فعال رسانه‌ای اصولگرا وقایع مجلس شورای اسلامی هنگام سخنرانی وزیر امور خارجه را دور از انتظار ندانست و گفت: اگر کسی منطق داشته باشد نیاز به داد و بیداد و عصبانیت ندارد و همین که داد می‌زنند یعنی حرفی برای گفتن ندارند.
کد خبر: ۸۷۱۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳ 06 July 2020

محمد مهاجری، درباره حضور وزیر امور خارجه و ارائه گزارش به مجلس یازدهم و همچنین اظهارات محمد جواد ظریف، گفت: در همه دنیا سیاست خارجی و روابط بین الملل از حساس‌ترین موضوعاتی است که احزاب و شخصیت‌های سیاسی با وسواس زیاد وارد آن می‌شوند و معمولا حرفی نمی‌زنند که در روابط شان با دنیا تنش ایجاد کند.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا افزود: این موضوع البته استثنائاتی هم دارد که ترامپ یکی از آنهاست و حرف‌های احمقانه اش گاه و بیگاه اعتبار او و کشورش را در دنیا بی اعتبار می‌کند. وزیرخارجه آمریکا که کمی از او عاقل‌تر هم هست، گاهی رفتارهایش مانند اوست. در کشور خودمان هم از این آدم‌ها کم نداریم.  

کسی که منطق دارد فریاد نمی‌زند

مهاجری با اشاره به حواشی رخ داده هنگام سخنرانی ظریف، با بیان اینکه آنچه در این جلسه گذشت اصلا دور از انتظار نبود، یادآور شد: اهانت عده‌ای که سیره شان شعار است، روشی است که باید در ۴ سال آینده به آن عادت کنیم. متاسفانه اکثر افرادی که امروز در جلسه داد می‌زدند درک حداقلی هم از سیاست خارجی ندارند.  خیلی دوست دارم در جایی جمعشان کنم و از آنها بخواهم ۲۰۰ کلمه درباره محتوای برجام بنویسند؛ نتیجه اش روشن است و مطمئنم نمی‌توانند.

این فعال اصولگرا افزود: اگر کسی منطق داشته باشد نیاز به داد و بیداد و عصبانیت ندارد. همین که داد می‌زنند یعنی حرفی برای گفتن ندارند. نماینده ای که همه مشکلش با وزیر امور خارجه این است که چرا وی را وقتی که در دوره قبلی نماینده بوده با خودش به سفر خارجی نبرده، چه انتظاری باید از او داشت؟

عده ای می‌خواهند سیاست خارجی را به موضوعی کف خیابانی تبدیل کنند 

مهاجری خاطرنشان کرد: بطور خلاصه اینکه متاسفانه بخشی از مجلس می‌خواهد موضوع سیاست خارجی را به یک موضوع کف خیابانی تبدیل کند و سطحش را به دعواهای بچگانه جناحی بکشاند. اگر قوه عاقله‌ای برای مهار این افراد به وجود نیاید باید منتظر خسارت‌های بزرگی برای کشور باشیم که نتیجه‌اش سر سفره مردم معلوم خواهد شد.

پایان بندی قالیباف نشان داد بارقه‌ای از امید وجود دارد

مهاجری افزود: این نکته را هم اضافه کنم که پایان‌بندی رئیس مجلس نشان داد که هنوز بارقه ای از امید وجود دارد. امیدوارم امیدم با گذشت زمان تقویت شود.

سردبیر خبرآنلاین درباره ادعای برخی از نمایندگان مبنی بر  انفعال دستگاه دیپلماسی برابر قدرتهای بزرگ، تاکید کرد: کسی می‌تواند چنین ادعایی کند که لااقل در یک مذاکره حضور داشته باشد. بسیار از کسانی که چنین اتهامی به ظریف می‌زنند حتی بلد نیستند با منتقدان داخلی‌شان هم حرف بزنند و آنها را قانع کنند.

وی افزود: ضمن اینکه اگر ظریف برابر خارجی‌ها منفعل بود مقامات عالی نظام اجازه ورود او را به مذاکرات برجام نمی‌دادند. اگر برجام دچار مشکل شد ربطی به نحوه کار ظریف نداشت. اتفاقا ظریف همه جا سه اصل حکمت، عزت و مصلحت را که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته اند رعایت کرده است. نمونه اخیرش همین سخنرانی اخیر او در جمع اعضای شورای امنیت سازمان ملل بود.

میدان مذاکره با معرکه چاقوکشی تفاوت دارد

مهاجری ادامه داد: متاسفانه عده ای میدان مذاکره با معرکه چاقوکشی اشتباه می‌گیرند، فکر می‌کنند مثلا تیم مذاکره کننده باید به طرف مقابل بطری آب پرت کند. نمایندگانی که ظریف را به چنین اتهاماتی متهم می کنند الفبای کار دیپلماسی را نمی دانند.

تصور «برجام» موجب تصدیق است

مهاجری درباره انتقاد برخی نمایندگان از موافقتنامه چندجانبه هسته ای (برجام)، گفت: برجام از موضوعاتی است که تصورش موجب تصدیق است. بسیاری از نمایندگان و غیرنمایندگانی که علیه برجام حرف می‌زنند از منافع فراوانش خبر دارند اما این افراد یک هنر بزرگ دارند که می‌توانند اعتقاداتشان را پنهان کنند و به خواسته جناحی و حزبی شان پاسخ مثبت دهند.

این فعال سیاسی افزود: تردید ندارم اگر آقای جلیلی مسئول مذاکرات برجام بود و به همین نتایج دست می یافت الان عده ای برایش به اندازه بعضی روایات و احادیث ارزش قائل می‌شدند. الان که شرایط سخت آن روزها وجود ندارد و قطعنامه‌های ششگانه علیه ایران که حتی روسیه و چین هم به آن رای داده بودند بدلیل مذاکرات برجام بلااثر شده، عده ای خود را به نسیان زده اند.  

مهاجری تاکید کرد: برجام یک فرصت بی نظیر در تاریخ معاصر ماست. اگر برابر آن سنگ اندازی نمی‌شد می‌توانست میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور را رقم بزند. وقتی ما خودمان با دست خودمان برجام را زمین زدیم چرا باید ناسزایش را به دیگران بگوییم. اگر دندان سر جگر گذاشته بودیم و سرمایه گذاری‌های خارجی در خدمت تولید و صنعت درمی‌آمد، با روی کارآمدن ترامپ او فرصت و جرات پیدا نمی ‌کرد تحریم کند چون عملا باعث می‌شد بازگشت سود سرمایه ای که در ایران در قالب کارخانجات مشغول سودآوری است به خودشان برنگردد.

وی ادامه داد: در واقع هر تحریمی به معنای تحریم خودشان بود. ما بیش از ۲ سال قضیه را کِش دادیم و اگر زودتر کار مذاکرات و اقدامات بعدی اش را به پایان برده بودیم الان  در اقتصاد، تولید و معیشت بسیار جلوتر از الان بودیم. این را همه می‌دانند که سرمایه گذاری امنیت می‌آورد و ما می‌توانستیم با جذب سرمایه‌های خارجی، برای خودمان حاشیه امن درست کنیم.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا اضافه کرد: نکته ای را هم بعضی افراد مطرح می‌کنند که باید از سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور استفاده کرد. خب چرا معطل هستید؟ سالهای طولانی است که این حرف زده می‌شود اما یک میلیون دلار هم جذب نشده. چرا؟ چون سرمایه گذار وقتی می‌بیند مجلس و سیاسیون ما با وزیر امور خارجه خودمان این رفتار را می‌کنند می‌تواند پیش بینی کند با او چه خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار