یکی از انتقادهای مهمی که در سال‌های گذشته به اساسنامه فدراسیون فوتبال مطرح بود، به مکانیزمی مربوط می‌شد که طی آن افراد می‌توانستند برای ریاست ثبت نام کنند. در اساسنامه قبلی آمده بود که فقط افرادی می‌توانند برای ریاست فدراسیون ثبت نام کنند که حداقل 10 سال سابقه مدیریتی داشته باشند و این بند جنجالی عملا دست ستاره‌های مطرح فوتبال که سال‌ها به عنوان بازیکن و مربی خدمت کردند و افتخارات زیادی را به دست آوردند را برای حضور انتخابات می‌بست. این موضوع کلیدی بارها مورد انتقاد اهالی فوتبال قرار گرفت و حالا در اساسنامه جدید با توجه به ایرادهایی که فیفا گرفته، این بند اصلاح شده است.

در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال بند لزوم داشتن 10 سال سابقه مدیریتی برای افرادی که می‌خواهند پست‌های ریاستی را برعهده بگیرند، حذف شده و بر این اساس بازیکنانی که سابقه ملی بالایی دارند اما سابقه مدیریت ندارند هم می‌توانند برای حضور در انتخابات ثبت نام کنند. البته این بند یک تبصره دارد که بازیکنان باید بالای 100 بازی ملی در کارنامه شان ثبت شده باشد. 

در حال حاضر فقط 7 نفر در تاریخ فوتبال ایران هستند که بازی‌های ملی شان از مرز 100 مسابقه رد شده است؛ علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، ‌آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، سیدجلال حسینی و احسان حاج صفی تاکنون نفراتی هستند که بیش از 100 بازی ملی دارند و البته چند نفر دیگر هم در آستانه رسیدن به 100 مسابقه هستند. 

به همین خاطر حالا برای انتخابات فدراسیون فوتبال افرادی مانند مهدوی‌کیا، دایی، کریمی و نکونام نیز می‌توانند برای پست ریاست فدراسیون ثبت نام کنند که این اتفاق جالبی در تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود.

اینکه اسطوره های فوتبال هرکشوری برای پست ریاست کاندیدا شوند و رای بیاورند در اکثر کشورهای دنیا نیز مرسوم است؛ به عنوان نمونه ایکر کاسیاس دروازه‌بان افسانه‌ای اسپانیا حالا برای ریاست فدراسیون فوتبال کشورش ثبت نام کرده و همین حالا داوور شوکر ستاره کروات فوتبال ریاست فدراسیون کرواسی را برعهده دارد. با شرایط جدید اساسنامه فدراسیون فوتبال حالا ستاره های ایرانی نیز می‌توانند در پست‌های ریاستی فوتبال حضور یابند و تجربیات شان را به کار بگیرند که اتفاق خوبی محسوب می‌شود.