مدیرعامل شرکت خط لوله انتقال گاز مکران اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه گازرسانی از ایرانشهر به چابهار از پیشرفت حدود ۵۰ درصدی برخوردار است و پیش بینی می‌شود حداکثر تا بهار سال ١٤٠٠ به بهره‌برداری رسیده و سرآغاز تحول در صنایع مختلف، تامین سوخت نیروگاه برق، فولاد، پتروشیمی و سایر کارخانه‌های بزرگ در سواحل مکران و اشتغال هزاران نفر خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۷۵۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱ 20 July 2020

 احمد بازش اظهار داشت: در بخش اجرا حدود ٥٠ دستگاه بلدوزر و بیل مکانیکی برای عملیات مسیرسازی و حفاری کانال در پروژه فعال هستند.

وی افزود: قطعه اول این خط تا کیلومتر ٩٤ با لوله ٥٦ اینچ اجرا می شود که پیمانکار تامین کننده لوله حدود ۳۵ کیلومتر لوله را به محل پروژه حمل کرده و از مقدار باقیمانده حدود ٣٠ کیلومتر لوله ٥٦ اینچ مسیر بمپور به ایرانشهر با لوله ٣٠ اینچ تعویض و لوله های ٥٦ اینچ در ادامه قطعه اول استفاده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خط لوله انتقال گاز مکران با بیان اینکه ورق بقیه لوله‌های قطعه اول از کشور چین سفارش‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: در بخش اجرایی این قطعه حدود ٢٠ دستگاه بلدوزر در ۲ اکیپ در حال مسیرسازی هستند و عملیات مسیرسازی حدود ٧٥ کیلومتر از این قطعه قبلا بوسیله شرکت مکران انجام شده است.

وی گفت: قطعه دوم شامل ٤٨ کیلومتر خط لوله ٥٦ اینچی (از کیلومتر ٩٤ تا ١٤٢) و پیمانکار آن نیز قرارگاه خاتم الانبیاء در بخش تامین لوله، حدود ٢٢ کیلومتر لوله از باقیمانده لوله پروژه های قبلی قرارگاه در حال حمل به محل پروژه است و در بخش اجرا در آیتم های مسیر سازی و حفاری کانال، پیمانکار فعال است.

بازش ادامه داد: قطعه سوم شامل ٥٩ کیلومتر خط لوله ٥٦ اینچ (از کیلومتر ١٤٢ تا ٢٠١) با پیمانکاری شرکت ایران آروین، ورق لوله های این قطعه از کشور چین وارد گمرک ماهشهر شده و بخشی از این ورق ها برای ساخت و پوشش لوله از گمرک ترخیص و به لوله سازی حمل شده است.

مدیرعامل شرکت خط لوله انتقال گاز مکران گفت: قطعه چهارم نیز شامل ٥٠ کیلومتر خط لوله ٤٢ اینچ، ٢٠ کیلومتر خط لوله ۲۰ اینچ و ٢٥ کیلومتر خط ۱۶ اینچ بوسیله پیمانکار شرکت جهاد نصر کرمان در حال کار است.

بازش با اشاره به اینکه بخش اعظمی از عملیات مسیرسازی خط ٤٢ اینچ تکمیل شده است، خاطرنشان کرد: ورق لوله های ٤٢ اینچ در کشور چین سفارش گذاری و در حال ساخت و بخشی از این ورق ها آماده حمل است. ورق لوله های ٢٠ و ١٦ اینچ از فولاد مبارکه تامین و برای ساخت لوله به کارخانه لوله سازی اهواز حمل خواهد شد.

گاز محرک پروژه های بزرگ سواحل است
مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعتبار در نظر گرفته شده در این پروژه از سوی شرکت ملی گاز ایران حدود ٥٦٠ میلیارد تومان و ١٨٠ میلیون یورو بوده که تاکنون پرداخت و پیش پرداخت‌های بخش کالا و اجرا و پرداخت کلیه صورت وضعیت‌های اقدامات، انجام شده است.

علیرضا منیری‌ابیانه افزود: انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار با هدف گازرسانی به مردم منطقه، تامین سوخت مورد نیاز طرح های بزرگ پتروشیمی، فولاد و استفاده نیروگاه‌های برق در حال انجام است.

وی ادامه داد: از مجموع ۲۹۰ کیلومتر خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار ۲۰۱ کیلومتر لوله ۵۶ اینچ، ۵۰ کیلومتر ۴۲اینچ، ۲۰ کیلومتر ۲۰ اینچ و ۲۵ کیلومتر ۱۶ اینچ است.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران تصریح کرد: علاوه بر گازرسانی به مردم منطقه، خوراک و سوخت واحدهای پتروشیمی مکران تامین و بعلاوه سوخت طرح ‌هایی چون فولاد مکران و ۲ نیروگاه برق که هم اینک با گاز مایع، مازوت و گازوئیل کار می کنند، تامین می شود.

منیری‌ابیانه افزود: ظرفیت این خط ۵۰ میلیون مترمکعب در روز است که از این میزان ۳۰ میلیون مترمکعب به مصرف واحدهای پتروشیمی مکران خواهد رسید، ۱۰ میلیون مترمکعب در اختیار ۲ نیروگاه برق چابهار و کنارک و سایر طرح‌ های صنعتی و معدنی قرار خواهد گرفت و روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب نیز برای مصارف خانگی و دیگر واحدها اختصاص خواهد یافت.

چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان و در ساحل دریای مکران (عمان) قرار دارد.

منبع: نفت ما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار