کد خبر: ۸۷۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸ 06 July 2020

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: کشتی متخلف ترال در چابهار توقیف و براساس حکم صادره به مدت ۳۰ روز از فعالیت صید و صیادی محروم شد.

محمد شهلی‌بر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در همین راستا اداره ضوابط و معیارهای صید فراساحلی اداره کل شیلات استان که مسئولیت رصد شبانه روزی کشتی های صید صنعتی حاضر در منطقه را از طریق سامانه پایش بر خط VMS برعهده دارد، تخلف صیادی شناور صید صنعتی کشتی فردوس سه و ناخدای آن را رصد و گزارش کرددند.

وی ادامه داد: پس از پیگیری ها و بررسی های صورت گرفته در کمیسیون رسیدگی به تخلفات صیادی استان و محرز شدن تخلف شناور مذکور به علت خاموش کردن سامانه آنلاین و صید در خارج از محدوده صیدگاه تعیین شده، طبق ماده ۴۷ آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از منابع آبزی به مدت ۳۰ روز از فعالیت صید و صیادی محروم شد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: حکم صادره با ابلاغ به مالک شناور و ناخدای آن اجرا و در صورت تکرار تخلف در زمان بعد از محرومیت، پرونده وی به مقام محترم قضایی ارجاع تا طبق قانون با متخلف برخورد شود.

وی بیان کرد: با وجودی که صید صنعتی از نظر ارز آوری نیاز جامعه است اما نباید از صید سنتی و صیادان سیستان و بلوچستان غافل شویم و تمام تلاشمان باید رونق کسب و کار و معیشت صیادان استان باشد.

شهلی‌بر ادامه داد: صیدگاه شناورهای صید صنعتی بالاتر از هشت مایل، از خط مبدا از ساحل است و در صورت هر گونه تجاوز شناورهای صید صنعتی به پایین‌تر از هشت مایل تخلف محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: اداره فرا ساحل اداره‌کل شیلات سیستان وبلوچستان بصورت شبانه روزی و آنلاین شناورهای صید صنعتی را رصد می‌کند.

فعالیت سه فروند کشتی صنعتی ترال در آب های دریای عمان 

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امسال در کل کشور هشت مجوز برای صید کشتی های صنعتی(ترال) صادر شده و از این تعداد سه فروند کشتی در خارج از فصل صید شناورهای سنتی در محدوده دریای عمان به فعالیت صید مشغولند چون در این زمان مشهور به فصل مونسون امکان دریاروی سایر شناورها وجود ندارد.

 شهلی‌بر افزود: فعالیت شناورهای صید صنعتی یا به نوعی کشتی های مشهور به ترال با تعداد ۶۳ فروند در کل کشور از اوایل دهه ۷۰ شمسی آغاز شده و با توجه به کاهش میزان ذخایر آبزیان در سال‌های بعد و بر اساس تصمیمات سازمان شیلات ایران در راستای مدیریت صید و حفاظت و بازسازی ذخایر، نسبت به کاهش شناورها بصورت تدریجی اقدام شده به طوریکه در سالجاری فقط برای هشت فروند کشتی ترال اجازه نامه صید از سوی معاونت صید سازمان شیلات ایران صادر شده و هم اینک در محدوده دریای عمان از این تعداد فقط سه کشتی کار صید به روش ترال را انجام می‌دهند.

وی گفت: کشتی‌های صنعتی (ترال) هر کدام ۵۰۰ تن ماهی از نوع ماهیان حرام گوشت شامل یال اسبی و ماهی مرکب برای صادرات و ماهیان حسون و سلطان ابراهیم برای بازارهای داخلی صید می‌کنند، هر فروند کشتی موجود ۳۰ نفر اشتغال داشته و در هر فصل ۴.۵ ماهه هر کدام حدود ۵۰۰ هزار دلار ارزآوری دارند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اظهارداشت: کشتی‌های صید صنعتی ترال به عنوان نخستین ناوگان صید صنعتی در کشور به منظور صادرات به اتحادیه اروپا و کشورهای پیشرفته با سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت بانک‌های عامل راه اندازی شده‌اند و در دریای عمان به صید گونه‌های مختلف که امکان استحصال این گونه ماهیان برای شناورهای سنتی و کوچک امکان پذیر نیست، مشغول هستند.

وی ادامه داد: ۲۴ هزار صیاد در ۹بندر ماهیگیری و ۲ جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهرکنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جُد، تنگ و پسابندر و ۶ شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان فعال هستند.

شهلی بر با اشاره به اینکه حدود یکهزار فروند لنج و یکهزار و ۵۰۰ فروند قایق صیادی مجوزدار در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در بنادر چابهار و کنارک فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: سالانه صیادان این استان ۳۱ درصد صیدکل کشور، ۳۶ درصد صید آب‌های جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را انجام می‌دهند که این فعالیت‌ها چابهار و کنارک را در رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند قرار داده است.

وی اظهارداشت: چابهار و کنارک همچنین با دارا بودن ۴۲ درصد سهم صید در میان استان‌های جنوبی، ۴۰ درصد سهم صید ایران و تامین بیش‌از ۶۰ تا ۷۰ درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار