به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، علی عبدالامیر علاوی که جمعه شب وارد ریاض پایتخت عربستان شده هدف از سفرش به عربستان را شامل سه محور "کمک مالی فوری به بودجه"، "تشویق شرکت ها و موسسات عربستانی به ویژه مراکز فعال در زمینه انرژی و کشاورزی برای ورود به بازار عراق از طریق سرمایه گذاری" و " فعال سازی بخش تجاری" عنوان کرد.

وی افزود: عراق برنامه ای را برای گرایش به سمت تحقق موازنه اقتصادی و مالی با کشورهای همسایه در نظر گرفته است تا بازار عراق به روی همگان و  به دور از هرگونه زیان به طرفی معین، گشوده بماند.

فرستاده نخست وزیر عراق به ریاض همچنین با بیان اینکه دولت سعی در تشویق شرکت های سعودی برای مشارکت در بازسازی عراق دارد، تاکید کرد که بغداد نیازمند کمک مالی فوری است تا دولت بتواند به تعهدات خود در قبال کارکنان عمل کند.

علاوی گفت: در حال حاضر موانع زیادی باعث جلوگیری از سرمایه گذاری در عراق شده که قوانین و مقررات جاری، فقدان ساختار مناسب برای سرمایه گذاری خارجی، نبود بانک هایی در سطح جهانی و سیستم محاسباتی و قانونی غیرمشوق، از جمله آنهاست.

وی افزود: تمامی اینها مانع می شود که سرمایه گذار سعودی یا هر سرمایه گذار دیگری بجز در میدان های نفتی در سایر زمینه ها سرمایه گذاری کند.

علاوی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر سیستم اداری در عراق با خواسته های سرمایه گذاری خارجی همخوانی ندارد، بر لزوم اصلاح قوانین و رفع مشکلات و موانع موجود تاکید کرد.