حجت الاسلام طائب با گفتاری پیرامون چرایی دعا و تصریح به اینکه در این عالم همه کارها با دعا راه می افتد؛ با استناد به آیه ادعونی استجب لکم، گفت : اگر هنگام دعا،خالصانه بخواهی بدون هیچ شرطی به اجابت می رسد.

حجت الاسلام مهدی طائب، در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان از گلزار شهدای کرمان با اشاره به اینکه در شب قدر از ما خواسته شده دعا کنیم؛ گفت: نماز و قرآن هم دعا است‌؛ دعا یعنی خواسته خود را از کسی خواستن و در شب قدر با همه اعمالی که گفته شده دعا را در خانه خدا می بریم.

به نوشته شبستان، رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار درباره چرایی دعا اظهار داشت: {سئوالی که مطرح است} این است مگر نباید برای خواسته ها تلاش و حرکت کنیم؟ درست است تلاش می کنیم اما آیا همه اموری که برای برآورده شدن خواسته ما لازم است ما بر همه آنها قدرت و تسلط داریم؟!

وی برای توضیح بیشتر راجع به این مطلب کار یک کشاورز در رسیدن محصول را مثال زد و گفت: فعل کشاورز برای رسیدن به محصول چقدر از کار است؟! او باید بذری بکار و آن را آب دهد و...اینها مقدمات کار است و اصل کار دست او نیست؛ فعل و انفعالی که باید انجام شود؛ آفتابی که می تابد و تاثیر و تأثر کود و...دیگر کار کشاورز نیست.

حجت الاسلام طائب ادامه داد: اگر سیاهه ای تهیه کنیم که در آن مجموعه چیزی که در رسیدن به محصول دخالت دارد با کار کشاورز، در مجموع صد باشد؛ کار کشاورز یک است و ۹۹ مورد دیگر کار خدا است و دست ما نیست و برای همین در سوره واقعه فرمود« أَفَرَأَیْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ/آیا آنچه را کشت مى ‌کنید ملاحظه کرده‌ اید؟/ أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ/ آیا شما آن را [بى‌یارى ما] زراعت مى ‌کنید یا ماییم که زراعت مى ‌کنیم»

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر یک از اسامی خدا حاکی از یک فعل است اما کلمه «رب» جامع این افعال با ما است؛ آیه«الحمدلله رب العالمین» را مورد توجه قرار داد و افزود: اینکه خداوند پرورش دهنده عالمیان است آیا منظور این است ربوبیت او و پرورش دهندگی او هم مانند کسی است کلمه ای به کسی یاد می دهد؟ {مانند یک مربی که چیزی به کسی می آموزد؟}

وی در تکمیل این بخش از سخنانش خاطرنشان کرد: ربوبیت او یعنی تمام ذرات این عالم ذره بودن و اثردهی و اثرگیری خود را از او می گیرند؛ آب اگر باعث سیراب شدن می شود؛ از ربوبیت او است و اگر یک لحظه ربوبیت او از این آب برداشته شود دیگر شما را سیراب نمی کند.

رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار با بیان اینکه در این عالم همه کارها با دعا راه می افتد لذا دعا هر چه ویژه تر، پاسخ ها هم ویژه تر؛ با استناد به آیه «ادعونی استجب لکم» تصریح کرد: اگر هنگام دعا،خالصانه بخواهی بدون هیچ شرطی به اجابت می رسد.

وی با متذکر شدن این نکته که عده ای می گویند ما خواستیم اما اجابت نشد؛ اظهار داشت: این افراد آیا صلاح خود و آینده و بقیه امور عالم را تا کجا دیدند؟{ممکن است آن خواسته به مصلحت دعاکننده نباشد} همه عالم که در اختیار شما نیست.

حجت الاسلام طائب با افزودن این مطلب که شب قدر امور عالم و زمین را برای یکایک بشریت مقدر می کنند؛ یکی از معانی قدر را «ضیق و تنگی» عنوان و بیان کرد: یعنی چون در این شب ملائک و روح که اعظم الملائک است به زمین می آید؛ آنقدر فرشتگان می آیند که زمین برای اینها تنگ می شود زیرا می خواهند مقدرات را تقدیر کنند.

وی بار دیگر با تأکید بر اینکه از ما خواستند دعا کنیم؛ روایتی از امام صادق علیه السلام را بیان کرد که« در شگفت هستم از ۴ ترسان و فراری که چرا پناهنده نمی شود به ۴ چیز؟ تعجب می کنم از کسی که از دشمن ترسیده چرا پناه به این گفته خدا نمی برد که «حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر»

سخنران مراسم شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در کرمان ادامه داد: اگر از دشمن ترسیدید و در شرایط کنونی که این بیماری ساختگی دست دشمن حمله کرده؛ حضرت می فرماید چرا به این آیه و ذکر پناه نمی برید؟ زیرا دیدم خدا بعد از این فرمود فانقلبوا بنعمة الله/ تعجب می کنم از کسی که دچار اندوه و افسردگی شده چرا به لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین پناه نمی برد زیرا خداوند بعد از آن فرمود فاستجبنا له و نجیناه من الغم.../ تعجب می کنم کسی که مورد حیله و مکر قرار گرفته و پناه نمی برد به «و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد» زیرا بعد از آن فرمود«فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا ...» دعای اینها را اجابت کردم و از هر چه قرار بود آسیب به اینها برسد آنان را حفظ کردم.

وی در همین باره خاطرنشان کرد: خدا می داند با این ویروس چه در سر داشتند برای ما؛ اما با آمدن این ویروس در ایران قطعاً رهبری گفت«و افوض امری الی الله» بسیجیان ریختند در خیابان{و شروع به کار کردند} کادر درمان گفتند ما تلاش خود را می کنیم بقیه آن با خدا است و... لذا بعدها معلوم خواهد شد خداوند چگونه مکر اینها{سازندگان ویروس} را به آنها برگردانده‌ است.

حجت الاسلام طائب افزود: ۴۰ سال علیه ما مکر و حیله شده کجا در درون سیستم های پیچیده و سابقه دار آنها هستیم؟ اما کم کم کشف می شود این ویروس‌ علیه ما هست؛ اگر اگر با دعای درست در خانه خدا رفتی آنچه از تو پنهان و برای اثرگذاری کار لازم است؛ داده می شود.

وی ادامه روایت را بیان کرد و گفت: حضرت می فرماید تعجب می کنم از کسی که دنیا می خواهد چرا به «ماشاءالله لاقوه الابالله پناهنده نمی شود؟» که خداوند بعد از آن فرمود(وَلَوْلَآ إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَکَ قُلْتَ مَا شَآءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ إِن تَرَنِ أَنَاْ أَقَلَّ مِنکَ مَالاً وَ وَلَداً/ ۳۹ کهف)

رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار مهمترین خواسته در شب قدر را رهایی از آتش عنوان کرد و بیان اینکه خداوند را به هزار و یک اسم می خوانیم که «خلصنا من النار» را طلب کنیم؛ افزود: اندوه را دشمن بر ما آورده خیلی ها با این بیماری اندوهناک شدند‌‌ و امسال لیالی قدر یادآوری خیلی از امور آخرتی است زیرا در آخرت هم «یفرالمرء من اخیه....» است و امسال لیالی قدر در نهایت غربت برگزار می شود گرچه در ایران به برکت رهبری مساجد باز شد اما در سایر کشورها مساجد بسته است.

وی با تأکید بر اینکه باید از خدا خواست تا مقدرات ما به گونه ای باشد که اعمال ما باعث نشود برای خود آتش درست کنیم؛ محبت اهل بیت را عنایتی از جانب خداوند بین ما و ایشان دانست که موضوع مهمی است.