دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد:
با سلام و با تبریک حلول عید سعید فطر به تمام هم استانی های محترم و با توجه به روند فزاینده ابتلاء به بیماری کووید-19 که منجر به عبور موارد مثبت در استان سیستان و بلوچستان از عدد 1400 شده است، اطلاعیه شماره 18 ستاد بحران کرونای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بدین شرح صادر شد:
کد خبر: ۸۵۳۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲ 23 May 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، کمیته آموزش و اطلاع رسانی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تبریک حلول عید سعید فطر به تمام هم استانی های محترم و با توجه به روند فزاینده ابتلاء به بیماری کووید-19 که منجر به عبور موارد مثبت در استان سیستان و بلوچستان از عدد 1400 شده است، اطلاعیه شماره 18 ستاد بحران کرونای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بدین شرح صادر کرد:

بر اساس این اطلاعیه از هم استانی ها خواسته شده موارد ذیل را رعایت نمایند:

الف) با توجه به تعطیلات عید سعید فطر و به دلیل افزایش موارد مثبت در چند روز اخیر که منجر به شناسائی کانون های درگیری حتی در مناطق روستائی شده است، ماندن در منزل و اجتناب از تحرکات جمعیتی مهمترین درخواست نظام سلامت از هموطنان عزیز است.

 ب) اگرچه در این ایام مبارک انجام اموراتی مانند خرید لباس نو و رفتن به دیدار اقوام و دوستان توصیه شده است امّا به دلیل انتشار گسترده ویروس در جامعه و احتمال انتقال بیماری توصیه میشود از انجام این امور خودداری کرده و از رسانه های اجتماعی برای تبریک استفاده کنند. همچنین درخواست می شود تا از خرید وسائل به خصوص اقلام خوراکی از دستفروشان جدا خودداری کنند.

 ج) با توجه به صدور مجوز برگزاری نماز عید سعید فطر از سوی ستاد کشوری کرونا، دستورالعمل دقیق برگزاری این مراسم به نهادهای ذیربط ابلاغ شده است که مهترین موارد آن به شرح ذیل می باشد:

 

ج-1) برگزاری نماز در فضای روباز برنامه ریزی شود.

ج-2) افراد به هنگام خروج از منزل به سبب جلوگیری از حضور در وضوخانه محل برگزاری نماز، وضو داشته باشند و سجاده و مهر شخصی به همراه خود ببرند.

ج-3) به هنگام تشکیل صف، فاصله حداقل یک متر را از فرد ردیف جلو، عقب و بغل دست را رعایت کنند.

ج-4) زمان ایراد خطبه ها به حداقل ممکن کاهش یابد و مامومین نیز سعی کنند در حداقل زمان ممکن پس از اتمام نماز محل را ترک گفته و از مصافحه، دیده بوسی و دست دادن با دیگران جدا خودداری کنند.

 

د) از آنجا که احتمال انتقال ويروس از فرد بيمار يا آلوده بدون علامت به دیگر افراد در مراكز جمعيتي و متراكم كه امکان رعایت دقیق فاصله گذاري اجتماعي وجود ندارد چندين برابر بيشتر از ساير مكان هاست، لذا موكدا يادآور مي شويم که افراد زير از به جهت حفظ سلامت و جان دیگر انسان ها از شركت در نماز عيد سعید فطر خود داري نمايند:

د-1) افراد بالاي ٦٠ سال

د-2) افراد ميانسال داراي عوامل خطري همچون چاقي، ديابت ، پرفشاری خون، بیماری های قلبی، مشكلات تنفسي، مشكلات ژنتيكي، بيماري هاي نقص سيستم ايمني مشكلات سيستم عصبي مانند ام اس، بيماري هاي خوني و ساير بيماري هاي مزمن و سرطان ها، بيماري قلب و عروق و فشار خون دياليز ، پيرند اعضا و...

د-3) کسانی که در ماه اخیر یکی از اعضاء خانواده آنان مبتلا به بيماري كرونا بوده است.

د-4) افراد مبتلا به کرونا که بهبود يافته و يا مراحل نقاهت خود را طی می کنند.

د-5) افراد شاغل در مراكز جمعيتي كه احتمال آلوده شدن انها وجود داشته و در حال حاضر از سلامتي خود مطمين نيستند مانند فروشندگان و يا كارمندان سازمان ها و ادارتي كه به صورت مستقيم با ارباب رجوع ارتباط دارند مانند كاركنان مراكز بهداشتي درماني و بانك ها و ساير

د-6) افرادي كه به تازگي از ساير مناطق آلوده كشور به استان مراجعه كرده اند

د-7) افراد ساكن در مراكز جمعيتي و پادگان ها كه ناچار به بازگشت به همان مكان هستند.

د-8) كودكان زير١٥ سال و مادران باردار

د-9) افرادي كه در منزل مادر باردار و يا مادري كه تازه زايمان كرده دارند

د-10) معلولين جسمي حركتي و يا ساير اعضاي خانواده آنان

 

اميد است بعنوان یك وظيفه اجتماعي تا حد امكان با عدم حضور در هر نوع مراسم و تجمعي انسانی، ضامن سلامت خود و سایر خواهران و برادرانمان باشیم.

 

 آخرین وضعیت بیماری در سیستان و بلوچستان:

 تا ساعت 9:00 روز شنبه 3 خرداد ماه 1399 اسفند ماه، تعداد موارد مثبت آزمایشگاهی بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان به 1496 مورد رسیده است که 935 ، 287 و 274 مورد به ترتیب در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر قرار دارند.

از مجموع موارد مثبت آزمایشگاهی 619 نفر پس از دریافت خدمات درمانی از بیمارستان ها مرخص شده اند، 62 نفر همچنان در بیمارستان بستری هستند، 733 نفر روند درمان خود را در منزل سپری کرده و یا دوره نقاهت را طی می کنند و متاسفانه 82 نفر نیز فوت کرده اند.

همچنین از ابتدای شیوع همه گیری 3003 بیمار با علائم تنفسی حاد در بیمارستان های استان بستری شده اند. از این تعداد 2505 نفر مرخص شده و 181 نفر نیز همچنان در بیمارستان های استان بستری هستند. متاسفانه در این مدت 317   نفر از بیمارن حاد تنفسی نیز فوت کرده اند که از مجموع موارد فوتی آزمایش کرونای 82 مثبت، 149 منفی و 86 نیز مشکوک بوده است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار