کد خبر: ۸۷۱۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶ 06 July 2020

گروهی از محققان آزمایشگاه نانو مهندسی سطح دانشگاه تهران با الهام از بدن نوعی سوسک در صحرای نامیب آفریقا دستگاهی برای تولید آب از رطوبت طراحی کردند که اخیرا سرمایه‌گذاری از کشور چین متقاضی خرید این محصول است و به گفته آنها خط تولید این دستگاه در چین راه اندازی می‌شود.

علیرضا علی‌محمدی از محققان این طرح با اشاره به طراحی دو دستگاه تولید آب از رطوبت هوا، گفت: یکی از دستگاه‌های ساخته شده برای تولید آب در رطوبت‌های نسبی بالاتر از ۷۰ طراحی و ساخته شده و مناسب برای مناطق شرجی چون شهرهای شمالی و جنوبی کشور است.

وی با بیان اینکه این دستگاه همچنین در نیروگاه‌ها نیز کاربرد دارد، اظهار کرد: نیروگاه‌هایی که از آب به عنوان سرمایش استفاده می‌کنند، بخش زیادی از آب در قالب بخار از بین می‌روند و اگر این دستگاه در جلوی مسیر خروجی بخار آب قرار گیرد می‌تواند تا ۵۰ درصد آب را به چرخه باز  گرداند.

به گفته این محقق، کاربرد این دستگاه در نیروگاه‌ها موجب صرفه‌جویی در مصرف آب خواهد شد.

علیمحمدی در خصوص مکانیزم عملکردی این دستگاه با بیان اینکه در طراحی این دستگاه از بدن سوسکی در صحرای "نامیب" آفریقا الهام گرفته شده است، توضیح داد: بدن این سوسک به گونه‌ای است که بخشی از سطح پوست این موجود آب گریز و بخش دیگر آن آب‌دوست است که در بخش آب‌دوستی، آب را جذب می‌کند و این دستگاه براساس این مکانیزم طراحی شده است.

وی با بیان اینکه این دستگاه در کشور نتوانست جذب سرمایه گذار داخلی داشته باشد، گفت: ولی سرمایه‌گذاری از کشور چین متقاضی خرید این دستگاه است که با امضای قراردادی قرار است خط تولید آن در این کشور راه اندازی شود.

این محقق آزمایشگاه نانو مهندسی سطح دانشگاه تهران با بیان اینکه دستگاه دیگری برای تولید آب از رطوبت در مناطقی با رطوبت‌های نسبی پایین‌تر بیش از ۱۰ درصد مانند بیابان‌ها ساخته شده است، یادآور شد: این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که قادر است در مناطق بیابانی در شبانه روز در بیابان ۱۲ لیتر آب تولید کند.

وی با بیان اینکه این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی مزیت‌های زیادی دارد، خاطرنشان کرد: نمونه‌های خارجی قابل استفاده در رطوبت‌های نسبی بالای ۵۰ درصد است ضمن آنکه در شبانه‌روز چهار لیتر آب تولید می‌کند ولی این دستگاه در بیابان قادر به تولید ۱۲ لیتر آب است.

به گفته وی این دستگاه در مناطقی با رطوبت‌های بالاتر مانند شهر تهران با رطوبت ۳۰ درصدی با ۳۰۰ وات نیرو می‌تواند ۲۴ لیتر آب از رطوبت هوا تولید کند.

علی‌محمدی با بیان اینکه این دستگاه برای کار کردن نیاز به نوعی نانو پودر دارد که از خارج وارد می‌شود، ادامه داد: قیمت هر کیلو این پودر ۱۲ هزار دلار است از این رو استفاده از این نانو پودر در این دستگاه مقرون به صرفه نبود از این رو سانتریفیوژی برای تولید این پودر تولید کردیم.

محقق این طرح اضافه کرد: این سانتریفیوژ، نانو موادی به قطر بیشتر از ۷۰ نانومتر را تولید می‌کند.

 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار