خبرگزاری حوزه نوشت: با نزدیک شدن به عید سعید فطر، دفاتر مراجع عظام تقلید میزان زکات فطره سال ۱۳۹۹ را اعلام کردند که تقدیم نگاه شما عزیزان خواهد شد.

 

- آیت الله العظمی خامنه ای

سؤال: مبلغ و مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟

جواب: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این ها را هم بدهد کافی است.

 (مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۹ شمسی مطابق سال ۱۴۴۱ قمری، بر مبنای  قیمت گندم، مبلغ ده هزار تومان می باشد).

- آیت الله العظمی سیستانی

بنا بر اعلام دفتر حضرت آیت الله سیستانی در شهر مقدس قم، هر فرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می تواند بدل از سه کیلو آرد معادل  ۱۰ هزار تومان پرداخت کند.

 مقدار فطره چقدر است؟

ـ برای زکات فطره کافی است برای هر نفر سه کیلوگرم از غذاهای معمول شهرش مانند گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت یا مبلغ معادل یکی از آنها را به مستحق بدهد.

احکام فطریه مهمان چیست و بر عهده کیست؟

بر میزبان واجب است فطریه مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر وارد بر او شده و نان‌خور وی – هرچند موقّتاً – محسوب می‌شود را بپردازد.

مثلا: مهمانی که قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امکانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید، بر میزبان واجب است زکات فطره او را بپردازد.

ولی اگر مهمان بعد از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی – هرچند موقّتاً – محسوب ‌شود، بنابر احتیاط واجب هم میزیان و هم میهمان فطریه مهمان را بپردازند، البته اگر یکی از آنها از دیگری برای پرداخت فطریه وکالت بگیرد، از هر دو کفایت می کند.

و مهمانی که تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌کند و زکات فطره اش بر عهده میزبان نیست.

- آیت الله العظمی مکارم شیرازی

دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۹ را اعلام کرد که  بر اساس نظر معظم له، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ده هزار تومان (۱۰۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ سی هزار تومان (۳۰۰۰۰ تومان) اعلام شده است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است.

در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.

- آیت الله العظمی وحید خراسانی

بسمه تعالی

در پی سؤالات مکرر از مبلغ فطریه برای هر نفر، به اطلاع می رساند: میزان زکات فطره برای هر نفر، سه کیلوگرم گندم است که مکلّف می‌تواند پول آن را طبق قیمت گندم محل خودش محاسبه و به فقیر بپردازد.

در بعضی شهرها مبلغ هر کیلوگرم گندم ۴۰۰۰ تومان است؛ لذا این دفتر میزان زکات فطره را به احتساب سه کیلوگرم گندم۱۲٠۰٠ تومان قبول می‌کند.

در مسأله۲۰۳۱ توضیح المسائل در مورد مصرف زکات فطره چنین بیان شده است: مشهور فرموده اند: مصرف زکات فطره، مصرف زکات مال (مسأله ۱۹۴۲) است، ولی احتیاط واجب آن است که به فقرا داده شود، و باید این فقیر شیعه دوازده امامی باشد، مگر این که مؤمنی پیدا نشود، در این صورت به غیر ناصبی هم می شود داد.

- آیت الله العظمی شبیری زنجانی

دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی مبلغ زکات فطره و کفاره عذری سال ۱۳۹۹ را اعلام کرد که بدین شرح است:

۱. شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...)  یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۱۲هزارتومان را بابت فطریه هر نفر به‌حساب قیمت گندم تعیین کرده است.

۲. با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

۳. کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد. بر این اساس، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۳۰۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۸۰هزار تومان را برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است که به مصرف آن می‌رساند.

۴. موارد مصرف زکات فطره با موارد مصرف زکات مال تفاوتی ندارد؛ هر چند احتیاط مستحب آن است که فقط به فقرای شیعه بلکه فقط به مساکین (یعنی فقرای به شدت نیازمند) پرداخت شود.

۵. کسی که نماز عید فطر می خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی‌خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.

- آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در اطلاعیه ای، میزان زکات فطره و کفاره روزه را اعلام کرد که بدین شرح است:

بسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی، نظر مرجع عالیقدر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، پیرامون میزان زکات فطره‌ و کفاره روزه به شرح ذیل می‌باشد:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

 کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

 کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

- آیت الله العظمی نوری همدانی

دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۹ را اعلام کرد که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

بسم اللّه الرحمن الرحیم

میزان زکات فطره طبق نظرمرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه نوری همدانی به شرح ذیل می باشد.

معظم له قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم هر کدام از خوراکی های که در رساله عملیه بعنوان زکات فطره ذکرشده است؛ همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می دانند.

طبق تحقیقات انجام شده میانگین قیمت گندم برای هر فرد ١٠٠٠٠ (ده هزار تومان) و قیمت برنج برای هر فرد حدود ٥٠٠٠٠ (پنجاه هزار تومان) می باشد.

لازم بذکر است که مقلدین محترم باید طبق قیمت منطقه ای خود محاسبه نمایند و اگر در بعضی از مناطق قیمت کمتر یا بیشتر بوده به همان عمل کنند.