علیرغم هشدارهای وزارت بهداشت بر حفظ فاصله گذاری اجتماعی عده‌ای با سفر به استان‌های گرمسیری به خیال خود از کرونا در امان هستند، در صورتی که اینطور نیست و این باور غلط است. این نیاز؛ مستلزم بالا بردن سطح آگاهی و همچنین نهادینه کردن فرهنگ مشارکت مردم است تا بتوان به کنترل جامعی رسید.
کد خبر: ۸۶۵۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵ 26 June 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان با گذشت بیش از ۱۲٠ روز از شیوع بیماری کرونا و سیر صعودی این بیماری در جهان این ویروس ناشناخته همچنان در بین بشر قربانی می گیرد. با افزایش آمار کرونا در کشور و قرار گرفتن برخی از شهرها در وضعیت قرمز و به دنبال آن پیشی گرفتن آمار مرگ و میر، دشواری هایی در تعاملات و زندگی روزمره بوجود آورده است. دلایل متعدد این افزایش، بی توجهی به بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی، حضور غیر ضروری در تجمع ها، برگزاری مراسمات مذهبی و شرکت در تشییع جنازه و تردد برون شهری می باشد، که از علل بارز آن می توان به افزایش آمار مسافرت های غیر ضروری اشاره داشت، در روزهای اخیر با تعطیلات پی در پی رغبت مردم به سفر، انتقال این بیماری را افزایش داد و باعث فراگیری این ویروس فعال به سطح جامعه شد.

علیرغم هشدارهای وزارت بهداشت بر حفظ فاصله گذاری اجتماعی و تاکید موکد بر ماندن در خانه، عدم همکاری موجب شد تا این ویروس منحوس روند قربانی گرفتن را ادامه دهد. استدلال برخی از هموطنان نیز این است که در استان های گرمسیری این ویروس ضعیف تر عمل می کند با این استنباط، عزم سفر به استان هایی با آب و هوای مساعد کرده و این را به عنوان نقطه هدف قرار می دهند تا این ویروس منحوس موجب خراشیدن آرامش شان نگردد، در صورتی که اینطور نیست و این باور غلط است. این نیاز؛ مستلزم بالا بردن سطح آگاهی و همچنین نهادینه کردن فرهنگ مشارکت مردم است تا بتوان به کنترل جامعی رسید.

به گفته کارشناسان؛ 80درصد مبتلایان به بیماری کرونا، بی علامت و یا کم علامت هستند که می توانند بدون داشتن علائم، ناقل بیماری باشند. بنابراین با اوج گیری ویروس کرونا در استان، زنگ خطر این بیماری در نقاط روستایی نیز به دلیل بی اعتنایی و عادی انگاری، به صدا در آمد و شاهد سیر نزولی مبتلایان در استان هستیم. باید تدابیری اندیشیده شود از جمله اینکه؛ ادارات، سازمان ها با راه اندازی سامانه و پاسخ دهی الکترونیکی از تجمعات خودداری و مراکز خرید نیز با ارسال پیک به منازل مشتریان، از تردد غیرضروری اجتناب و در بخشی نیز اشتغال زایی صورت گیرد. تا با تعمق دقت و تحلیل بتوان بر بحران تسلط پیدا کرد و با استراتژی کنترل و پیشگیری با محوریت سلامت، حلقه انتقال این بیماری قطع شود. بی شک تلاش مسئولان و همراهی مردم استان برای کاهش تعاملات روزانه و حفظ رعایت فاصله های فیزیکی و اجتماعی در ایام نخست شیوع بیماری مفید بوده است، لذا جهت پیشگیری از شرایط بحرانی همچنان مشارکت و همراهی مردم و تدابیر مسئولان مربوطه را می طلبد.

 

در ادامه، گزارش چند تن از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی حوزه زاهدان در خصوص افزایش آمار کرونا از نگاهتان می گذرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به افزایش آمار کرونا در استان اظهار داشت: در اوایل شیوع بیماری کرونا مشارکت مردم و تلاش مسئولان در پیشگیری ازهمه گیری این ویروس منحوس کاملا مشهود بود. برخورد جدی صورت گرفت به طوریکه تردد در ادارات و مراکز خرید محدود و مسافرت های بین شهری نیز با جریمه روبرو بود از این رو مردم همراهی کردند و استان در شرایط بهبودی به سر می برد.

دکتر میری علی آباد تصریح کرد: بازگشایی ادارات مستلزم رعایت موازین بهداشتی بود که متاسفانه تعدادی از مردم رعایت نکردند و در مکان های پرتردد، تجمعات، برگزاری مراسمات مذهبی و تشییع جنازه، بدون حفظ دستورالعمل های بهداشتی باعث شیوع این بیماری شدند.

وی گفت: مردم از از این شرایط یکنواخت و ملال آور، خسته شدند زیرا در اوایل شیوع کرونا اینگونه تصور می شد که کرونا پس از یک الی دو ماه به پایان برسد اما با پیش بینی صورت گرفته تا فصل پاییز و زمستان ادامه دارد و چنانجه رعایت نشود تلفات زیادی در پی خواهد داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان عدم تعطیلی ثابت ادارات افزود: ادارات و سازمان های دولتی باید با رویکردی نوین، سامانه پاسخگویی الکترونیکی را راه اندازی کنند تا از تردد غیر ضروری در ادارات ممانعت و حضور مراجعه کنندگان جهت کاهش شیوع بیماری، محدود شود.

وی با اشاره به تعطیلی تالارهای برگزارکننده جشن ها بیان داشت: برخی از این تعطیلات متضرر هستند چرا که مردم جهت برگزاری مرسومات و آیین ها در منازل و فضا محدود سعی به برگزاری جشن ها نموده که این خود عامل خطر و شیوع بیماری کرونا می باشد.

دکتر میری علی آباد ادامه داد: در اوایل شیوع بیماری، کسبه و صنوف، جهت مهار بیماری کرونا همکاری و مشارکت بسیار مطلوبی با مسئولین داشتند از این رو کنترل این بیماری همراهی مردم و صنوف را می طلبد.

وی خاطر نشان کرد: پایان و مهار کرونا بستگی به رفتار اجتماعی خود مردم دارد اگر مردم رعایت کنند و به موازین بهداشتی پایبند باشند، خطرات آن کمتر خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مهار کرونا افزود: خوشبختانه در پذیرش و درمان بیماران و اقدامات تشخیصی، آزمایشگاهی، دارویی، فضا فیزیکی در بیمارستان ها مشکلی نداریم.

وی در ادامه افزود: اگر روند بیماری به صورت افسار گسیخته و مهارنشدنی به همین صورت ادامه داشته باشد در فصل پاییز و زمستان ما دچار مشکل خواهیم شد.

دکتر میری علی آباد اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر هیچگونه کمبودی در فضای بیمارستانی و بخش معمولی و آی سی یو نداریم ولی در فصل پاییز و زمستان در شرایط معمولی ضریب اشغال تخت هایمان بالای 100 درصد می رسد اگر کرونا هم مهار نشود در تمام نقاط استان قطعا با مشکل مواجه می شویم و با کمبود تجهیزات قطعا آمار مرگ و میر ها بالا خواهد رفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: شهر زاهدان به دلیل تراکم بالایی که دارد تعداد بیماران نیز بیشتر است، به طوریکه 40 درصد کل مبتلایان به کرونا در استان مربوط به شهر زاهدان و تا حدود 55 درصد کل مبتلایان استان هم مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می باشد.

 

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این خصوص اظهار داشت: در ابتدای شیوع بیماری در استان، فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی با بیشترین شدت اجرا و کلیه مردم جامعه و همچنین کسبه عزیز همکاری و مشارکت بسیار مطلوبی داشتند.

دکتر علیرضا انصاری مقدم تاکید کرد: از اصناف و کسبه عزیز استدعا دارم پروتکل های بهداشتی متناسب با مشاغل خویش را رعایت نموده تا به مانند فروردین ماه فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی به خوبی اجرا شود. همچنین از مردم عزیز نیز تقاضا دارم در صورت عدم ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

وی در خصوص علل افزایش آمار این بیماری در استان تصریح کرد: کمرنگ شدن اجرای پروتکل های بهداشتی، عدم رعایت بهداشت فردی، حضور در تجمعات غیر ضروری، اماکن تفریحی و عمومی، مسافرت ها، شرکت در مراسم های مذهبی و تشییع جنازه و در واقع عادی شدن رفتارها و بی تفاوتی نسبت به اجرای دستور العمل های بهداشتی، علل عمده افزایش این بیماری ویروسی در استان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: در ابتدا و پیک اول؛ بیشتر موارد بیماری از نوع بستری و شدید بود اما در حال حاضر موارد شناسایی شده، سرپایی در فرم های خفیف، کم علامت و بی علامت می باشند که نشان می دهد ویروس فعال در سطح جامعه در حال انتقال است و با توجه به قابلیت بالای انتقال و زیرکی ویروس، کوچک ترین غفلت موجب خواهد شد که با تعداد زیادی موارد شدید و خطرناک بیماری روبرو شویم.

همچنین، مسئول ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص افزایش آمار کرونا در استان اظهار داشت: علل اصلی توسعه این بیماری، عدم رعایت حریم بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است و حضور افراد مثبت با علائم خفیف در تجمعات بسیار زیاد است.

مهندس عبدالرزاق پاکزاد تصریح کرد: در روزهای نخست شیوع این بیماری با مشارکت بسیار خوب صنوف، توانستیم مراکزخرید، استخرها و چای خانه ها و بسیاری از مراکز تجمعی را به سرعت تعطیل کنیم و مشارکت اصناف، مردم و مسئولین باعث شد ما نسبت به کل کشوردرکاهش رشد بیماری شرایط مطلوبی داشته باشیم.

این مسئول در ادامه افزود: متاسفانه هم اکنون سیر صعودی این بیماری را در استان شاهد هستیم به طوریکه روزانه بیش از 100مورد بیمار کرونا مثبت، در استان شناسایی و بسیاری از این بیماران به صورت سرپایی درمان می شوند.

وی با اشاره به اقدامات این ستاد گفت: این ستاد به صورت شبانه روز فعال است و چنانچه این ظرفیت رعایت نشود و مردم همکاری نکنند همچنان با افزایش آمار روبرو خواهیم بود.

دبیر ستادملی کرونا در پایان تاکید موکد کرد: با پرهیز از مسافرت های غیر ضروری در کاهش آمار کرونا مشارکت کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار