کد خبر: ۸۵۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ 06 June 2020

نماینده مردم خاش، تفتان، میرجاوه و بخشهای کورین و نصرت آباد زاهدان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنش های آبی در خاش و شهرهای استان در فصل گرمای تابستان گفت: تامین آب شرب مردم شهری، روستایی و عشایری باید مهمترین اولویت دولت باشد.

اسماعیل حسین زهی در حاشیه بازدید مشترک خود به همراه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و فرمانداران خاش و تفتان از مناطق شهری و روستایی به ایسنا گفت: با توجه به اینکه مردم منطقه با بحران کم آبی و بی آبی مواجه شده و اجرای طرح های آبرسانی و تامین آب شرب مردم از ضرورت های اجتناب ناپذیر بوده، بنابراین از مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان دعوت کردیم به خاش و تفتان سفری داشته باشند و بررسی های لازم برای رفع مشکلات حوزه تامین آب شرب مردم صورت گرفت و مقرر گردید در کمترین زمان ممکن و با انجام کارهای کارشناسی شده نسبت به رفع مشکلات مردم اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه شبکه آب شهری در گستره هفت هکتاری کار شده و هم اینک با گذشت حدود چهار دهه از انقلاب وسعت خاش به بالای ۳۰۰۰ هکتار رسیده و نیاز آبی مردم نیز صد چندان شده است افزود: تاکید ما بر حفر چاه های جدید و یا اجاره کردن چاه های آب شرب شخصی و نیز اصلاح شبکه های آبرسانی و مدیریت درست توزیع آب برای مقابله با شرایط بحرانی است.

وی اظهار داشت: تسریع در اجرای پروژه های نیمه تمام آبرسانی مانند مجتمع چاه احمد و دشت آبخوان، اجرای شبکه شهید خیابانیان و طرح های اولویت داری است که می توانند در کمترین زمان مشکلات مردم را حل کنند.

حسین زهی ادامه داد: با انجام کارها و مدیریت جهادی و برنامه ریزی و هدف گذاری درست و تدبیر به موقع می توان مشکلات مردم را کاهش داد، بنابراین در حوزه تامین آب شرب مردم شهری و روستایی و عشایری بایستی به بهترین نحو خدمات به مردم ارائه گردد.

صاحب گل صالحی فرماندار خاش هم گفت: شبکه آبرسانی این شهرستان ظرفیت و توان تامین آب شرب مورد نیاز 110 هزار نفر جمعیت شهری را ندارد و علاوه بر آن جمعیت روستایی و عشایری خاش نیز با تنش بالای بی آبی مواجه اند.

صالحی افزود: هم اینک آب خاش از 11 حلقه چاه به طول 90 کیلومتر با خط انتقال فرسوده و با عمر بالای سی سال جهت 18 هزار خانوار و با ظرفیت 290 لیتر بر ثانیه تامین می شود که با توجه به فرسوده بودن بالای 60 درصد از شبکه آب شهری و نیاز به اجرای 35 کیلومتر شبکه جدید آب و وجود لوله های قدیمی و با قطر پایین و وجود انشعابات غیرمجاز باید برای مقابله با شرایط بحرانی تدبیر کنیم.

وی اظهار داشت: در دراز مدت و با لحاظ کردن جمعیت 230 هزار نفری به 337 لیتر بر ثانیه آب نیاز داریم تا در شرایط گرمای تابستان و افزایش مصرف بتوانیم توزیع آب را مدیریت کنیم.

صالحی تاکید کرد: مطالعه برای خط انتقال فاضلاب و ایجاد مخزن سی هزار متر مکعبی و اصلاح ۴۰ کیلومتر شبکه آبرسانی و اجرای 35 کیلومتر توسعه شبکه آب و نیاز به تامین لوله به میزان 15 تا 60 کیلومتر و توجه به آبرسانی سیار و واگذاری انشعابات به مردم باید از اولویت های مهم اداره آب و فاضلاب استان باشد.

محمدحسن اجباری سرپرست فرمانداری تفتان نیز گفت: افزون بر پنجاه هزار جمعیت این شهرستان در شهر و افزون بر ۴۰۰ روستای منطقه نیازمند اجرای شبکه های آبرسانی، اختصاص تانکر آب سیار، مستقل کردن اداره آب و فاضلاب و اجرای پروژه های نیمه تمام هستند.

عیدمحمد قلندرزهی بخشدار مرکزی خاش نیز گفت: افزون بر ۱۰۰ گزارش از تنش بی آبی و کم آبی و بحران در این موضوع داریم که بیشترین مراجعات مردمی و شوراها و دهیاران به بخشداری برای پیگیری معضلات حوزه تامین آب شرب است.

وی با قدردانی از حمایت های فرماندار خاش و حضور نماینده مردم خاش در مجلس و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان برای حل مشکلات مردم منطقه بیان کرد: در سفر یک روزه مسئولان استانی و محلی خاش مشکلات بی آبی و کم آبی مردم مناطق چاه سالار، چاه صفر، دوربن، چاه کمال، چاشهی، پی گل، کهنوک و حوزه کارواندر، حوزه دشت آبخوان، شوگه، تلگزی، الله آباد، قاسم آباد، برهان آباد، بیت آباد، ناصری، کمال آباد، کلکلی، مهربان، نصرت آباد، میرزاباد، نجف آباد، ناصر آباد، اسماعیل آباد، اکبرآباد، عباس آباد، کلکوه و حوزه سنگان و غیره مورد بررسی قرار گرفت.

علیرضا شهنوازان بخشدار پشتکوه خاش هم گفت: مشکلات روستاهای فاقد آب شرب روستایی دوربن، پروژه چاه کمال نورالله، تجهیز چاه سبزگز و شهرک گلستان و فیض آباد و نیز حوزه گرنچین و گزو پیگیری و مقرر شد دو هفته یکبار آب شیرین به شبکه آبرسانی دوربن تزریق شود.

قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز گفت: هم اینک کار آبرسانی به 1246 روستای استان به صورت سیار انجام می شود، اما اعتقاد داریم این کار عاقلانه نیست و برای رفع مشکلات مردم در این بخش باید تدابیر لازم اتخاذ شود تا با اجرای شبکه های آبرسانی آب شرب در شرایط آسان به مردم برسد.

وی اظهار داشت: تلاش ما بر این است که پروژه چاه احمد تفتان را در اسرع وقت به بهره برداری برسانیم و پروژه دشت ابخوان خاش نیز از هفته آینده مجددا از سر گرفته می شود.

وی افزود: پروژه آبرسانی پانصد روستایی از سمسور را نیز برای کاهش تنش آبی در شهرستان تفتان تعریف کرده ایم که قطعا با اجرای آن گام مهمی در حل مشکلات مردم برداشته می شود.
قاسمی ادامه داد: روستاهای خاش با مشکلات فراوان و بحران کم آبی مواجه اند و قطعا با اولویت بندی اجرای طرحها تلاش می کنیم با انجام کارهای کارشناسی شده و تامین اعتبارات لازم تنش های آبی را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: با اخذ مجوزهای لازم و حفر چاه های جدید و تجهیز چاههای دوربن و کلچات و اصلاح خطوط و شبکه های آبرسانی و اجرای برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت می توانیم بخش بزرگی از مشکلات مردم را رفع کنیم و با خریداری لوله های آب و اختصاص سهمیه ای برای خاش نیز می توان با بحران کم آبی و بی آبی در منطقه مقابله کرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
PCrtmuEVelKxWp
|
Korea, Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
خوب اعلام نکنید،راه کار بدید
FkEKPlegu
|
Korea, Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
:-(
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار