کد خبر: ۸۶۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲ 30 July 2020

بارداری سالم باتغذیه سالم مهیا میشود به همین دلیل براى داشتن یک باردارى و زایمان ایمن باید قبل از باردارى خانم ها توصیه های تغذیه ای  زیر را رعایت نمایند:

1- برنامه غذایى مناسب داشته باشند (رعایت سه اصل تعادل، تناسب و تنوع، یعنى در روز به مقدار کافى، متناسب و به شکل متنوع از انواع مواد غذایى در گروه هاى غذایى اصلى استفاده نمایند).
2- قبل از باردار شدن تا حد امکان وزن خود را به محدوده طبیعى برسانند.در صورتى که BMI فرد کمتر از5/18 یا بالاتر از25  باشد باید رژیم غذایى متناسب براى او در نظر گرفته شود و بهتر است تا رسیدن به وزن مطلوب، باردارى خود را به تأخیر اندازد. خانم هایى که در شروع باردارى چاق هستند در معرض خطر افزایش فشارخون حاملگى و پره اکلامپسى، دیابت باردارى، زایمان زودرس و زایمان از طریق سزارین به علت وزن بالاى جنین (وزن بالاى 4500 گرم) قرار مى گیرند. در ضمن خانم هاى چاق مشکلات بیشترى در شیردهى خواهند داشت. نوزادان مادران چاق بیشتر از نوزادان مادران طبیعى مبتلا به ماکروزومى، نمره آپگار پایین هنگام تولد و چاقى دوران کودکى خواهند شد.
3- بهتر است از باردارى قبل از 18 سالگى اجتناب گردد زیرا معمولاً در این سنین ذخایر بدن زن جوان ناکافى است و در نتیجه در صورت باردارى، مادر علاوه بر مشکل تأمین سلامت خود با مسئله تأمین مواد مغذى براى رشد جنین مواجه مى شود و در نهایت امکان تولد نوزاد کم وزن بیشتر خواهد شد.
4- در صورت ابتلا به بیمارى هاى سیستمیک مزمن مرتبط با تغذیه نظیر چاقى، دیابت و یا فشارخون و یا بیمارى هاى گوارشى زمینه اى نیاز است مشاوره با پزشک خانواده و یا کارشناس تغذیه براى حصول اطمینان از چگونگى ادامه رژیم غذایى یا دارویى قبل از باردارى صورت پذیرد.
5- از استعمال دخانیات و مصرف نوشابه هاى الکلى پرهیز کنند.
6- به هنگام باردار شدن وجود ذخیره کافى املاح و ویتامین ها در بدن ضرورى است. به همین دلیل، رعایت فاصله ایمن بین باردارى ها حدود سه سال ضرورى است.
7-  ترجیحاً از سه ماه قبل از باردارى تا پایان باردارى روزانه یک عدد قرص اسیدفولیک مصرف نمایند. مصرف اسیدفولیک از قبل باردارى، از تولد نوزاد مبتلا به نقص لوله عصبى پیشگیرى مى کند.
8- در صورت وجود کم خونى قبل از باردارى باید درمان صورت پذیرد. بسته به شدت کم خونى میزان مصرف مکمل آهن متفاوت است. استفاده از منابع غذایى غنى از آهن در هنگام درمان کم خونى ضرورى است.
9- در صورت ابتلا به دیابت و چاقى لازم است کاهش وزن تا رسیدن به محدودهBMIطبیعی صورت گیرد. علاوه بر کنترل مرتب قند و چربى خون، مصرف غذاهاى کم چرب و غنى از کربوهیدرات هاى مرکب با اندیس گلایسمى پایین و مصرف غذاهاى حاوى فیبر و همچنین انجام منظم تمرینات ورزشى توصیه مى شود. این افراد ضمناً باید به مشاور تغذیه ارجاع داده شوند.
/بهداشت نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار