کد خبر: ۸۵۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱ 08 June 2020

بازنشستگان تأمین اجتماعی همچنان منتظر افزایش حقوق سال ۹۹ هستند، این در حالی است که شرایط بازنشستگان کشوری، در همان روزهای نخست سال جدید، تعیین تکلیف شد.به گزارش مهر، موضوع افزایش حقوق و مستمری دوران بازنشستگی، یکی از دغدغه‌های اصلی قشر سپید موی جامعه است. مردان و زنانی که روزهای گرم و سرد زیادی را با هزاران مشکل و استرس دوران کاری پشت سر گذاشته و حالا انتظار دارند، روزهای آرام و بی‌دغدغه‌ای داشته باشند. در حال حاضر بیشترین قشر مستمری بگیر و بازنشسته در کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند. این افراد با خانواده خود، بیش از ۷ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند که در شرایط سخت اقتصادی، با انواع مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و تنها چشم داشت آنها به مستمری ماهانه است.

در همین حال، با آغاز سال جدید، منتظر افزایش حقوق و مستمری دوران بازنشستگی هستند، اما با گذشت سه ماه از سال ۹۹، هنوز این انتظار محقق نشده است.بیش از 5/3 میلیون بازنشسته تأمین اجتماعی به همراه خانواده تحت پوشش، حالا و پس از دوران کرونا، دشواری‌ها و دغدغه‌های معیشتی زیادی دارند که تنها انتظار آنها، افزایش چند درصدی مستمری است که شاید به زخم زندگی بزنند. اما، اینکه چرا سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هنوز برای این قشر از جامعه تصمیم نگرفته‌اند، سوالی است که بی پاسخ مانده است.

این در حالی است که افزایش حقوق بازنشستگان کشوری از همان ابتدای سال اعمال شد اما بازنشستگان تأمین اجتماعی همچنان مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و گویا وضعیت زندگی و معیشت آنها برای دولت مهم است. در حالی که بازنشستگان تأمین اجتماعی بر این باور هستند که نباید هیچ تفاوت و تبعیضی میان قشر بازنشسته وجود داشته باشد چرا که آنها هم همانند سایر بازنشستگان صندوقهای دیگر بیش از ۳۰ سال برای تولید و پیشرفت کشور زحمت کشیده‌اند و هم اکنون که نیاز به زندگی راحت و آرامش خیال دارند نباید بی بهره باشند.

موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که سازمان تأمین اجتماعی بعد از گذشت سه ماه از سال هنوز به طور دقیق میزان افزایش مستمری که به هیأت دولت پیشنهاد داده است را اعلام نکرده و این خود جای سوال دارد.

متأسفانه افزایش نرخ تورم و هزینه‌های زندگی باعث شده هر روز آمار حداقل بگیران سازمان تأمین اجتماعی افزایش پیدا کند به طوری که هم اکنون بیش از ۷۰ درصد آنها به عنوان حداقل بگیر هستند.

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی چندی پیش عنوان کرده بود که افزایش مستمری بازنشستگان بعد از تصویب دولت، در خرداد ماه پرداخت می‌شود در حالی که چیزی در مورد درصد افزایش نگفته بود و همین موضوع نگرانی بازنشستگان و خانواده‌های آنها را دنبال داشته است.علی رغم اعلام افزایش حقوق‌ها در خرداد ماه اما برخی از کارشناسان و مدیران سازمان تأمین اجتماعی واریز افزایش‌ها را طی روزهای آینده عملی نمی‌دانند چرا که هنوز تکلیف درصد و میزان افزایش مستمری‌های امسال مشخص نشده است و دولت پیشنهاد ارائه شده از سوی تأمین اجتماعی را تصویب نکرده است به همین دلیل پرداخت آن با حقوق خرداد بازنشستگان بعید است. از سوی دیگر فعالان حوزه بازنشستگی افزایش حقوقی که از سوی سالاری پیشنهاد شده را نپذیرفته و خواستار افزایش مجدد آن و بازنگری در آن شده و اعلام کرده‌اند که در جلسه امروز شورای عالی کار که با توجه به اعتراض کارگران و بازنشستگان برگزار می‌شود احتمال افزایش میزان عنوان شده وجود دارد.

