کد خبر: ۸۹۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱ 13 September 2020

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «علوم و عالمانِ «گمراه کننده»» به نقد اظهارات اخیر حجت‌الاسلام محمدمهدی میرباقری پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

اخیراً آقای محمد مهدی میرباقری، عضو خبرگان رهبری و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و از نظریه‌پردازان در باب نسبت بین علم و دین؛ اظهار داشته است: «…انسان تا وقتی فرقان ندارد، نباید به سراغ کتب فیلسوفان غربی برود…». در ارتباط با این سخنان چند نکته قابل توجه است:

۱. می‌گوید: «انسان تا وقتی فرقان ندارد، نباید سراغ این کتاب‌ها برود»، باید دید منظور ایشان از «فرقان» چیست؟ اگر تسلط کامل به مبانی قرآن و سنت است [که ظاهراً چنین می‌باشد]، باید گفت متسلط واقعی بر این مبانی مانند شهید مطهری است و رسیدن به چنین درجه‌ای از تسلّط برای عموم مردم، انتظاری حاصل نشدنی است و اگر برای مراجعه به کتب دانشمندان غیر مسلمان چنین شرطی بگذاریم، در حقیقت همه را از استفاده از این کتب علمی محروم و ممنوع ساخته‌ایم و این بزرگترین ضربه‌ای است که می‌توان بر پیکر علم و دانش در جامعه اسلامی زد.

امّا اگر منظور از فرقان، عقل و منطق و برهان باشد، باید گفت خداوند در فطرت و خلقت همه انسان‌ها این فرقان را قرار داده و با این فرقان است که امت‌های گذشته و عرب جاهلی توانست با بعثت پیامبران و رسول خاتم(ص) مواجه شوند و حقانیت آن را تشخیص دهند و بدان بگروند. ما باید به تبع رسالت انبیا گنجینه مدفون عقل در وجود انسان‌ها را از زیر رسوبات هوا و هوس بیرون کشیده، شکوفا سازیم تا با تمسّک به آن، با سخنان مختلف از جمله رهاوردهای علمی دانشمندان غربی مواجه شوند و حق را بگیرند و باطلش را رد کنند و البته دانشمندان متعهّد هم با بیان و روشنگری، یاور عموم در شناخت سره از ناسره می‌باشند.

۲. نکته مهم و اصلی این یادداشت این است که به چه اعتبار «تولیدات فیلسوفان غربی» کتب «ضالّه و گمراه کننده» نامیده می‌شود؟ فلسفه، علمی «عقلانی و برهانی» است و عقل، نور و پیامبر باطنی خدا در وجود تک تک انسان‎ها اعمّ از غربی و شرقی است. خداوند خالق همه انسان‌ها است و همه، مخلوقات او و به یکسان مورد مهر و محبت اویند و هر انسانی در هر جای جهان به تأملات عقلی همت کند و به قول معروف بفلسفد؛ از نور عقل بهره گرفته است. البته ممکن است فیلسوفی هوا و هوس را بر عقل غلبه داده و عقلش، محکوم و مغلوب شده و هوا و هوسش به زبان عقل سخن بگوید که در این صورت عقل دیگران می‌فهمد سخنگو، هوای اوست نه عقلش.

۳. محصول عقل انسانی، «نور و هدایت» است و شرقی و غربی ندارد. این که مردمی بگویند: «ما به رهاورد وحیانی پیامبران ابراهیمی گردن نمی‌نهیم زیرا شرقی هستند و ما مثلا غربی هستیم» همانقدر باطل است که کسی بگوید «ما به رهاورد فلسفی فیلسوفان غربی گردن نمی‌نهیم، چون غربی هستند». همچنان که حقیقت دین و حقیقت پزشکی و حقیقت شیمی و …، علم و نور است، حقیقت فلسفه و عقلانیت هم علم و نور است و شرقی و غربی ندارد. ما باید رهاورد فیلسوفان غربی را با معیار عقل و وحی [که هر دو همراستا و مؤید یکدیگرند] بسنجیم و در صورت همراستا بودن، بدان گردن نهیم و در صورت همراستا نبودن، نپذیریم. علم و عالم به هیچ زمان و مکانی تعلّق ندارد. علم حقیقتی فرازمانی و فرامکانی است و عالمان نیز خادمانی فرازمانی و فرامکانی‌اند و بشر به درک علمی همه عالمان محتاج است و همه آنان برای بشر، خادم و محترمند؛ خواه غربی باشند یا شرقی و خواه مربوط به قرن‏های گذشته باشند یا امروز. امید است که نگاه به علم و دانش که نور، حق و مفید برای دنیا و آخرت بشر است، نگاهی حق و دور از تعصبات قومی، قبیله‌ای، نژادی، دینی و مذهبی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار