کد خبر: ۸۹۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹ 31 August 2020

یکی از مبلغان شیعه در شهر مالمو نکاتی را درباره وضعیت مسلمانان سوئد و همچنین جنایت اخیر قرآن سوزی بیان کرد.

روز جمعه ۲۸ اوت تظاهرات غیر قانونی و بدون مجوز ضد اسلامی بوسیله گروه‌های راستگرا افراطی برگزار شد و در محله روزن گارشهر مالمو  یک جلد قرآن کریم آتش زده شد و یک قرآن دیگر هم در مرکز شهر بوسیله گروه‌های راست‌گرای افراطی لگد کوب شد. پس از این  اقدام غیر قانونی و قبیح چند افراط گرا، شهر مالمو شاهد اعتراضات و نا آرامی های گسترده ای بود به طوری که  پلیس سوئد از بازداشت ۲۰ نفر در پی نا آرامی‌ها و خشونت‌ها در شهر مالمو در جنوب سوئد خبر داد.

در همین راستا یکی از مبلغان شیعه در شهر مالمو در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه نکاتی را درباره وضعیت مسلمانان سوئد و همچنین جنایت اخیر بیان کرده که به این شرح است:

در حال حاضر یک صد هزار نفر از ایرانی ها در سوئد زندگی می کنند که  از دهه های قبل تا کنون در مراکز علمی و تخصصی مشغول به کار و فعالیت هستند. همچنین دانشجوهای زیادی در شهر های مختلف استکهلم ، مالمو و لوند و  شهرهای دیگر مشغول تحصیل هستند و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بین ۳ تا ۵ سال در این کشور به سر می برند  و  پس از اتمام تحصیل به ایران اسلامی باز می گردند.

در کشور سوئد مسلمانانی از ایران، افغانستان و برادران عرب زبان عراقی، لبنانی  حضوردارند. مسلمانان از کشور سومالی جمعیت نسبتا زیادی دارند و اکثرا اهل تسنن هستند. مراکز مختلفی از اهل سنت و شیعیان وجود دارد. مهمترین شهر در سوئد شهر استکهلم و مالمو و البته  گوتنبرگ است. بعد از استکهلم مهمترین شهر از لحاظ حضور مسلمان بالاخص حضورشیعیان شهر "مالمو" است.

مراکز مختلفی در مالمو وجود دارد؛ از جمله مرکز "المنتظر" وابسته به مرجع عالی قدر آیت الله سیستانی و  مراکز عراقی ها که از این مرکز ذکر شده مستقل است. مراکزاسلامی  افغانستان به نام  اهل بیت(ع) و  الهادی(ع) و  مرکز اسلامی ایرانی ها به نام  "اسکنه" که با مجوز رسمی  فعال است و پذیرای تعدادی از عزیزان افغانستانی نیز هست. همچنین علاوه بر برادران افغانستانی برادران عرب زبان عزیز ما و از عراقی ها در مرکز ما در مراسمات مختلف حضور دارند .

متاسفانه مسجد وهابی ها نیز در این کشور وجود دارد. مسجدی هم برای مسلمانان سنی مذهب ترکیه وجود دارد که مسجد بسیار بزرگی است و  برای خودشان جاذبه زیادی ایجاد کردند و پذیرای  همکیشانشان هستند.

مشکلات مالی و افراط گرایان مهمترین مشکلات پیش روی مسلمانان شیعه در سوئد است

مشکل بزرگ ما شیعیان در مالمو عدم وجود منابع مالی است که برای ما مشکلاتی ایجاد کرده است. البته  کمک هایی  در این زمینه از سوی  مردم انجام می شود، اما کافی نیست. ما مشکلات زیادی در زمینه مالی داریم البته از سوی مرکزامام علی (ع) استکهلم کمک هایی به ما دارند اما خود آنها نیز با مشکلات مالی روبر وهستند.

چند سالی است که افراط گرا ها آهسته کرسی های پارلمان سوئد را  به دست می آوردند اما هنوز نتوانستند اکثریت کرسی ها را به دست بیاورند تا حزب شان موفق شود که مسلمانان را تحت  فشار بگذارند؛ چه از لحاظ مالی و یا مانع تراشی برای برگزای مناسبات. هنوز کشور سوئد مثل دیگر کشورهای اروپایی همچون  آلمان و  فرانسه به آن حد نرسیدند که مسلمانان توسط افراط گرایان مورد آزار قرا بگیرند  ولی بعید نیست در آینده نه چندان دور در سال ۲۰۲۲ انتخابات پارلمانی حزب دموکرات های سوئد همان افراط گرا ها اکثر کرسی پارلمان این کشور را  به دست بیاورند  و مسلمانان خاصه شیعیان در معرض فشار قرار بگیرند.

درخواست مجوز برای قرآن سوزی ۲ ماه قبل داده شده است

حدودا دو ماه پیش فردی به نام " راس موس پالودان" رهبر حزب ملی گرا افراطی دانمارک درخواست مجوز معاذ الله  برای سوزاندن قرآن را و تجمعی  در منطقه "رزن گورد" مالمو - منطقه ای که ۹۰ درصد مسلمان در آنجا زندگی می کنند- داد تا  بعد از نماز جمعه ۲۸ اوت این قدام را انجام دهد.

 

 ابتدا پلیس سوئد مجوز به این اقدام نداد اما بعد از مدتی وی مجوز گرفت که در واکنش به این اقدام  مراکز مختلف عرب زبان و فارسی زبان بیانیه  ای به پلیس فرستادیم تا از این اقدام جلوگیری کنند و مجوزشان را  باطل نمایند و این عمل را منافی با آزادی بیان  اعلام کردیم.

در بخشی از این بیانیه اعلام کردیم "ما با مقامات مربوطه در وزارت فرهنگ و اداره حمایت از نهادهای مذهبی،پلیس و امنیت در سوئد(سیپو)  و همچنین اداره ال ام اس بی و انجمن ادیان اس آی ار در سوئد تماس گرفتیم و موضع خود را و مخالفت و اعلام بیزاریمان و اظهار نارضایتی خود را  از این اقدام ابراز نمودیم. از جمله مشکلاتی که با آن روبرو بودیم عدم همکاری  اتحادیه های  اسلامی اهل سنت بود که معتقد بودند سکوت بهترین اقدام در چنین شرایطی است."

 

 چند روز پیش از حادثه پلیس به درخواست مراکز مسلمانان احترام گذاشت و این کار را مخل در نظم عنوان کرد،که می تواند نظم شهرهای سوئد بالاخص مالمو را بر هم زند. خیلی از مسلمانان تهدید به کشتن پالودان کردند و گفتند در صورت وقوع این عمل شهرهای سوئد یا دانمارک را به آتش می کشند. بنابراین دولت و پلیس مجوز وی را  باطل کرند. اما روز  جمعه  "راس پالودان" به لغو مجوزش توجهی نکرد و به مرز سوئد و دانمارک آمد که وی را بازداشت کردند  و از سوئد او را اخراج کردند و به مدت ۲ سال وی را ممنوع الورود نمودند.

اما به طور غیر رسمی و غیر قانونی و  بدون مجوز متاسفانه دو سه نفر از همکیشان وی که دانمارکی بودند و دوربین به دست در منطقه "رزن گورد" مالمو که فیلمش موجود هست شروع به ریختن نفت بر روی قرآن و آتش زدن آن نمودند و عده ای تلاش کردند که جلوی آن ها را بگیرند اما موفق نشدند  و در همان زمان  در منطقه دیگری به نام "تری انگل"  گروه دیگری از هم کیشان افراطی گرا ضد اسلام  جمع شدند و شروع به لگد مال نمودن و توهین به قرآن نمودند در واقع  در یک زمان در دو منطقه به قران بی احترامی کردند.

 

بعد از این اتفاق همان جمعه شب مسلمانان در "رزن گورد مالمو " اقدام به تظاهرات نمودند و از این اقدام جنایت بار برائت و بیزاری خود را اعلام نمودند. چند لاستیک را آتش زدند و علیه این اقدام شعارهای الله اکبر سر دادند که پلیس ضد شورش حضور پیدا کرد و  بیش از ۴ و ۵ ساعت این شهر  شاهد تظاهرات گسترده بود. رئیس پلیس مالمو  تعداد تظاهر کنند گان را ۳۰۰ نفر برشمرد که  ۲۰ تا ۳۰ نفر از معترضان مسلمان  بازداشت شدند.  در حال حاضر نا آرامی ها متوقف شده اما آثار اعتراضات در خیابان ها پابرجا هست. در واقع این اقدام به طور غیر قانونی و بدون مجوز پلیس صورت گرفته  و با آنکه آن ملعون ممنوع الورود بوده، اما بعضی هم کیشانش به طور غیر قانونی دست به این کار زدند و سه نفرشان بازداشت شدند .

 

 

اقدامی که افراط گرایان  ضد اسلامی انجام دادند  قبح آن جای هیچ  توجیهی ندارد و انشاء الله جواب این جسارات به قرآن کریم را دریافت می کنند. اما ما از عده ای از مسلمانان گله داریم که زمانی که این ملعون این اقدام را انجام می داده عده ای از مسلمانان تماشاچی این منکر بزرگ بودند و اگر نمی توانستند  کاری انجام دهند نباید به عنوان  سیاهی لشگر عمل می کردند. جدا از اینکه این افراد باید به سزای عمل شنیع خود برسند و این اعمال باید محکوم شود، اما مسلمانان خصوصا آنها که در کشورهای غیر اسلامی و اروپایی زندگی می کنند به خصوص کشور دانمارک و سوئد که گروه های راست گرا افراطی و ضد مذهب و نژاد پرست دارند و می گویند نباید غیر از دانمارکی و غیر سوئدی در این کشور زندگی کند باید مراقب رفتارها و کردارهای خود باشند.

یک مبلغ یا یک دانشجو یا هر مسلمان دیگری که به هر دلیلی در این کشورها زندگی می کند باید مراقب اعمال و  رفتارش بیش از دیگران باشد. متاسفانه شاهد دروغ های برخی از مسلمانان بودیم که سر دولت کشوری در امور مالی کلاه گذاشتند. مثلا شخصی گفته فلج است و از ادراه بیمه چند میلیون کرون دریافت کرده در حالی که فلج نبوده. زمانی که افراطی ها این مسائل را می بینند، به ظاهر حکم می کنند و آن را به تمام مسلمانان و اسلام تعمیم می دهند. از این رو  باید مراقب باشیم تا به مقدسات ما توهین نشود و ضمن داشتن تعصبات دینی مراقب اعمالمان نیز باشیم تا شاهد چنین جساراتی به  اسلام عزیز نباشیم./خبرگزاری حوزه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار