مهر نوشت: ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما با بیان اینکه با شکایت نهاد ریاست جمهوری و به اتهام تهمت و تشویش افکار عمومی به دادگاه احضار شده است، درباره دلایل صدور این احضاریه توضیحاتی ارائه کرد.

ابوالقاسم طالبی کارگردان آثاری همچون «یتیم‌خانه ایران» و «قلاده‌های طلا» سال ۹۷ در پی بازداشت حسن عباسی تحلیلگر مسائل سیاسی طی توییتی انتقادی با حمایت از عباسی عنوان کرده بود که قصد ساخت فیلمی درباره حسن روحانی و روایت یک ملاقات در سال ۶۵ را دارد. حالا و پس از نزدیک به دو سال گویا هنوز حاشیه‌های آن توئیت ادامه دارد.

طالبی که سه‌شنبه همین هفته و از طریق انتشار پستی در توئیتر خبر از احضار خود به‌دادگاه داده بود، در گفتگویی ضمن تأیید ارتباط این احضاریه با توئیتش در سال ۹۷، درباره جزئیات این شکایت گفت: چند روز پیش بود که به دادگاه احضار شدم. برای اینکه جزئیات این احضارنامه را بگویم ابتدا اجازه دهید نقلی را تعریف کنم، روزی شخصی گفت می‌خواهم شعری در وصف سلطان بگویم. همان زمان ادیبان چاپلوس، دور شاه گرد آمدند و شروع به تعریف از شعر نگفته و تمجید سجع و قافیه کردند، برخی دیگر از چاپلوسان و داروغه هم شروع به تفسیر شعر از جهت محتوا کردند و از شاعر خواستند درباره شعر نگفته‌اش توضیح بدهد و سرانجام هم او را محکوم کردند، چون فکر می‌کردند آن موضوع در ذهنش است! این دقیقاً وصف حال من است.

کارگردان «قلاده‌های طلا» با اشاره به اینکه عنوان درج‌شده در احضارنامه «تهمت و تشویش اذهان عمومی» بوده توضیح داد: چند سال قبل در صفحه توییترم عنوان کرده بودم که در نظر دارم فیلمی بسازم که البته هنوز آن را نساخته‌ام، اما گویا همین طرح ایده هم به آقای روحانی برخورده است!

وی با ابراز تعجب نسبت به صدور این احضاریه ادامه داد: هنوز نمی‌دانم چرا باید درباره فیلمی که نساخته‌ام پاسخ بدهم! چرا تفتیش عقاید می‌کنند؟ مگر عصر تفتیش عقاید به پایان نرسیده است؟ من گفتم در نظر دارم فیلمی بسازم، ولی هنوز که آن را نساخته‌ام. البته به نظر می‌رسد در این میان عده‌ای چاپلوسی هم می‌کنند.

کارگردان «آقای رئیس‌جمهور» افزود: قبل‌ها فیلم می‌ساختیم و توقیف می‌شد اما حالا «قصد ساخت فیلم» را هم توقیف می‌کنند! من دقیقاً به همین دلیل احضار شدم، این در حالی است که هنوز حتی فیلمنامه هم ندارم و این از عجایب دولت فعلی است.

وی در توضیح آخرین وضعیت این طرح شکایت گفت: پس از احضار و بعد از گفتگوی اولیه، قرار شد دوباره من را فرا بخوانند. جرم من تنها این بود که گفته بودم در نظر دارم فیلمی بسازم. البته به نظرم یک سری چاپلوس دور رئیس‌جمهور هستند و به او می‌گویند به ساحت مقدس حضرت عالی جسارت شده و به همین دلیل شکایت بازی راه می‌اندازند.

طالبی بار دیگر تأکید کرد: شاکی من در این موضوع نهاد ریاست‌جمهوری بوده و قرار است پروسه قانونی را طی کنم. الان هم وثیقه گذاشته‌ایم و به قید وثیقه آزاد هستم، البته وثیقه من «کمترین میزان» است ضمن اینکه بازپرس برخورد خوبی با من داشت و کمترین وثیقه را برایم در نظر گرفت.

وی در پایان گفت: من برای کاری که نکرده‌ام، متنی که ننوشته‌ام و فیلمی که نساخته‌ام و به خاطر چیزی که تنها در ذهنم بوده، احضار شده‌ام. این «تفتیش عقاید» به معنای واقعی کلمه است.