به گزارش ایسنا پایگاه خبری العهد، با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت بیستمین سالگرد اخراج صهیونیست‌ها از جنوب لبنان و روز جهانی قدس، پیرامون مقاومت اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به گفت‌وگو پرداخت.

 مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

 رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار که از تجربه خود در مبارزات علیه رژیم پهلوی و فعالیت در گروه منصورون تا فرماندهی سپاه پاسداران در 27سالگی گفت: ملت بزرگ ما یک مبارزه طولانی را با استعمار پشت سر گذاشت. یعنی ما صد سال با استعمار جنگیدیم. استعمار روسیه تزاری، استعمار انگلیس و استعمار آمریکا. لذا از نهضت مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، قیام پانزده خرداد، انقلاب اسلامی 22 بهمن و ... صد سال مبارزه است. هیچکدام از ملت های دیگر این مقدار مبارزاتشان به درازا نکشیده است و بالاخره توانستیم پیروز شویم. بنابراین پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 یک قطعه از تاریخ مبارزات انقلابی ماست.

وی افزود: ما در اینجا با روسیه تزاری و انگلیس جنگیدیم. با ملی شدن صنعت نفت، یک مبارزه بزرگ را شروع کردیم. دوباره آمریکایی ها به صحنه آمدند. در 15 خرداد ما مبارزه را ادامه دادیم تا اینکه به 22 بهمن 57 رسیدیم. من در هفده سالگی وارد مبارزه شدم و گروه منصورون را در سال 1350 در دبیرستان همراه با دوستانم تشکیل دادیم و با رژیم شاه شروع به مبارزه کردیم. آن تجارب برای من در پیروزی انقلاب بسیار مهم بود. من در آنجا نحوه مبارزه را آموختیم. بینش سیاسی پیدا کردیم و چگونگی سازماندهی و تشکیل گروه های رزمی را یاد گرفتیم. به زندان افتادیم و شکنجه های فراوانی را تحمل کردیم. کار اطلاعاتی و امنیتی را یاد گرفتیم. این ذخیره برای من بسیار مهم بود و لذا وقتی که انقلاب در سال 56 اوج گرفت و امام وارد صحنه شد با یک تجربه و سازماندهی خوبی وارد مبارزه شدیم، به طوری که در هفت استان و هفده شهر ما تشکیلات گروه منصورون را داشتیم. تشکیلات ما خیلی خوب بود. یکی دو ضربه در یزد، دزفول و اصفهان خورده بودیم ولی توانسته بودیم تشکیلاتمان را حفظ کنیم. مبارزه اساسی ما در سالهای 56 و 57 پشت سر امام آغاز شد و در انقلاب به پیروزی رسیدیم.

 رضایی به تجارب خود از رخدادهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بلافاصله از آن تجارب برای بعد از پیروزی انقلاب استفاده کردم، هم در ایجاد سازمان اطلاعاتی ایران و هم در تشکیل سپاه پاسداران از آن تجارب بهره برداری کردم.

وی با اشاره به  16 سال فعالیت به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران و در ذیل آن تشکیل و هدایت سپاه قدس گفت: یکی از شعارهای اصلی ما در صد سال مبارزه علیه استبداد، شعار آزادی فلسطین و مبارزه با صهیونیزم بوده است. در حالی که خودمان هنوز به پیروزی کامل علیه رژیم شاه نرسیده بودیم، مبارزه فلسطینی ها را بخشی از انقلاب خودمان می دانستیم و هیچ تفکیکی نمی کردیم نمی گفتیم در ایران یک انقلاب ایرانی است و در فلسطین یک مبارزه عربی دنبال می شود. ما مبارزه با اسرائیل و مبارزه با شاه را یکی می دانستیم و هر دو این مبارزات را در مفهوم انقلاب اسلامی ارزیابی می کنیم. یک انقلاب مشترک و واحد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اعتقاد ما این است که نهضت فلسطین، مقاومت در فلسطین، رویارویی مردم فلسطین با اسرائیل، خط مقدم یک مبارزه تمدنی است. تاریخ جهان نشان می دهد که بیش از دویست سال جنگ های صلیبی داشته ایم که مسیحیان تندرو از جای جای اروپا، از ایتالیا تا فرانسه می آمدند در همین منطقه شامات و فلسطین با مسلمانان می جنگیدند. صدها کیلومتر راه را می آمدند و با ما می جنگیدند. بعد از یک دوران سکون، اروپایی ها مساله اسرائیل را مطرح کردند. آنها صهیونیست ها را راهی فلسطین کردند و یک جنگ درونی را با ما آغاز کردند. با اشغال سرزمین های ما و با کمک انگلیس در ابتدا و بعد هم آمریکا، یک خط مقدم تمدنی درست شد. تمدن غربی، آمریکایی - استعماری با تمدن اسلامی، با هم در نبرد هستند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، در فلسطین شاهد نبرد دو اندیشه هم هستیم. اعتقاد اسلامی با اعتقاد امپریالیستی و استعماری غرب که می خواهند در جهان اسلام حاکم شوند و نمی خواهند بپذیرند که اسلام مستقر شود. از طرفی برخورد دو قدرت را هم می بینیم. قدرت نوظهور اسلام با قدرت اروپا و آمریکا. از اینجا قدرتی می خواهد سربلند کند. غربی ها زودتر آمده اند تا بلکه جلوی این قدرت نوظهور را بگیرند. بنابراین فلسطین هم خط مبارزاتی و تمدنی ماست و هم خط ایدئولوژیک ماست. در فلسطین جنگ، نبرد اقتدار اسلام، با کفر است. مساله بسیار مهمی است و ما هیچ وقت در تاریخ مبارزات و حیات خودمان فلسطین را از خودمان جدا نمی دانیم و آنجا را خط مبارزه اساسی خودمان می بینیم.

رضایی گفت: پیشنهاد ما به مبارزان فلسطینی این است که نهضت فلسطین بایستی بین المللی شود. قبلا مقاومت از احساسات مردم جهان، به نفع فلسطین استفاده می کردتا اسرائیل دست به اقدامی می زد، مردم اروپا و مردم آمریکا و کشورهای اسلامی، راهپیمایی اعتراضی انجام می دادند ولی این دیگر کافی نیست. نهضت فلسطین و نیروهای انقلابی فلسطین باید یک نهضت بین المللی ضد اسرائیل تشکیل دهند و تمام مسلمانان جهان می توانند اعضای این نهضت باشند. اسرائیل پشتوانه ای به نام صهیونیسم دارد که در سراسر جهان شبکه دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مبارزه با رژیم صهیونیستی تنها در سرزمین های اشغالی کافی نیست. ما باید به دنبال نهضت دموکراتیک بین المللی ضد صهیونیزم باشیم. لازمه این کار پیش قدم شدن خود فلسطینیان است تا پرچمداری این نهضت جدید را بر عهده بگیرند. در اروپا، در آمریکا، در آفریقا طرفداران زیادی برای فلسطین وجود دارد. خیلی ها هستند که معتقدند که اسرائیل باید محو شود. خیلی ها به انجام یک انتخابات دموکراتیک در آن سرزمین ها اعتقاد دارند تا مردم با آرای خودشان قانون اساسی خودشان را بنویسند. خیلی ها معتقد هستند که باید آوارگان به سرزمین های خود بازگردند و در انتخابات شرکت کنند و حق رای داشته باشند. اگر این میلیون ها فلسطینی که بیرون از وطنشان هستند وارد آنجا شوند و انتخابات آزاد دموکراتیکی صورت بگیرد، مسائل به گونه دیگری می شود. در داخل سرزمین فلسطین هم باید روز به روز جنبه های دفاعی تقویت شود. مبارزان فلسطینی نوآوری های جدیدی را صورت بدهند و فناوری هایی را داشته باشند تا سیستم های راداری را خنثی کنند و موشک هاشان را دقیق تر شلیک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که دیدگاه های بنیانگذار جمهوری اسلامی نسبت به موضوع اشغال لبنان توسط صهیونیست ها چگونه بود؟ گفت: در آن زمان که رژیم اشغالگر اسرائیل به لبنان حمله کرد، حضرت امام فرمودند که به کمک لبنان بشتابید ولی سعی کنید که حضورتان، حمایتی و تقویتی، آموزشی و انتقال تجربه و خدمات درمانی باشد. در بخش نظامی در حد محدودی شرکت کنید تا اینکه خود مردم لبنان، مردم سوریه و مرم منطقه جبهه واقعی را درست کنند و همان توصیه باعث شد که حداقل نیروهامان را در لبنان و سوریه وارد کردیم. شروع کردیم به حمایت از مردم تا سرپای خودشان بایستند. ما مثل کشورهای دیگر لشکر کشی نظامی نکنیم. مردم را توانمند کنیم و سازمان بدهیم تا مردم لبنان با حمایت های ما بتوانند جلوی اسرائیل را بگیرند.

وی افزود: امام معتقد بود که لبنان می تواند جلوی اسرائیل قد علم کند. و می فرمودند شما به لبنان این توانایی را بدهید. مردم لبنان قادرند اسرائیل را شکست بدهند و اینکه گفته می شود همه کشورهای اسلامی دست به دست هم دادند، اسرائیل شکست نخورد، حرف درستی نیست. خود لبنان به تنهایی کافی است تا اسرائیل را شکست بدهد.

 رضایی گفت: امام به ما گفت شما بروید و آموزش بدهید و انتقال تجارب داشته باشید. بیمارستان تاسیس کنید، سعی کنید جوانان لبنانی را با انتقال تجارب با دست خودشان یک ارتش ملی، نهضت مقاومت را شکل بدهند. همان توصیه باعث شد که نیروی کمتری به لبنان بفرستیم. اول تصور ما این بود که پنج شش لشگر بفرستیم ولی بعد که حضرت امام این توصیه را به ما کرد. ما رفتیم به دنبال اینکه توانمندسازی دفاعی را در لبنان دنبال کنیم.

رضایی گفت: ما قصد تعیین تکلیف برای هیچکسی را نداریم. پیام و پیشنهاد برادرانه من به مردم عزیز و وفادار لبنان این است که مردم لبنان این تاریخ سازی را که شروع کردند، از دست ندهند. خیلی ها دنبال این هستند که به گونه ای ملت لبنان این نقش امام گونه خود را کنار بگذارند. این مقاومت بود که حماس را به وجود آورد. این مقاومت بود که جان تازه ای به فلسطین داد. مقاومت لبنان بود که بیداری اسلامی به راه انداخت و عده ای تلاش کرده اند با ایجاد یک نهضت های مشکوک مثل داعش یا مثل گروه های از این دست، این تاریخ سازی را از ملت لبنان بگیرند. الحمد الله نتوانسته اند و توطئه آنها شکست سختی خورد. گروه های دیگری هم که دارای سابقه بودند، دوباره در بیداری اسلامی برخاستند اما به دلیل انحرافاتی، آنها هم نتوانستند.

 رضایی گفت: پیشنهاد من این است که ملت لبنان با تمام قدرت، پرچمداری بیداری اسلامی را که بر عهده گرفته، ادامه بدهد و مطمئنا پیروزی های بزرگی در آینده رقم زده خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروز روزی است که لبنانی ها، یک نهضت بزرگ را به راه بیندازند تا پشتوانه مقاومت باشد. مقاومت در اقتصاد و زندگی مردم هم باید میوه های خودش را تقدیم کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز در لبنان، در کنار مقاومت، مساله اقتصاد اهمیت دارد. یعنی در کنار سنگرهای دفاعی، سنگرهای اقتصادی در لبنان به وجود بیاید. لبنان یکی از کانون های بزرگ تجارت، منطقه بوده و یکی از مراکز بزرگ مالی جهان به شمار می رفته. یکی از مراکز گردشگری و توریسم جهان بوده. مردم لبنان مردمی هستند که اقتصاد را خیلی خوب می فهمند. جوان های مبتکر و خلاق زیاد هستند. امروز روزی است که لبنانی ها، یک نهضت بزرگ را به راه بیندازند تا هم پشتوانه مقاومت باشد و هم میوه های مقاومت تنها در امنیت و دفاع نباشد. مقاومت در اقتصاد و زندگی مردم هم باید میوه های خودش را تقدیم کند.

رضایی گفت: برنامه ریزی کردن برای شکوفایی اقتصاد لبنان، یکی از کارهای بسیار مهمی است که انتظار داریم هم برادران ما در حزب الله و هم در جاهای دیگر این است که مساله شکوفایی اقتصادی را جدی تر از گذشته دنبال کنند. البته تا اکنون، کارهای خوبی صورت گرفته است. از مساله سلامت گرفته تا رسیدگی به ایتام و نیازمندان اما جای کار فراوانی هست. خلا توسعه اقتصادی لبنان الان احساس می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقاومت سیر تکاملی خیلی خوبی داشته است. مقاومت از یک گروه چریکی، تبدیل به یک نیروی انقلابی شد. تکیه بر اراده ملت ها بزرگترین دست آورد ملت ایران و لبنات است حتی ما در عراق و سوریه به همین دلیل، پیشنهاد تشکیل بسیج مردمی را دادیم تا امنیت و دفاع را در کشورها، کامل شود.

وی تاکید کرد : حزب الله لبنان به حد بالایی از توانمندی رسیده و امروزه در جهان عرب حزب الله یکی از کانون های انتقال تجارب انقلابی است. امروز تجارب انقلابی لبنان، برای بسیاری از مقاومت در کشورهایی که در حال اشغال هستند و یا مقابله با ارتش های متجاوز و یا مبارزه با تروریست هایی مثل داعش، مفید است. تجارب حزب الله لبنان در سوریه، بسیار موثر بود. در تشکیل ارتش وطنی (جیش الوطنی) و ارتش انقلابی و خود برادران عزیز ما در ارتش سوریه، همکاری های خیلی خوبی صورت گرفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر  نقش حاج قاسم سلیمانی به عنوان رابط قوی میان جمهوری اسلامی و گروه های مقاومت گفت: نیروی قدس سپاه، بعد از دفاع مقدس شکل گرفت. ابتدای برادر عزیزم سردار وحیدی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه منصوب کردیم و بعد از چند سال، برادر عزیزم قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس شد و الان هم سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس است. این توالی فرماندهی نشان دهنده قوام این مجموعه عظیم و پرقدرت است البته باید اذعان کنیم که سردار قاسم سلیمانی یک تحول بزرگ در جبهه مقاومت ایجاد کرد. یعنی فکر ایشان، اندیشه ایشان، مکتب ایشان، یک تحول بزرگ در جبهه مقاومت از فلسطین گرفته تا سوریه و عراق و افغانستان، یمن و تمام سرزمین های اسلامی ایجاد کرد و مقاومت اسلامی را بین المللی کرد. یعنی مقاومتی که عمدتا در لبنان و افغانستان بود در دوران فرماندهی قاسم سلیمانی، مقاومت یک عرصه بین المللی را به خودش اختصاص داد. بنابراین همیشه نام ایشان و پرچم ایشان و اندیشه ایشان در جبهه مقاومت خواهد بود و خواهد درخشید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در انقلاب اسلامی یک فرمولی داریم که تهدیدها را تبدیل به فرصت می کند که به آن فناوری انقلاب می گویم. سه مرحله دارد با مقاومت فرصت می سازیم، بعد ازفرصت ها بهره برداری می کنیم وسپس نظامات ونهادهای لازم می سازبم . یعنی هر آتشی که بلند شود را نه تنها خاموش می کنیم بلکه یک سرزمین سبز و آباد از دل همان آتش، به وجود می آوریم. مثلا ما در دفاع مقدس، برای اولین بار بعد از 300سال، اقتدار ایران را دوباره بازسازی کردیم. نه تنها صدام را از سرزمینمان بیرون کردیم، بلکه یک نیروی دفاعی بسیار قدرتمندی را درست کردیم. اگر جنگ نمی شد، نمی توانستیم این کار را انجام دهیم.

 رضایی گفت: بیماری کرونا یک بیماری دنیاگیر است و کشورهای بزرگ مثل آمریکا و کشورهای پیشرفته مثل آلمان را به زانو در آورده است. عملا همه دنیا شکست آنها را می بینند. خود آمریکایی ها اعتراف کردند که در برابر کرونا شکست خورده اند اما ما پیروز بیرون آمدیم. نه تنها پیروز بیرون آمدیم، ما الان در صنعت سلامت، در علوم پزشکی، در علوم بهداشت و درمان، در تولید دارو پیشرفت های شگفت انگیزی کرده ایم و الان به مرحله صادرات رسیده ایم. الان ما به کشورهای اروپایی، محصولات مقابله با کرونا صادر می کنیم. از ماسک گرفته و کیت های شناسایی و محصولات دیگر را صادر می کنیم. این یک پیروزی بسیار بزرگ است که در اینجا به دست آورده ایم.

داعش جدید صد در صد آمریکایی است

رضایی در ادامه گفت: داعش جدید صد در صد آمریکایی است. داعش قبل هم آمریکایی بود اما آمریکایی ها از طریق یک سری افراد خاصی، داعش را اداره می کردند. مثلا پنج شش نفر از رهبران داعش را در کنترل داشتند ولی این داعش جدیدی که شکل گرفته، کاملا و صد در صد آمریکایی است و آمریکایی ها می خواهند در یک منطقه در بین سوریه و عراق، از حوالی پایگاه عین الاسد تا مرز سوریه، داعشیان را آموزش می دهند و سازمان دهی می کنند و در سوریه و در عراق از اینها برای کارهای تروریستی استفاده می کنند. و بنوعی شکست نظامی و حیثیتی خود را بازسازی کنند که البته بازهم شکست خواهند خورد همانطور که آن داعش قبلی، شکست خورد قطعا این داعش هم شکست خواهد خورد زیرا هم حشد الشعبی و هم ارتش عراق الان تجارب بسیار خوبی دارند و سازماندهی شان خیلی قوی تر از روزهایی است که آن داعش وارد کار شد. در داعش اول البته اسرائیلی ها نفوذ بیشتری نسبت به آمریکایی ها داشتند. در این داعش هم اسرائیلی ها هستند اما آمریکایی ها و سازمان سیا در آن عهده دار سازماندهی شده اند.

رضایی خاطرنشان کرد: مقاومت یمن، یک رونمایی بزرگی از چهره ضد بشری و ضد انسانی، اروپا، آمریکا و آل سعود را به نمایش گذاشت. یمنی ها تقریبا می شود گفت که بی نظیرترین مقاومت را انجام می دهند. هم محاصره هستند و آب و غذا و سوخت در دسترسشان نیست و غیر از محاصره، بمباران و موشکباران هم می شوند و هم با بیماری های واگیردار مثل وبا بیش از سه سال است که بیش از 200هزار نفر را گرفتار کرده است.

وی با تجلیل از مقاومت ملت یمن افزود: کمتر ملتی است که در سه جنگ همزمان باشد. جنگ محاصره اقتصادی، جنگ نظامی و جنگ در مقابل بیماری. این مقاومت یمنی ها عجیب و بی نظیر است و باید به آن نام معجزه مقاومت را داد. انصافا ملت یمن معجزه بزرگی را درست کرده اند و از آن طرف از چهره ضد بشری اروپا، آمریکا و عربستان رونمایی کرده اند و در آینده این لکه ننگینی که عریستان با کمک استعمارگرها در آنجا به وجود آورده تبدیل به اعتراضات جدی حتی در خود عربستان خواهد شد و ملت یمن طبق وعده الهی قطعا پیروز این میدان خواهد بود.