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی با انتقاد از پیشنهاد افزایش ۲۱ درصدی حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی به خبرنگار مهر گفت: افزایش حقوق ۲۱ درصدی بازنشستگان تأمین اجتماعی به هیچ وجه با شرایط اقتصادی موجود تناسبی ندارد و مورد پذیرش بازنشستگان نیست.علی اصغر بیات افزود: متأسفانه مسئولان در تعیین میزان افزایش حقوق کارگران و مستمری بگیران تأمین اجتماعی سال ۹۹ کارنامه خوبی از خود به جای نگذاشتند و شاهد اهمال، کم کاری و تزریق بی اعتمادی، تبعیض و ناعدالتی و نا امیدی در میان بخش عمده‌ای از زحمتکش‌ترین و مظلوم‌ترین آحاد جمعیت کشور هستیم. آن هم قشری که دین خود را به بهترین نحو به کشور و نظام ادا کرد.

چطور می‌شود اثرات گرانی و تورم و بالا رفتن هزینه‌های زندگی برای بازنشستگان و مستمری بگیران چند صندوق بازنشستگی متفاوت باشد مستمری بگیران خوش نشین برخی صندوق‌ها علیرغم آنکه از جمعیتی بسیار کمتر از کارگران مستمری بگیر تأمین اجتماعی برخوردارند، از حمایت تمام قد مسئولان در مجلس و دولت بهره‌مندند و کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی سالهاست دلخوش به وعده‌های رنگارنگی هستند که اگر محقق شوند، تغییر ناچیزی در معیشتشان رخ خواهد داد.

وی افزود: در تعیین میزان افزایش حقوق کارگران سال ۹۹ شاهد اتفاقات عجیب و غریبی بوده‌ایم که تاکنون سابقه نداشته است. چند سالی است که بی توجهی و نقض آشکار قوانین، بیشترین صدمه را به قشر بی پناه و ضعیف کارگران و مستمری بگیران تأمین اجتماعی وارد کرده است.

مواد قانونی ۴۱ و ۱۱۱ به خوبی گویا و راهگشای تصمیمات مربوط به این اقشار است. اما به نظر می‌رسد تفسیر به رأی قوانین رویه دائمی برخی مسئولان شده و علیرغم مشاهده فشارهای کمرشکن اقتصادی و کوچک شدن سفره بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی، سیاسی کاری، بی توجهی به درخواست‌ها و امید به مشمول گذر زمان شدن را راه چاره یافته‌اند. سبد معیشت و نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی ۲ مؤلفه مهم و تأثیر گذار برای تعیین افزایش حقوق سالیانه کارگران است. حتی اگر تورم ۴۱ درصدی بانک مرکزی را هم در نظر بگیریم، افزایش ۲۱ درصدی حقوق چه تناسبی با واقعیات اقتصادی و شرایط تورمی دارد؟ نمایندگان کارگران در شورای عالی کار مصوبه افزایش حقوق را تأیید و امضا نکرده‌اند و موضوع به مراجع و قوه قضائیه نیز ارجاع شده و حتی رهبر معظم انقلاب نیز بر ضرورت توجه بیشتر به اقشار آسیب پذیر و کارگران و بازنشستگان تاکید کرده‌اند. فرمایش ایشان فصل‌الخطاب است. این تعلل در بازنگری برای چیست؟

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی استان تهران نیز در خصوص تأخیر در پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به خبرنگار مهر گفت: شورای عالی کار قرار است مجددا میزان افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان را مورد بررسی قرار دهدد و اگر نسبت به قبل درصد افزایش بیشتر شود هم برای کارگران و هم بازنشستگان حداقل بگیر و سایر سطوح تعیین تکلیف می‌شود.وی افزود: البته بازنشستگان سایر سطوح باید بعد از تعیین افزایش‌ها، مبلغ آن به تأیید نهایی دولت برسد.

دهقان کیا با اشاره به اینکه اگر طی امروز و فردا میزان افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان مشخص شود احتمالاً تا پایان خرداد پرداخت آن آغاز می‌شود اما در غیر این صورت به ماه بعد موکول خواهد شد.به گفته رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران البته شاید تأمین اجتماعی آمادگی داشته باشد به محض اعلام دولت بتواند بعد از پرداخت مستمری‌ها نیز افزایش‌ها را به حساب بازنشستگان واریز کند.وی در خصوص پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان گفت: پیشنهاد ما اجرای ماده ۴۱ قانون کار است و این‌گونه هیچ نگرانی برای فردی ایجاد نمی‌شود. چنانچه به قانون احترام بگذاریم، مشکلی ایجاد نمی‌شود و اگر در گذشته شکایتی شده، به خاطر عدم اجرای قانون بوده است.

با برگزاری مجدد شورای عالی کار و با ورود مقام معظم رهبری، دیوان عدالت، وزیر تعاون، نمایندگان مجلس و غیره به مقوله افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، امیدواریم امروز ماده ۴۱ قانون مبنای تعیین افزایش حقوق قرار گیرد.

دهقان کیا تأکید کرد: براساس ماده ۴۱ قانون کار، تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده (۴۱.۲ درصد) باید مبنای افزایش حقوق امسال قرار گیرد و همچنین سبد هزینه خانوار نیز در این ماده مطرح شده است که سبد هزینه خانوار نسبت به سال گذشته یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تفاوت دارد.رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران با اشاره به اینکه در جلسه‌ای که در پایان اسفندماه داشتیم هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت این هزینه خانوار را قبول کردند که سال گذشته ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود و امسال باید یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.وی افزود: ما معتقدیم یا باید ۴۱ درصد تورم مبنای افزایش باشد و یا سبد هزینه خانوار که یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان به پایه حقوق اضافه شود در غیر این صورت مخالف افزایش جز این دو مورد هستیم.به گفته دهقانی کیا، اگر قانون مبنای افزایش حقوق باشد نارضایتی‌ها کمتر است و اگر سلیقه‌ای عمل شود مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد که به این راحتی نیز جمع نمی‌شود و اعتقادمان بر این است که آنچه مجلس تصویب کرده مبنی بر اینکه حداقل حقوق باید دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد برای بازنشستگان نیز اعمال شود و در کنار آن خواستار بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز هستیم. به گفته وی در جلسه قبل از عید تفاهم نامه‌ای امضا کردیم و قرار شد اگر ماده ۴۱ اجرایی نشود، نمایندگان کارگری آن را امضا نکنند.

رئیس کانون بازنشستگان استان تهران در خصوص افزایش لجام گسیخته تورم نیز اظهار داشت: اگر قرار باشد تورم با همین سرعت افزایش پیدا کند در سال جاری بیش از ۴۱ درصد تورم خواهیم داشت چرا که امسال قیمت‌ها سر جای خودشان نیست که این برای قشر بازنشسته که حقوق کمی نیز دریافت می‌کند، نگران کننده است و قدرت خرید بسیاری از بازنشستگان کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: اگر دولت نتواند تورم بی پایه و اساس را کنترل کند، وضعیت زندگی و معیشتی بازنشستگان تأمین اجتماعی هر روز بدتر از روز قبل خواهد شد.دهقانی کیا در خصوص تعیین تکلیف افزایش حقوق سایر سطوح مزدی بازنشستگان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: در نهایت جلسه شورای عالی کار حقوق سایر سطوح مزدی را نیز تعیین خواهد کرد و میزان افزایش بستگی به مصوبه شورای عالی کار دارد و ما مجدداً خواستار اجرای ماده ۴۱ قانون کار هستیم.

بازنشستگان تأمین اجتماعی توقع اجرای قانون را دارند و چیزی اضافه بر آن نمی‌خواهند اجرای ماده ۴۱ قانون کار افزایش حقوق براساس تورم اعلام شده بانک مرکزی و سبد هزینه خانوار، اگر این قانون اجرایی شود، در شرایط فعلی جامعه که شاهد تورم بیش از حد روزانه اجناس ضروری هستیم شاید بخشی از مشکلات بازنشستگان در تأمین هزینه‌ها و معیشت آنان حل شود.تنها در این صورت است که دولت می‌تواند تا حدودی تبعیض به وجود آمده میان بازنشستگان تأمین اجتماعی و بازنشستگان صندوقهای دیگر را جبران کند و مرهمی باشد بر زخم‌های آنان./مردم سالاری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار