کد خبر: ۸۶۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰ 04 July 2020

نطق «جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در نشست مجازی شورای امنیت بازتاب وسیعی در رسانه‌های داخلی، خارجی و شبکه‌های اجتماعی داشت.

به گزارش انصاف نیوز دو نقل قول آقای ظریف از دکتر محمد مصدق و همینطور انتقاد تمامی اعضای شورای امنیت به خروج آمریکا از برجام دو موضوعی بود که بیشتر از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

اما بازتاب این خبر در بخش‌های خبری صداوسیما چگونه بود؟

با نگاهی به بخش‌های خبری شاهد هستیم که هم‌زمان با سخنرانی ظریف در نشست مجازی شورای امنیت شبکه سه سیما که برخی آن را در دوران مدیریت علی فروغی شعبه‌ی دیگری از شبکه افق می‌نامند، با دعوت از دو نماینده‌ی اصولگرای مجلس که از منتقدان شناخته‌شده‌ی برجام هستند به نقد سیاست خارجی دولت پرداخت.

ظریف ممنوع‌التصویر است؟!

نخستین خبر از سخنرانی ظریف در شبکه‌های تلویزیونی به جز شبکه خبر، در بخش خبری ۲۴ شبکه تهران اعلام شد؛ ۱۸ دقیقه پس از آغاز خبر و به مدت کمتر از یک دقیقه، خبر ۹ صبح روز بعد شبکه یک سیما اما این خبر را به‌عنوان نخستین خبر خود انتخاب کرد. و این دو مورد تمام دقایق بازتاب نطق مهم وزیر امور خارجه ایران در تمامی بخش‌های خبری شبکه‌های یک، دو، سه، چهار و پنج سیمای جمهوری اسلامی بود!

وضعیت اطلاع‌رسانی در شبکه خبر نیز تفاوت چندانی با دیگر شبکه‌ها نداشت. در بخش‌های خبری مشروح این شبکه به استثناء خبر ۲۳ که نخستین بخش خبری بازتاب‌دهنده گفته‌های ظریف در این نشست بود، تنها دو بخش خبری ۹ صبح و ۱۳ این خبر را بازتاب دادند؛ یکی ۱۹ دقیقه پس از آغاز اخبار و دیگری ۱۲ دقیقه بعد از شروع اعلام خبرها!

این موضوع باعث شد تا برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش‌هایی کنایه‌آمیز به نوع عملکرد صداوسیما در اطلاع‌رسانی از اقدامات و اظهارات وزیر امور خارجه با ادبیاتی کنایه‌آمیز از «ممنوع‌التصویر شدن ظریف» بگویند.

در روزنامه‌های اصولگرا نیز وضعیت به همین شکل بود. به استثناء روزنامه‌ی جوان که تیتر یک خود را به سخنرانی ظریف اختصاص داده است، روزنامه‌ی رسالت با تیتری اعتراضی به سراغ گفته‌های ظریف رفته، وطن امروز به تمجید از روسیه و‌ چین پرداخته و‌ کیهان در گوشه‌ی پایین صفحه با اشاره‌ای مختصر از کنار نشست شورای امنیت و سخنان ظریف گذشته است.

ظریف ممنوع‌التصویر است؟!ظریف ممنوع‌التصویر است؟!ظریف ممنوع‌التصویر است؟!ظریف ممنوع‌التصویر است؟!


بخشی از واکنش‌ها به نطق ظریف در شورای امنیت را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز می‌خوانید:

سیدعطاءالله مهاجرانی: ‏بيش از سى سال است از زمان مذاكرات صلح ايران و عراق در ژنو و نيويورك با دكتر ظريف آشنا هستم. كشور ما در تاريخ سياست و ديپلوماسى خود هيچگاه وزير خارجه اى همانند ظريف، نه پيش از انقلاب و نه پس از آن نداشته است. دانش حقوقى و سياسى مناسب، تجربه طولانى در وزارت خارجه، تسلط بر زبان، ‏آشنايى با پيچيدگى ها و زواياى سياست، سلامت نفس و اصالت ويژگى هاى دكتر ظريف است. دفاع او در جلسه ديروز شوراى امنيت نشانى از همين جامعيت او بود. بديهى است كه براندازان نوميد، كاركنان دون پايه شبكه هاى فارسى وابسته، موضع و دفاع ظريف را نپسندند. كودكان به درخت ميوه دار سنگ مي زنند.

حسام‌الدین آشنا: ‏‎#ایران به قامت تاریخ بلندش برای دفاع از حقوق و منافع خود در شورای امنیت ایستاد.
‎#ظریف نام و مرام مصدق را در استدلال حقوقی و بین‌المللی زنده کرد.
‎#کدخدا هم حتی نتوانست رعیتش را با خود همراه کند چه برسد به روسیه و چین!
استکبار حیله‌های دیگری هم در آستین دارد.
‎#هوشیارباشیم .

میثم شرفی: ‏برخی از دوستان! ارزشی حمله به ظریف را فراموش نکنند، خلاصه پمپئو دست تنها بود در جلسه

رضا رئیسی: ‏به سخنان ‎#ظریف در جلسه ش.ا نگاه میکردم
فارغ از متن و هوشمندی در بکارگیری عبارات و نقل قول تاثیر گذار از ‎#مصدق نکته جالب تسلط وزیر امور خارجه به زبان انگلیسی بود
فرض کنید قرار بود سعید جلیلی یا دیگرانی از این تریبون حرف بزنند،انصافا تکلیف چه بود؟حرف ساده می توانستند بزنند؟

حسین دهباشی: ‏بله. انصافا دکتر ظریف و دکتر مصدّق شباهت دارند. هردو ایران‌دوست، هردو تحصیلکرده، هردو مسلط به زبان‌های انگلیسی و فرانسه، هردو پاک‌دست، هردو پرتلاش، هردو محترم، هردو خوش‌صحبت و هردو ساده‌دل و سرخورده از اعتماد به وعده‌های آمریکا. مصدّق البته شجاع‌تر و راستگوتر بود.

وحید هروآبادی: ‏ظریف سخنرانی‌اش را با نقلی از دکتر مصدق آغاز کرد، همان مصدقی که یک خیابان به نامش را بر نمی‌تابند، همان مصدقی که از او کینه‌ها دارند، همان مصدقی که ایرانیان دوستش دارند و هرچه فکر می‌کنند هیچ چیز ظریف به مصدق نرفته است

حمیدرضا مهدیزاده:‏‎#ظریف در سخنرانی پریشب ‎#شورای_امنیت از دکتر ‎#مصدق گفت.
خیلی ها ستایش کردند و بعضی هم فحاشی!
نه ظریف مصدق است
نه روحانی قوام السلطنه
نه برجام ملی شدن صنعت نفت
نه ترامپ چرچیل
و نه آقای خامنه ای محمدرضا شاه.
ولی ایران باشکوه امروز به عزای ‎#فقر. و ‎#مصیبت ملتش نشسته است.
کاش بفهمند!

زهرا: ‏بارها گفته ام و بار دیگر میگویم:
هر اتفاقی که بیفتد من به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، اقای ظریف افتخار میکنم.

احسان منصوری: ‏اینها از کارکنان ایرانی رادیو بی‌بی‌سی در دهه ۳۰ هم وطن فروش‌تر و قلم به مزدترند. آنها در اعتراض به تبلیغات علیه مصدق ۲ هفته اعتصاب کردند. این نسل جدید ولی مطلقا شرم ندارد.
مطمئن باشید ۶۰ سال دیگر نسل بعدی شان خودش را پیرو راه ظریف نشان می‌دهد و به نماینده بعدی ایران حمله می‌کند.

علیرضا آقاعمو: ‏این بخش از سخنرانی دکتر مصدق در سال ۱۳۳۰ در شورای امنیت هم هنوز مصداق داره. دکتر ظریف می‌تونه در سخنرانی‌های داخلی‌ش بهش اشاره کنه:
«مردمی که در آبادان یعنی جایگاه معروف‌ترین تصفیه‌خانه نفت جهان زندگی می‌کنند … حتی از ضروریات اولیه زندگی نیز محروم می‌باشند»

علی صراف: ‏نه ظریف چیزی از مصدق کم داره نه حق ایران برای انرژی هسته ای چیزی از حق ایران برای اداره صنعت نفتش کم داره و نه ایستادگی مقابل آمریکا از مقابل انگلیس کمتره اما محافظه کاران با گرفتن آزادی های اجتماعی مردم باعث‌ شدند پشت ظریف خالی باشه.
فشار اقصادی قابل درکه، قلدری داخلی نه.

آزاده: ‏پمپیو یک لمپن با دانش و اطلاعات عمومی پایین است مانند اربابش ترامپ. آنها یک قانون بلدند و آن قانون جنگل است. من قویترم پس باید به بقیه زور بگویم. دیپلماسی در فرهنگ‌ لغت آنها تعریف نشده. در مقابل دکتر ظریف مرد عرصه دیپلماسی و بسیار آگاه است که این را حتی مخالفانش هم اذعان میکنند!

سیامک رحمانی: ‏ظریف الان در شورای امنیت سازمان ملل جمله‌ای رو گفت با این عنوان که “به قول نخست وزیرمون مصدق…”
من اگر عضو شورای امنیت بودم بهش میگفتم مرد حسابی! شما تو تهران یک خیابون نمی‌تونید به نام مصدق کنید. اینجا واسه ما “نخست‌وزیرمون” نکن!

محسن میلانی: ‏دیروز در شورای امنیت سازمان ملل آقای ظریف سخنرانی خود را با نقل قول هایی از مرحوم محمد مصدق هم آغاز و هم تمام کرد. این نشانه محبوبیت ملی گرایی ایرانی در ‎#ایران است و نام نیکی که مصدق از خود در جامعه بین الملل به جای گذاشته است.

لیلا نریمانی: ‏از سعودی و ترامپ بودجه میگیره، تو بلاد غرب نشسته زیر پتو به ملت ایران دستور میده براندازی کنند تا ایشون بتونه برگرده ایران پست و مقام بگیره، اونوقت میگه ظریف چرا اسم مصدق رو آورد؟! آره بابا، فقط تو خوبی، تو اسم مصدق رو بیار، ای قهرمان مبارزه با استبداد! ای از خودگذشته! ای عنتر!

امیر شریف: ‏دکتر ‎#ظریف آرام و موقر ‌‌و مسلط بر کار خودش است و آن را به بهترین نحو انجام می دهد. ‎ظریف از اینکه هستید و از کیان کشور و اسلام در دستگاه دیپلماسی دفاع می کنید متشکریم. حرف های دشمنان داخلی و خارجی ایران خللی در باورتون ایجاد نکند. مردم دوستتان دارند و حامی شما هستند.

مرتضی کاظمیان: ‏مصدق؟! چرا ظریف سخنان خود را با استناد به سخنرانی‌های رهبران جمهوری اسلامی شروع نمی‌کند؟
برکشیدن یکی از نمادهای ملی‌گرایی و دموکراسی‌خواهی برای تداوم اقتدارگرایی و خودکامگی، ابتذال سیاست‌ورزی است و تزویر و سوء‌استفاده‌ای که هیچ عاید مجری‌اش نمی‌کند.

سیاوش فلاح‌پور [در پاسخ به کاظمیان]: ‏آقای ظریف لطفا از این به بعد سخنانت رو با جملات ملک عبدالعزیز فقید شروع کن که شائبه‌ای پیش نیاد

پیمان احمدی: ‏انشالله جناب ظریف در سالگرد ‎#مصدق به عدم اجازه برگزاری مراسم در احمدآباد هم معترض شده این سالها و من ندیدم…
راستی در ایران زندانی سیاسی و عقیدتی داریم یا نه؟

امیررضا نظری: ‏به رغم مدعیانی که منع عشق کنند
جمال چهره تو حجت موجه ماست
یقینا نام وزیر باهوش و مقتدر امور خارجه،جناب آقای دکتر ‎#ظریف به پاس خدمات ارزنده در عرصه دیپلماسی،در تاریخ جاودانه خواهد شد.

حامد گوهری‌پور: ‏سخنرانی ‎#ظریف در جلسه‌ی شورای امنیت کم‌نظیر و نقل قول به‌موقع‌اش از دکتر ‎#مصدق بی‌نظیر بود. باید تأسف خورد به حال کسانی که فرصت طلایی صلح پایدار را از جهان گرفتند؛
از ترامپِ نژادپرستِ قلدر تا محافظه‌کاران ابله داخلی

امیر: ‏نخست وزیری که امروز ‎#ظریف در آغاز و خاتمه سخنانش از مواضع او یاد کرد، همان کسی است که چندین دهه در کتاب های درسی به بدی از او یاد می شود، تلویزیون و رسانه های همسو هر سال علیه او برنامه میسازند و بعد از ۴۰ سال با کلی منت، خیابانی کوچک در تهران به نامش شده است.

امیرعلی ابوالفتح: ‏حتی یک کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل نیز اقدام ‎#امریکا را در خروج از ‎#برجام تائید نکرد.
شکست دیپلماتیک دولت ‎#ترامپ

م. حداد: ‏این کاریه که ‎#برجام کرد
کاش اندازه یه ارزن درکی از قدرت دیپلماسی و سواد و وطن‌پرستی دکتر ‎#ظریف رو دشمنای داخلیش میداشتند…

سجاد عابدی: ‏کیهان و رسانه‌های تندرو اگه شرف داشته باشن؛فردا باید تیتر روزنامه‌‌هاشون و بزنن سخنرانی انقلابی ‎#ظریف در نشست شورای امنیت سازمان ملل

مرتضی هاشمی: ‏ظریف که سخنرانی رو با یاد مصدق و یادآوری کودتا شروع کرده بود،‌ با نقل قولی از دفاعیه‌ی مصدق در برابر شورای امنیت سازمان ملل تمام کرد.

جلال برزگر: ‏آمریکا در شورای امنیت درباره ایران و ‎#برجام بین ۱۴ کشور بازهم سنگ روی یخ شد؛ اما صدا و سیما بر طبل شادانه نکوفت.آمریکا ستیزی بهانه ست، اصل دولت (رای مردم) نشانه ست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار