزخانه، کیبورد، دستگیره درها، کلیدها، شیرهای آب، روشویی دستشویی، سینک، وان، توالت به ویژه توالت فرنگی، دستگیره کابینت‌ها، دستگیره اجاق‌گاز، دسته صندلی‌ها، ملافه‌ها، لباس‌های فرد بیمار و بسیاری از جاهای دیگر هستند که نیاز به ضدعفونی کردن دارند.

از چه موادی برای ضدعفونی کردن داخل خانه استفاده کنیم؟

با گسترش ویروس کرونا و نایاب شدن مواد پاک کننده پایه الکل، به نظر می‌رسد برای پیشگیری از کرونا که ضدعفونی کردن سطوح بسیار سخت خواهد بود. ولی لازم به ذکر است که برای ضدعفونی کردن سطوح راه‌های زیادی وجود دارد که در هر خانه‌ای می‌توان مواد آن را پیدا کرد. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از چه موادی برای ضدعفونی کردن استفاده کنیم

وایتکس یا جرمگیر برای ضدعفونی کردن داخل خانه

تهیه محلول وایتکس و آب با نسبت یک به سه لیتر و شست و شوی سطوحی مانند سطح سرامیک‌ها، توالت، روشویی، دیوارهای سرویس‌های بهداشتی و حمام، کف‌پوش‌های مقاوم در برابر اسید و باز و سطوحی که می‌دانید با برخورد با وایتکس آسیب نمی‌بینند، از جمله مراحل مهم و اولیه ضدعفونی کردن سطوح مختلف در داخل خانه در برابر ویروس کرونا و پیشگیری از آن است.

سرکه برای از بین بردن ویروس در خانه

یکی از پاک کننده‌های سنتی در جهان سرکه است. اسید استیک موجود در سرکه باعث از بین رفتن باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در سطوح مختلفی داخلل خانه مانند مانند روی کانتر آشپزخانه، میز، ظروف و … است. البته بوی ناخوشایند به جا مانده از سرکه پس از ضدعفونی ممکن است برای برخی ناخوشایند باشد.

محلول الکل و آب برای ضدعفونی کردن داخل خانه

محلول ۷۰ به ۳۰ الکل و آب یکی از انواع ضدعفونی کننده‌های باکتریایی و ویروسی است که مانند سرکه ممکن است بوی آن برای بسیاری ناخوشایند باشد. از این محلول برای تمیز کردن سطوح حساس مانند مانیتور، کیبورد، کنترل و … می‌توان استفاده کرد، زیرا الکل فرار است و رطوبت آن آسیبی به این تجهیزات وارد نمی‌کند.

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یا (H2O2) از جمله موادی است که برای ضدعفونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخلاف سرکه و الکل پراکسید هیدروژن بوی نامطبوعی ندارد، به همین دلیل این ماده برای ضدعفونی کردن سطوح داخلی خانه مورد مناسبی است. در برخی از وب‌سایت‌ها ممکن است توصیه‌هایی مبنی بر مخلوط کردن پراکسید هیدروژن با سرکه یا جوش شیرین شده باشد. دقت کنید تهیه محلول‌های ناشناخته با پراکسید بسیار خطرناک است، از انجام این کار خودداری کنید.

مخلوط جوش شیرین و آب

از مخلوط جوش شیرین و آب که به صورت خمیر است معمولاً برای ضدعفونی کردن جاها یا وسایلی مانند مسواک یا وسایل بهداشتی و شخصی که استفاده از دیگر روش‌ها برای ضدعفونی کردن وجود ندارد، پیشنهاد می‌شود.

محلول ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات

محلول‌های ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات که در همه فروشگاه‌ها یافت می‌شود نیز برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب هستند. درون این محلول‌ها میزان کمی از ماده‌ای به نام بنزالکونیوم کلراید یا هایژن وجود دارد که خاصیت باکتری و ویروس کشی قوی دارد، استفاده شده است. از محلول‌های غلیظ‌تر این ماده برای ضدعفونی کردن سالن‌های پرورش طیور و استخرهای پرورش ماهی استفاده می‌شود. در غلظت‌های پایین این ماده دستگاه تنفسی را اذیت نمی‌کند و بوی نامطبوع ندارد.

آب و صابون برای از بین بردن ویروس در خانه

از آنجایی که غشای خارجی بسیاری از ویروس‌ها از جنس لیپید (چربی) است و صابون نیز یک چربی زدای خوب است. استفاده از آب گرم و صابون برای ضدعفونی کردن دست‌ها، صورت، سطوح قابل شستشو، ملافه‌ها و لباس‌ها مناسب است.

چگونه داخل خانه را ضدعفونی کنیم؟

پس از ورود به خانه از محل کار و غیره ابتدا با آب و صابون دست‌ها را بشویید و بعد به تعویض لباس و دیگر کارها اقدام کنید. این اقدامات برای پیشگیری از کرونا بسیار مهم است. بهتر است که مکان مشخصی از خانه مانند بالکن را به این کار اختصاص دهید. قبل از شستن دست ها و صورت به هیچ وسیله ای در خانه دست نزنید.

ضدعفونی کردن دستگیره درها

ضدعفونی کردن خریدها

اگر از فروشگاه اقدام به خرید اقلام مورد نیاز می‌کنید، محصولاتی که پوشش آن‌ها ضدآب است مانند بسته بندی‌های پلاستیکی پلمپ شده، می‌توانید این محصولات را با آب و صابون بشویید، اگر محصولات بسته بندی ضد آب ندارند، مواد را از بسته بندی خارج کنید و بسته‌ها را دور بیندازید و از کیسه‌های پلاستیکی که برای حمل مواد از آن‌ها استفاده شده است مجدداً استفاده نکنید و آن‌ها را دور بیندازید.

ضدعفونی کردن میوه و سبزی

برای ضدعفونی کردن اقلامی مانند میوه و سبزیجات از محلول ضدعفونی کننده سبزیجات یا سرکه استفاده کنید. بخش‌های مختلف ماشین مانند دسته دنده، داشبورد، دستگیره‌های داخلی و خارجی، کلیدها و … را روزانه ضدعفونی کنید.

اگر شغل شما رانندگی است و روزانه با افراد زیادی برخورد دارید از اسپری‌های ضدعفونی کننده مرتباً استفاده کنید. ماشین خود را پس از هر روز کاری با مواد شونده مناسب که در بالا به آن‌ها اشاره شد، تمیز کنید.

ضدعفونی کردن سطوح داخلی ماشین

ضدعفونی کردن سطوح سخت

برای ضدعفونی سطوح، آن‌ها را با مواد شوینده مناسب که در بالا به آن‌ها اشاره شد، تمیز کنید. تمیز کردن باید به صورتی باشد که به مدت چهار دقیقه مرطوب بماند و سپس اجازه دهید، خشک شود. اگر برای ضدعفونی کردن خانه از وایتکس یا جرمگیر استفاده می‌کنید، حتماً این کار را در جریان هوای آزاد انجام دهید.

دستمال‌هایی که در ضدعفونی کردن بخش‌های مختلف خانه را با آن‌ها تمیز کرده‌اید با وایتکس یا محلول ضدعفونی کننده بشویید تا باکتری و ویروس‌ها از جاهای عفونی به جاهای تمیز خانه سرایت نکند.

برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن خانه از اسفنج و دستمال‌های پرزدار استفاده نکنید، به جای آن‌ها از کاغذهای یک بار مصرف و میکروفایبر استفاده کنید و پس از اتمام کار آن‌ها را بشویید یا دور بیندازید.

شستشوی مرتب دستمال هایی که با آنها عملیات ضدعفونی انجام میشود

ضدعفونی کردن آشپزخانه

در ضدعفونی کردن خانه باید لکه‌های کف آشپزخانه یا خانه را سریعاً تمیز کنید تا خاک و باکتری بیشتری جذب آن‌ها نشود. در هنگام شستشوی ملافه و لباس‌های کثیف از دستکش استفاده کنید و اگر آن‌ها را ماشین لباسشویی می‌شویید پس از شستشو، لباسشویی را ضدعفونی کنید تا عفونت به لباس‌های تمیز سرایت نکند.

برای ضدعفونی کردن آشپزخانه، در صورت امکان دستگیره اجاق‌گاز را برداشته و بشویید. سینک آشپزخانه را تمیز کرده و سپس با استفاده از وایتکس ضدعفونی کنید.

تمیز کردن دستگیره های اجاق گاز در آشپزخانه

ضدعفونی کردن وسایل بازی کودکان

در ضدعفونی کردن خانه و از بین بردن ویروس دقت داشته باشید اگر کودکی دارید که از پستانک استفاده می‌کند، پستانک و اسباب‌بازی‌های او را مرتباً بشویید و اجازه تماس آن‌ها را با زمین و محیط‌های محتمل به آلودگی را ندهید. مسواک‌ها را از دستشویی یا حمام خارج کنید و اجازه دهید هوا به آن‌ها برسد تا خشک شوند، رطوبت باعث رشد باکتری روی مسواک می‌شود.

ضدعفونی کردن مسواک

شستشو و ضدعفونی کردن مسواک‌ها با محلول رقیق وایتکس برای ضدعفونی کردن آن‌ها مناسب است. سینک دستشویی، کابین حمام، توالت به ویژه توالت فرنگی و شیرهای آب را در داخل خانه با محلول رقیق وایتکس ضدعفونی کنید.

تمیز کردن شیرهای آب دستشویی و ظرفشویی

ضدعفونی کردن گوشی، کیبورد و ماوس

وسایل الکتورنیکی این روزها که در خانه وقت بیشتری را سپری میکنیم بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. برای تمیز و ضئعفونی کردن کامپیوتر، کیبورد، گوشی، مانیتور و … حتماً از خاموش بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

ضدعفونی کردن وسایل پر مصرف الکترونیکی

در ضدعفونی کردن داخل خانه دقت داشته باشید که اگر حیوان خانگی دارید، اسباب‌بازی‌های آن را بشویید. در زمان بروز بیماری‌های عفونی در جامعه و اپیدمی آن‌ها، از خوردن، نوشیدن، استعمال دخانیات در بیرون از خانه پرهیز کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار