کد خبر: ۸۶۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲ 07 October 2020
بعد از خوردن غذای چرب چه کاری انجام دهید تا احساس سنگینی نداشته باشید.

به گزارش بهداشت نیوز، مهم نیست که از نظر سلامتی در چه سطحی قرار دارید، گاهی اوقات نمیشه در برابر خوردن غذاهای چرب، مانند سیب زمینی سرخ شده، برگر، پیتزا و سایر غذاهای چرب و چیلی تسلیم شد و حتی ممکنه هوس خوردن این مدل از غذاها شما رو به سمت پرخوری ببره و باعث بشه تا بعد از گذشت چند ساعت، هم احساس سنگینی و هم احساس عذاب وجدان داشته باشید!

این مواد غذایی معمولا دارای چربی های ترانس و اشباع شده هستند که باعث افزایش وزن، بالا رفتن کلسترول و فشار خون شده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را افزایش می دهند. به همین دلیل هست که توصیه میشه تا حد امکان در خوردن غذاهای چرب و سرخ شده زیاده روی نکنید! اما اگر به هر دلیلی به سراغ این مدل غذاها رفتید، بهتره با دستورالعمل ها و توصیه های خاصی که وجود داره آشنا باشید و اثرات مضر غذاهای چرب رو به حداقل برسونید. در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام کارهایی که باید بعد از خوردن غذای چرب انجام بدید، آشنا شوید.
 
1. بعد از خوردن غذای چرب، آب ولرم بنوشید
نوشیدن آب ولرم بعد از یک وعده غذایی چرب و سنگنی، به دستگاه گوارش کمک میکنه تا فعالیت بهتری داشته باشه. آب در واقع به عنوان حامل مواد مغذی و مواد زائد عمل میکنه و باعث تجزیه مواد مغذی به مواد قابل هضم میشه. اگر بعد از خوردن غذای چرب، آب کافی ننوشید، روده کوچک، آب موجود در غذاها رو برای هضم بهتر، جذب میکنه و منجر به ایجاد کم آبی و یبوست در بدن میشه.

2. بعد از خوردن غذای چرب، یک نوشیدنی سم زدا یا دتاکس بنوشید
نوشیدنی های سم زدا (Detox Drink) تاثیر خیلی خوبی به دفع سمومی که بعد از خوردن غذای چرب در بدن جمع میشه، کمک می‌کنه. علاوه بر این برخی از محققان نیز معتقدند که نوشیدنی های سم زدا با تاثیری که بر روی از بین بردن سموم بدن دارد، باعث کاهش وزن و لاغری هم خواهند شد.

ساده ترین نوشیدنی سم زدایی که میشه بعد از هر وعده غذایی استفاده کرد، ترکیبی از آب ولرم و مقداری آب لیمو هست. آب لیمو علاوه بر سم زدایی از بدن، باعث کاهش چربی بدن شده و مقاومت بدن نسبت به انسولین رو هم افزایش خواهد داد.
 
3. بعد از خوردن غذای چرب کمی قدم بزنید
بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین و چرب بهتره به مدت 30 دقیقه پیاده روی یا قدم زدن داشته باشید تا هضم غذا بهتر و راحت تر انجام بگیره. پیاده روی نه تنها کمک میکنه تا معده بهتر مواد غذایی هضم کنه بلکه تاثیر خوبی هم در کاهش وزن و لاغری خواهد داشت.
 
4. بعد از خوردن غذای سنگین و چرب، پروبیوتیک مصرف کنید
مصرف منظم پروبیوتیک ها مثل ماست، کمک میکنه تا دستگاه گوارش خیلی منظم و متعادل عمل کنه و غذاها بهتر و راحت تر هضم شوند. بهترین پیشنهاد بعد از مصرف یک وعده غذایی سنگین استفاده از یک فنجان ماست یا کشک هست. این مواد غذایی حاوی پروبیوتیک خیلی خوبی هستند و در هضم بهتر غذاهای چرب بسیار موثرند.

5. بعد از خوردن غذای چرب، مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف کنید
با صرف میوه و سبزیجات مختلف، بعد از صرف هر وعده غذایی، مقدار خیلی زیادی فیبر، مواد معدنی، ویتامین و ... برای انجام فرآیندهای مختلف در اختیار بدن قرار می گیره. غذاهای چرب و سنگین معمولا فاقد فیبر و ریز مغذی های اساسی هستند و از آنجایی که چربی های اشباع و ترانس موجود در این مواد غذایی بسیار بالاست، ممکن هست منجر به ایجاد یبوست در بدن بشه.

یک کاسه سالاد سبزیجات یا میوه میتونه به هضم بهتر و راحت تر غذاهای چرب کمک کنه و همچنین مواد غذایی ضروری و لازم برای بدن رو هم به بهترین شکل ممکن تامین خواهد کرد.
 
6. بعد از خوردن غذای چرب، فورا نخوابید
اگرچه چرت زدن و خوابیدن بعد از خوردن غذای چرب و چیلی واقعا می چسبه اما توصیه میشه هرگز این کار رو انجام ندید. همیشه باید حداقل فاصله 2 تا 3 ساعته بین هر وعده غذایی و خوابیدن وجود داشته باشه؛ زیرا خوابیدن بلافاصله بعد از صرف غذا، هضم غذا رو دشوار می‌کنه و باعث ایجاد نفخ و افزایش توده های چربی در بدن می‌شه.
 
7. بعد از خوردن غذای سنگین و چرب، خوراکی های سرد مصرف نکنید
خوردن مواد غذایی یا خوراکی های سرد مثل بستنی بعد از یک وعده غذایی چرب و سنگین تاثیرات خیلی بدی بر روی کبد، معده و روده داره و هضم مواد غذایی چرب هم سخت تر خواهد شد. این خوراکی سرد باعث میشن تا سوهاضمه و نفخ رو هم تجربه کنید و خوب این حالت برای هیچ کسی خوشایند نیست.

8. بعد از خوردن غذای چرب، عسل میل کنید
عسل، یکی از بهترین پاد زهرها برای غذاهای روغنی و چرب هست. توصیه میشه یک قاشق عسل رو به همراه دو قاشق سرکه سیب در یک لیوان آب ولرم حل کنید و بعد از صرف کردن وعده غذایی سنگین، بنوشید. این ترکیب میتونه به راحتی احساس سنگینی بعد از خوردن غذا رو کاهش داده و کمک میکنه تا هضم بهتر و راحت تری هم داشته باشید.
 
9. خواب مفید و به موقع داشته باشید
خواب خوب و باکیفیت تاثیر خیلی خوبی در تقویت روحیه داشته و کمک میکنه تا سلامتی بدن در بهترین سطح حفظ بشه. بنابراین برای اینکه از شر پرخوری و ریزه خوری خلاص بشید، بهتره زمان دقیق و تعیین شده ای رو برای خوابیدن تعیین کنید و در آن زمان هیچ کاری جز خوابیدن انجام ندهید. در واقع استراحت کردن و خوابیدن به موقع، از غذا خوردن احساسی و پُر خوری جلوگیری خواهد کرد.

سخن آخر
همیشه آگاهانه غذا بخورید و وعده های غذایی خودتون رو هم به بهترین شکل ممکن کنترل کنید. پیروی و استفاده از نکاتی که در بالا به آن ها اشاره شد میتونه به شما کمک کنه تا احساس سنگینی که بعد از خوردن غذاهای چرب در بدن ایجاد می‌شه رو کمی کاهش بدید و از این طریق، گام مفیدی رو در جهت حفظ سلامتی بدن بردارید.

بهتره هفته ای یک بار، از این مدل غذاهای چرب و وسوسه انگیز استفاده کنید تا هوس خوردن این غذاها در شما کاهش پیدا کنه و با استفاده از مواد غذایی سالم و مفید برای سایر وعده های غذایی، سلامتی خودتون رو به بهترین شکل ممکن حفظ کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار