خیلی‌ها تصور می‌کنند همین‌که نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها منفی شد دیگر باید خیالشان راحت باشد چون بیماری را قرار نیست به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایشان منتقل کنند پس می‌توانند با خیال راحت به دیدن دوست و فامیل بروند و از اینکه ناقل بیماری نیستند خوشحال باشند. سؤالی که اینجا پیش میآید این است که آیا نتیجه منفی تست کرونا می‌تواند قطعی باشد؟
کد خبر: ۸۷۱۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵ 06 July 2020

یکی از ابهاماتی که در حال حاضر وجود دارد این است که ما دقیقاً نمی‌دانیم تست کرونا در مورد افرادی که نشانه‌ای ندارند آیا جواب می‌دهد یا نه. همین مسئله برای محققان ابهام زیادی به وجود آورده است. تست کرونا ممکن است نتواند مقدار کمی از ویروس را نشان دهد. در این حالت فرد ممکن است سالم باشد و بدون علائم تست بدهد، تست او هم منفی شود اما مقدار بسیار کمی از ویروس در بدن او موجود باشد که در حال تکثیر است اما مقدارش به آن حدی نرسیده که در آزمایش دیده شود. به دلیل وجود این شک و تردیدها باید با احتیاط بیشتری درباره مهمانی رفتن، جشن گرفتن و درمجموع حضور در جاهای شلوغ عمل کنیم. به همین خاطر است که کارشناسان می‌گویند نتیجه منفی تست کرونا به ما مجوز نمی‌دهد که مثل روزهای پیش از کرونا رفتار کنیم، این آزمایش تنها می‌تواند احساس بهتری به ما بدهد که هنوز مبتلا نشده‌ایم.

جواب منفی جواب قطعی نیست

درک غلط از معنای منفی بودن آزمایش می‌تواند فاجعه‌بار باشد. یک مطالعه در چین نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از ابتلاها ناشی از موارد بدون علامت است یعنی افراد فاقد علامت عامل انتقال بیماری هستند. به همین علت تنها جداسازی افرادی که احساس بیماری دارند کفایت نمی‌کند چراکه بخش بزرگی از انتقال بیماری در مرحله پیش از بروز علائم بیماری صورت می‌گیرد و جداسازی افراد دارای علامت به‌تنهایی نمی‌تواند زنجیره ابتلا را مدیریت کند. بعدازاینکه ویروس وارد بدن شد بین ۲ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا علائم خود را بروز دهد. متوسط زمان بروز علائم بیماری ۶ روز است به همین خاطر توصیه می‌شود که اگر با کسی که مبتلا است ارتباط داشته‌اید پس از ۴ روز از زمان تماس با فرد مبتلا آزمایش بدهید. اگر بلافاصله آزمایش بدهید ممکن است نتیجه تست منفی باشد درحالی‌که ویروس در بدن شما هست و در حال تکثیر است اما به‌اندازه‌ای نرسیده است که در آزمایش پیدا شود.

آزمایش کرونا همیشه یک منفی کاذب را به همراه دارد. منفی کاذب یعنی اینکه فرد مبتلا شده است اما آزمایش آن را نشان نمی‌دهد. منفی کاذب در روز اول ابتلا ۱۰۰ درصد است یعنی اگر در همان روزی که با فرد مبتلا تماس داشته‌اید آزمایش بدهید جواب آن قطعاً منفی است، منفی کاذب در روز پنجم ۳۸ درصد است یعنی بعد از ۵ روز از ابتلا باز هم ۳۸ درصد احتمال دارد که تست فرد مبتلا منفی شود. بعد از ۸ روز احتمال خطای آزمایش به ۲۰ درصد می‌رسد که باز هم درصد بالایی است.

رعایت نکات بهداشتی؛ مطمئن‌ترین راه

همه این نتایج به ما می‌گویند که فاصله اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی همچنان بهترین راهی است که برای متوقف کردن زنجیره ابتلا در اختیارداریم. سازمان غذا و دارو در مورد آزمایش کرونا هشدار داد که نتیجه منفی آزمایش به معنای مبتلا نبودن به ویروس نیست. صرف نمونه‌گیری و آزمایش گرفتن از افراد یک اداره، مدرسه، یا هر چیزی شبیه به آن یکی از راه‌هایی است که ازنظر روانی شاید احساس خوبی به افراد بدهد اما لزوماً آن‌ها را در مقابل ویروس امن نمی‌کند. در تفسیر نتیجه منفی آزمایش نباید فقط به برگه آزمایش اکتفا کرد. عواملی از قبیل سابقه بیماری‌، در معرض و یا در تماس بودن با افراد مبتلا و علائم بالینی فرد را باید در نظر گرفت.

منبع: The Atlantic

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار